Έλληνες επιστήμονες, στο πλαίσιο του προγράμματος DNAseeker, έχουν αναπτύξει μια καινοτόμο τεχνική που υπόσχεται να φέρει επανάσταση στην αναγνώριση των αλιευμάτων στα εστιατόρια και στις επιχειρήσεις εστίασης. Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας (EMFAF) και αποσκοπεί στην εύκολη και γρήγορη διάκριση των ειδών ψαριών που καταναλώνονται.
Το Πρόβλημα: Η Αλληλοεπικάλυψη των Αλιευμάτων
Σύμφωνα με τις τελευταίες έρευνες, ψάρια όπως ο μπακαλιάρος της Μεσογείου, ο μπακαλιάρος Παταγονίας, ο κιτρινόπτερος τόνος και ο ερυθρός τόνος συχνά συγχέονται στα εμπορευματικά φορτία. Αυτό οδηγεί σε παραπλανητικές καταστάσεις, καθώς ούτε οι μεταποιητικές βιομηχανίες, ούτε οι επιχειρήσεις εστίασης, ούτε οι καταναλωτές γνωρίζουν με ακρίβεια τι αγοράζουν και καταναλώνουν.
Η σύγχυση γίνεται πιο έντονη καθώς αλιείς και έμποροι συχνά αναμειγνύουν διαφορετικά είδη ψαριών που μοιάζουν μεταξύ τους, προκειμένου να τα παρουσιάσουν ως το ακριβότερο ή πιο περιζήτητο είδος. Επιπλέον, προωθούν ψάρια ιχθυοκαλλιέργειας ως πελαγίσια, παραβιάζοντας παράλληλα τους κανόνες βιώσιμης αλιείας και τις προστατευόμενες περιοχές.
Η Παραπλανητική Επισήμανση: Αντίκτυπος στην Αγορά και τη Βιομηχανία
Η ελλιπής ή παραπλανητική επισήμανση των αλιευμάτων αποτελεί σοβαρό εμπόδιο στην ανάπτυξη της μεταποιητικής βιομηχανίας. Όταν ένα φιλέτο ψαριού μοιάζει πολύ με άλλο, η λάθος επισήμανση γίνεται εύκολη και συνηθισμένη. Το νομικό κενό και η απουσία αυστηρών κυρώσεων δυσχεραίνουν περαιτέρω τη διαφάνεια στην αγορά.
Υπολογίζεται ότι σχεδόν το 40% των ψαριών που πωλούνται παγκοσμίως από ιχθυοπωλεία, σούπερ μάρκετ και εστιατόρια δεν είναι αυτό που φαίνεται ή ισχυρίζεται η ετικέτα τους. Οι καταναλωτές συχνά «αιχμαλωτίζονται» από την ασαφή και ανακριβή επισήμανση, δημιουργώντας προβλήματα για την αξιοπιστία της αγοράς.
Λύση: Η Καινοτόμος Τεχνική του DNAseeker
Με τη νέα τεχνική του DNAseeker, οι επιστήμονες παρέχουν μια εύκολη και γρήγορη λύση για τον εντοπισμό του ακριβούς είδους ψαριού. Αυτή η τεχνολογία επιτρέπει στους εστιάτορες και τους επιχειρηματίες να επιβεβαιώνουν με ακρίβεια το προϊόν που προσφέρουν στους πελάτες τους, μειώνοντας τη σύγχυση και την παραπλάνηση στην αγορά.
Η λύση αυτή θα μπορούσε να φέρει μεγαλύτερη διαφάνεια στην αγορά αλιευμάτων, προστατεύοντας τα συμφέροντα των καταναλωτών και συμβάλλοντας στη βιώσιμη αλιεία.
Photo pexels Francesco Ungaro