Search

Εκπαιδευτικές δράσεις του Τμήματος Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου στα σχολεία της Λέσβου

Εκπαιδευτική δράση για την ευαισθητοποίηση των μαθητών για τη διαχείριση του νερού και τη σημασία της επαναχρησιμοποίησης, με τεχνολογικά εργαλεία και συμμετοχικές δραστηριότητες

Το Τμήμα Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου, στο πλαίσιο του προγράμματος Researchers Back to School και της Μεσογειακής Βραδιάς Ερευνητή Mednight, πραγματοποίησε μια σειρά εκπαιδευτικών δράσεων με θέμα τη διαχείριση του νερού, σε σχολεία του νησιού της Λέσβου. Στόχος της δράσης ήταν η ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με το πολύτιμο αγαθό του νερού και η προώθηση της αειφόρου διαχείρισής του, με έμφαση στην επαναχρησιμοποίησή του.

Η δράση αυτή περιλάμβανε συμμετοχικές και πειραματικές διαδικασίες, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν σε συνεργασία με ερευνητές και εκπαιδευτικούς του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Στην τελευταία στάση της δράσης, που έλαβε χώρα στο Πλωμάρι, η ομάδα του Τμήματος Περιβάλλοντος επισκέφτηκε το 1ο Δημοτικό Σχολείο και το Γυμνάσιο Πλωμαρίου.

Η δράση ξεκίνησε με μια ενδιαφέρουσα συζήτηση σχετικά με την πορεία του νερού από τις φυσικές πηγές και γεωτρήσεις της περιοχής, έως την τελική του κατάληξη στο αποχετευτικό δίκτυο και τα λύματα. Στη συνέχεια, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να μάθουν πώς το νερό καθαρίζεται και πώς ελέγχεται προτού φτάσει στις βρύσες τους. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην επεξεργασία των λυμάτων και τις δυνατότητες επαναχρησιμοποίησης του νερού, ένα θέμα που προκάλεσε έντονο ενδιαφέρον και γόνιμο προβληματισμό στα παιδιά, τα οποία κατέθεσαν ενδιαφέρουσες προτάσεις και ιδέες για την εξοικονόμηση του νερού.

Στο πλαίσιο της δράσης, οι μαθητές συμμετείχαν σε πρακτικές δραστηριότητες, όπου είχαν την ευκαιρία να γίνουν «μικροί επιστήμονες». Με τη βοήθεια τεχνολογικών εργαλείων, συμμετείχαν σε παιχνίδια που αναπαριστούσαν την πορεία των PFAS (χρησιμοποιούμενες χημικές ουσίες) στον κύκλο του νερού, καθώς και σε εργαστηριακές διαδικασίες, όπου κατέγραψαν την ύπαρξη μικροοργανισμών σε δείγματα νερού και πραγματοποίησαν μετρήσεις pH και αγωγιμότητας. Αυτή η συμμετοχική εκπαίδευση βοήθησε τους μαθητές να κατανοήσουν καλύτερα τη σημασία της καθαριότητας και της υγιεινής του νερού, καθώς και τη σημασία της επαναχρησιμοποίησης και της αειφόρου διαχείρισης των υδάτινων πόρων.

Η εκπαιδευτική δράση ολοκληρώθηκε με την ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο πλανήτης λόγω της υπερκατανάλωσης νερού και της ανάγκης για βιώσιμες λύσεις στην αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων. Η δράση, η οποία πραγματοποιήθηκε με την καθοδήγηση των ερευνητριών του Τμήματος Περιβάλλοντος, όπως η μεταδιδάκτορας Αιμιλία Στεφανάτου και οι υποψήφιες διδάκτορες Αθανασία Ηλιοπούλου, Ευδοκία Γκαλιπίδου, Ασημίνα Κούκουρα, καθώς και την εκπαιδευτικό Ιωάννα Γκίνη, επιβεβαίωσε τη σημασία της επιστημονικής προσέγγισης και της εκπαίδευσης στην ευαισθητοποίηση για το περιβάλλον και την αειφορία.

Με πρωτοβουλίες όπως αυτή, το Τμήμα Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου ενισχύει τη σύνδεση της επιστημονικής κοινότητας με την τοπική κοινωνία και προάγει τη βιώσιμη ανάπτυξη και την υπεύθυνη διαχείριση των φυσικών πόρων στους μαθητές του νησιού.

4o mini