Από το προσωπικό λογαριασμό του Ανέστη Χατζηδιακου στο facebook
Τις τελευταίες ώρες το λογότυπο του μετρό της Θεσσαλονίκης έχει πέσει θύμα του κλασικού «πολέμου», που δέχεται κάθε δουλειά οπτικής επικοινωνίας στην Ελλάδα και όχι μόνο.
Ενδιαφέροντα σημεία (και) για αυτή την κριτική είναι τα ακόλουθα:
✅ εκφράζεται ως επί το πλείστον από άτομα που δεν έχουν μεγάλη σχέση με τον χώρο, με ότι αυτό συνεπάγεται (δεν είναι κακό αυτό, όμως με διαφορετικό τρόπο αξιολογείται η άποψη ενός σχετικού με το αντικείμενο σε σχέση με εκείνη του μέσου χρήστη των social media)
✅ το αρνητικό buzz επικρατεί (όπως σε κάθε θέμα, δύσκολα εκφράζεις θετική άποψη στα social media – πολύ πιο εύκολα αρνητική)
Η συγκεκριμένη περίπτωση, βέβαια, φέρει το βάρος του (μη) αποτελέσματος της διαγωνιστικής διαδικασίας και της (εν τέλει) απευθείας ανάθεσης σε συγκεκριμένη εταιρεία, ωστόσο η αξιολόγηση της τελικής δουλειάς (πρέπει να) είναι ανεξάρτητη από τα όσα προηγήθηκαν.
Αντίστοιχο αρνητικό buzz σήκωσαν δουλειές μεγάλων δημιουργικών γραφείων για διάφορα projects και πολλές φορές η κριτική συνοψιζόταν σε 2 λέξεις κλειδιά: «απλό» και «ακριβό».
Το θέμα του κόστους δεν θα το αγγίξω, γιατί χωρά μεγάλη συζήτηση η κοστολόγηση της οποιασδήποτε πνευματικής εργασίας ενός ατόμου ή μιας ομάδας, που συχνά υποτιμάται. :)
Έχει ενδιαφέρον, όμως, το ότι περιμένουμε το τελικό λογότυπο (ή γενικά μια εφαρμογή οπτικής επικοινωνίας) να είναι φορτωμένο με… την Άρτα και τα Γιάννενα για να θεωρήσουμε πως «οκ εντάξει το δούλεψαν».
Σε κάθε περίπτωση, για να επιστρέψω στο θέμα «λογότυπο μετρό Θεσσαλονίκης», προσπαθώ να φανταστώ τι θα γινόταν σήμερα αν κάποιο δημιουργικό γραφείο παρουσίαζε το (κλασσικό και πλέον εμβληματικό) λογότυπο του μετρό του Λονδίνου! «Πόσα πήρανε για έναν κόκκινο κύκλο και μια μπλε γραμμή ρε φίλε…» 😬
Κατά την ταπεινή μου άποψη, μια χαρά λογότυπο είναι αυτό του μετρό Θεσσαλονίκης και θα εξυπηρετήσει όλα όσα πρέπει να εξυπηρετήσει, όπως συμβαίνει με τα αντίστοιχα λογότυπα σε κάθε πόλη του κόσμου και τα οποία έχει ενδιαφέρον να αναζητήσετε (hint για ψάξτε της “μεγάλης” Νέας Υόρκης…).
🎉Και αφού φτάσατε ως εδώ το δωράκι που υποσχέθηκα:
Στο https://www.ltmuseum.co.uk/collections/stories/design/evolution-roundel θα βρείτε την πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία εξέλιξης του λογοτύπου του μετρό του Λονδίνου.