Search

Η τοποθέτηση της Λαϊκής Συσπείρωσης για το τεχνικό πρόγραμμα του 2025

Την τοποθέτηση τους στο δημοτικό συμβούλιο, για το τεχνικό πρόγραμμα του 2025, παρουσίασαν τα μέλη της Λαϊκής Συσπείρωσης τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι αφήνει τον πρωτογενή τομέα φτωχό συγγενή ως προς τις άλλες παρεμβάσεις, παρουσιάζει αδυναμία να εντάξει έργα που να ακουμπούν στις πραγματικές ανάγκες των λαϊκών στρωμάτων και που του λείπει ο αναγκαίος για τα επόμενα χρόνια αριθμός μελετών ώστε να μπορέσει να έχει επιτυχία στην υλοποίηση και αυτών ακόμα των στόχων του. Συγκεκριμένα στο σχετικό δελτίο τύπου αναφέρουν μεταξύ άλλων:

“Σαν τεχνικό πρόγραμμα (ΤΠ) για το 2025 οι δημοτικοί σύμβουλοι παραλάβαμε μια 19-
σέλιδη λίστα έργων, όπου παρατίθενται με μόνο κριτήριο τη Δημοτική Ενότητα στην οποία
αυτά αναφέρονται. Στην ουσία πρόκειται για μια απλή παράθεση έργων χωρίς δομή, χωρίς
καν τη δυνατότητα να μελετήσει κανείς:
 τα συνολικά και τα επι μέρους αριθμητικά τους μεγέθη
 την κατανομή των προτεινόμενων δράσεων και τα αντίστοιχα μεγέθη ανά τομέα
προτεραιότητας
 τα συνολικά ποσά ανά πηγή χρηματοδότησης
 τα ποσοστά των νέων και των συνεχιζόμενων δράσεων στο πρόγραμμα
 Βασικές πληροφορίες σχετικά με τις μελέτες, τα οικονομικά μεγέθη τους κλπ
Το Τ.Π. του Δήμου είτε διαφωνεί κανείς πολιτικά μαζί του είτε όχι, πρέπει να αποτελεί
πρόγραμμα, όχι μια απλή παράθεση έργων.
Για να μπορεί να κάνει κανείς στοιχειώδη συζήτηση και γόνιμη κριτική.
Επιπλέον, αυτή η απλή λίστα δεν συνοδεύεται από μία, έστω και στοιχειώδη, γραπτή
εισήγηση της δημοτικής αρχής, με τους στόχους και τις προτεραιότητες του τεχνικού
προγράμματος για τη νέα χρονιά.
 ποιες είναι οι βασικές αρχές του;
 τι επιδιώκει με αυτό η δημοτική αρχή;
Αναγκαζόμαστε έτσι να βαδίσουμε ψηλαφώντας σελίδα – σελίδα, προσπαθώντας να
καταλήξουμε σε συμπεράσματα. Με τελείως ανορθόδοξο τρόπο προσπαθούμε να δουμε και
να αναλύσουμε τη λογική της πρότασης που έφερε σήμερα η δημοτική αρχή.
Οι προτεραιότητες του τεχνικού προγράμματος που συζητάμε καθορίζονται κατά βάση
από τις πηγές χρηματοδότησής του. Το κύριο χαρακτηριστικό όσον αφορά στη
χρηματοδότηση από τον κρατικό Π/Υ είναι η χρόνια υποχρηματοδότηση, συνεπώς πολύ
μικρό είναι το κομμάτι των δράσεων που μπορεί να τύχουν της κρατικής αρωγής και
ταυτόχρονα να αντιμετωπίζουν βασικές λαϊκές ανάγκες, γιατί για μας αυτό είναι το
βασικό κριτήριο κατά πόσο οι προτεραιότητες κατά συνέπεια και τα έργα που
επιλέγονται να υλοποιηθούν ακουμπούν στις λαϊκές ανάγκες των δημοτών μας.
Εκ των πραγμάτων ο Δήμος επιλέγει να σχεδιάσει και να υλοποιήσει έργα που
ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις και τα θέλω των ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Οι
κρατικοί πόροι μέσω του ΠΔΕ αυτά έχουν ως προτεραιότητα, σ΄ αυτό το πλαίσιο καλείται
να κινηθεί και ο Δήμος.

Τα κοινοτικά προγράμματα περιλαμβάνουν σειρά από στόχους που καθορίζονται από
κεντρικές επιλογές της ΕΕ που εξυπηρετούν βέβαια συγκεκριμένα οικονομικά συμφέροντα
(επιχειρηματικών ομίλων, προμηθευτών πανάκριβων εξοπλισμών, μεγαλοεργολάβων κλπ)
μέσα από πολιτικές όπως αυτές της «ανταγωνιστικότητας», «των πράσινων επενδύσεων»,
«της κυκλικής οικονομίας», «της έξυπνης πόλης», «της βιώσιμης αστικής κινητικότητας»,
«της μικροκινητικότητας» κλπ που τελικά καθίστανται οι επιλέξιμοι στόχοι του Τ.Π. και
όχι οι πραγματικές ανάγκες των δημοτών μας.
Το εντυπωσιακό στην περίπτωση του δήμου μας είναι ότι, οι περισσότερες από αυτές τις
δράσεις, αποτέλεσμα πολυσέλιδων θεωρητικών κατασκευών για τις οποίες καρπώνονται
σεβαστούς κοινοτικούς πόρους μελετητικά γραφεία, κυρίως των Αθηνών, αποτελούν
θεωρητικές συλλήψεις (concepts) και μόνο που κάθε άλλο παρά τις πραγματικές
ανάγκες των λαϊκών ανθρώπων εξυπηρετούν αλλά και από την άλλη στερούνται στις
περισσότερες των περιπτώσεων των απαραίτητων τεχνικών μελετών με αποτέλεσμα
αφενός να δεσμεύουν μεγάλο μέρος του προγράμματος, αφετέρου να οδηγούν το ίδιο
το πρόγραμμα κατ’ επέκταση και τον προϋπολογισμό σε τεράστιες αστοχίες από χρόνο
σε χρόνο. Αυτό το είδαμε και στο τεχνικό πρόγραμμα του 2024.
Παραδείγματα:

  1. Δράσεις του σχεδίου βιώσιμης αστικής ανάπτυξης 2021-27 / 7 δράσεις με συνολικό Π/Υ
    20,6 εκατ. €
  2. Έργα διαχείρισης αποβλήτων που προέρχονται από προσφυγικές ροές στο δήμου Λέσβου –
    με 7 υποέργα και Π/Υ 1,821 εκατ. €
    Το πρώτο υποέργο είναι η μελέτη με σύμβαση στις 18/3/21 και λήξη φυσικού αντικειμένου
    στις 15/3/23 – έκτοτε τίποτα …. Και να σκεφτεί κανείς ότι μιλάνε για προσφυγικές ροές
    του Μανταμάδου ??, της Μήθυμνας?? κλπ. Έξω από την σημερινή πραγματικότητα.
    Αλλά και όταν οι δράσεις ακουμπούν σε πραγματικές ανάγκες, όπως αυτό της Μονάδας
    Επεξεργασίας Απορριμμάτων Λέσβου η παρέμβαση του Δήμου μπορεί να φτάσει μέχρι το
    επίπεδο της μελέτης π/υ 302 χιλ €.
    Από εκεί και πέρα η υλοποίηση αποτελεί επιλογή της Κυβέρνησης που έχει το μαχαίρι
    και το πεπόνι, το μαχαίρι που ακούει στο όνομα τέλος ταφής που «κλέβει» πολυτίμους
    πόρους του δήμου κατ’ επέκταση των δημοτών ή το πεπόνι δηλαδή η σύμπραξη με τον
    ιδιωτικό τομέα, γιατί τα λεφτά από τα σκουπίδια είναι πολλά και οι εθνικοί μας εργολάβοι
    πρέπει να πάρουν το μερίδιό τους.

Κυρίαρχη κατεύθυνση στο τεχνικό πρόγραμμα αποτελεί η προώθηση δράσεων που
φιλοδοξούν μέσα από ένα σύνολο αναπλάσεων παρεμβάσεων και σχετικών υποδομών,
να καταστήσουν την πόλη ελκυστικό τουριστικό προορισμό συμβάλλοντας στην τουριστική
ανάπτυξη.
Συγκριτικά με τους πόρους που διατίθενται για το σκοπό αυτό, η παρέμβαση για τον
πρωτογενή τομέα είναι πραγματικά ελάχιστη.. Πέρα από τις δράσεις της αγροτικής
οδοποίας που ξεκίνησαν από την δημοτική αρχή Κύτελη είναι πραγματικά ελάχιστα τα νέα
έργα που προτείνονται, αν βγάλει κανείς τις συντηρήσεις των 23.400 € !!! σε κάθε
δημοτική ενότητα.
Και αυτό για ένα τομέα, όπως η γεωργία και η κτηνοτροφία που με τη σειρά τους στηρίζουν
ένα τεράστιο κομμάτι της μεταποίησης, ελαιουργεία, τυροκομεία, σφαγεία, τυποποιητήρια,
πυρηνελαιουργία, βιοκαύσιμα, ότι σήμερα αποτελεί τον λεγόμενο αγροδιατροφικό τομέα
που στο δήμο μας κατέχει δεσπόζουσα οικονομική θέση, παρόλα αυτά η αντίστοιχη
στήριξή του με τα αναγκαία έργα υποδομής μέσα από το Τ.Π. είναι ελάχιστη.

 Αγροτική οδοποιία, λείπουν τα νέα έργα που θα αντιμετωπίσουν τα μεγάλα
προβλήματα ασφαλούς πρόσβασης στις αγροτικές εκμεταλλεύσεις.
 Μικρά αρδευτικά έργα σε κάθε δημοτική ενότητα… έλλειψη μελετών
 Μικρά έργα συγκράτησης επιφανειακών νερών για χρήση στην άρδευση … λείπουν οι
μελέτες
Γενική εκτίμηση για τις μελέτες στο πρόγραμμα:
Λείπει από το πρόγραμμα η κρίσιμη εκείνη μάζα μελετών που θα μπορέσει τα επόμενα
χρόνια να μετουσιωθεί σε έργα. Και αυτό θα το βρίσκετε ως αδυναμία του προγράμματος
συνεχώς μπροστά σας, επηρεάζοντας και την εξέλιξη του τεχνικού προγράμματος αλλά και
την υλοποίηση του Π/Υ.
Σχολικά κτίρια:
Δεν αντιμετωπίζονται σοβαρά τα προβλήματα που έχουν να κάνουν με τα παρακάτω
κρίσιμα ζητήματα: Παλαιά κτίρια – Κακοτεχνίες – Κακή συντήρηση – Σεισμικός έλεγχος
που εξελίσσεται με πολύ αργούς ρυθμούς και είναι ζήτημα αν δώσει ουσιαστικό έργο στην
παρούσα δημοτική περίοδο.
ΕΠΑΛ ΓΕΡΑΣ: Στέγαση σε ένα κτίριο που τη δεκαετία του ‘70 στέγαζε το «Μικτό
γυμνάσιο Παπάδου» και από τότε ήταν ακατάλληλο για σχολική χρήση. Πενήντα και βάλε
χρόνια μετά στεγάζει το επαγγελματικό λύκειο της δημοτικής ενότητας!!! Καμία πρόβλεψη
έστω για μελέτη νέου κτιρίου.

Νηπιαγωγεία: Μεγάλες ανάγκες στην πόλη με πολλά νηπιαγωγεία να στεγάζονται σε
πολυκατοικίες- Πρόταση μόνο για το 7 ο Νηπιαγωγείο κι αυτό αν παραχωρήσει το οικόπεδο
το Υπουργείο Γεωργίας..
Αθλητισμός:
Παλιό κολυμβητήριο: Αναδείξαμε το ζήτημα από τις αρχές του έτους. Περιμέναμε από τη
δημοτική αρχή την πρόταση μελέτης για τη μετατροπή του σε μια σύγχρονη κλειστή σάλα
αθλητισμού που να δώσει στη νεολαία και στην πόλη ένα αξιοπρεπή κλειστό αθλητικό
χώρο. Δεν ήρθε.
Παιδικοί σταθμοί:
Πέραν του «Κατσάνειου» που από την αρχή της χρονιάς αναδείξαμε σε κάθε ευκαιρία την
ανάγκη μετατροπής του σε βρεφονηπιακό σταθμό, με βρεφικό τμήμα που να δίνει λύσεις
στις οξυμένες ανάγκες της πόλης, περιμέναμε την πρόταση για μελέτη δύο ακόμα
βρεφονηπιακών σταθμών στον Ευεργέτουλα και στη Θερμή αντίστοιχα που είναι οι δύο
ενότητες του δήμου μας που στερούνται τέτοιων δομών. Δεν ήρθε
Παιδικές χαρές:
Παρόλα τα έργα των κατασκευών – ανακατασκευών των παιδικών χαρών λείπει η μόνιμη
και σοβαρή αντιμετώπιση της συστηματικής συντήρησής των, χωρίς την οποία αυτές
καθίστανται πολύ σύντομα τελικά επικίνδυνες για τα παιδιά μας.
Πρόταση της ΛαϊκήςΣυσπείρωσης για το στήσιμο ενός τμήματος συντήρησης με ανάλογη
χρηματοδότηση, στα πλαίσια της αυτεπιστασίας του δήμου που θα αντιμετωπίζει και θα
λύνει σε μόνιμη βάση τα θέματα ασφάλειας των παιδικών χαρών και θα τις κρατά σε
συνεχή λειτουργία.
Γενικά, είναι ένα Τεχνικό Πρόγραμμα που θα το χαρακτηρίζαμε ως έκθεση ιδεών
 που αφήνει τον πρωτογενή τομέα φτωχό συγγενή ως προς τις άλλες παρεμβάσεις,
 που παρουσιάζει αδυναμία να εντάξει έργα που να ακουμπούν στις πραγματικές
ανάγκες των λαϊκών στρωμάτων και που
 του λείπει ο αναγκαίος για τα επόμενα χρόνια αριθμός μελετών ώστε να
μπορέσει να έχει επιτυχία στην υλοποίηση και αυτών ακόμα των στόχων του.”