Search

Μια φωλιά για την Τυτώ….

Γράφει ο Γιώργος Ορφανέλλης

(Άρθρα συνεργασίας με τον Όμιλο δημοσιογραφίας του Πρότυπου Γενικού Λυκείου Μυτιλήνης) 

Στη φωτογραφία εικονίζεται η Τυτώ, επιστημονική ονομασία Tyto Alba, ένα…χαριτωμένο, κυρίως για όσους αντιπαθούν τα τρωκτικά, αρπακτικό. Η Τυτώ ζει στα περισσότερα μέρη του πλανήτη και πάνω από το 95% της διατροφής της αποτελείται από ποντίκια. Φημίζεται ως το πιο αθόρυβο αρπακτικό έχοντας το πιο ασύλληπτο στο αυτί φτερούγισμα στο ζωικό βασίλειο.

 Δύο όμιλοι του Πρότυπου Λυκείου, «“Ηχοτοπία”»: Ταξίδια στον κόσμο του Περιβαλλοντικού Ήχου» με τον καθηγητή κ. Χρήστο Οικονόμου, βιολόγο, και «5R: Δρω για το σχολείο, την πόλη, τον πλανήτη» με την καθηγήτρια κ.  Στεφάνου Δέσποινα συνεργάστηκαν στο πλαίσιο διαγωνισμού που οργάνωσε ο δήμος Μυτιλήνης για τα αδέσποτα. Γιατί αδέσποτα δεν είναι μόνο οι γάτες και οι σκύλοι. Φτιάξαμε, λοιπόν, με τη βοήθεια των καθηγητών μας μια φωλιά για τις κουκουβάγιες Τυτώ η οποία θα μπορούσε να τοποθετηθεί σε πολλά μέρη του νησιού μας και να δώσει λύση στο διαχρονικό πρόβλημα της αγροτικής παραγωγής που κινδυνεύει από τα τρωκτικά, αλλά και του ημιαστικού τοπίου γενικότερα. Αξίζει να σημειωθεί ότι μία Τυτώ θηρεύει 4.000 τρωκτικά τον χρόνο!

Η εκδήλωση

 Τέλος,  στο πλαίσιο του πιλοτικού προγράμματος «Καταπολέμηση των Τρωκτικών μέσω της Φυσικής Θήρευσης από την Τυτώ», πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 14 Νοεμβρίου 2024 στο Πρότυπο Λύκειο μια ξεχωριστή εκδήλωση με στόχο την ενημέρωση και των υπόλοιπων μαθητών και της τοπικής κοινότητας για τη βιώσιμη διαχείριση των επιβλαβών τρωκτικών στις αγροτικές καλλιέργειες.

 Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε από την Α.Μ.Κ.Ε. ΤΥΤΩ, με τη στήριξη του Ιδρύματος Λεβέντη. Κατά την εκδήλωση οι ομιλητές Αφροδίτη Μποντζόρλη, Βασίλης Μποντζώρλος και Αφροδίτη Στάθη παρουσίασαν ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τον ρόλο της Τυτώ στην αγροτική οικολογία, επισημαίνοντας ότι το συγκεκριμένο νυκτόβιο αρπακτικό μπορεί να περιορίσει φυσικά τους πληθυσμούς τρωκτικών που καταστρέφουν τις καλλιέργειες.

Ήταν μία όμορφή εκδήλωση και πρωτότυπη δράση που έφερε εμάς τους μαθητές πιο κοντά σ’ ένα οικολογικό πρόβλημα τις διαστάσεις του οποίου δεν είχαμε αντιληφθεί.