Πριν από χρόνια σε ένα θερινό στον Μόλυβο μετά από ένα σύντομο μπλακ- άουτ που «έσβησε» τα πάντα γύρω μας, ακούστηκε μέσα στο βαθύ σκοτάδι και με τη χαρακτηριστική ντοπιολαλιά η φράση «Στυψ’ γίναμε». Μέσα σε τρανταχτά γέλια σκεφτόμουν ότι τα δύο μέρη που δεν απέχουν πολύ το ένα από το αλλο, είναι τόσο διαφορετικά μεταξύ τους και ταυτόχρονα ελκυστικά για διαφορετικούς λόγους το καθένα.
Γιατί η Λέσβος μπορεί να τα έχει και τα δυο την ίδια στιγμή και να «παίζει» πάντα σε δυο ταμπλό. Μπορεί, αρκεί να μην υποκύψει σε πρόχειρες λύσεις που ανήκουν σε άλλες εποχές.
Φέτος όσοι και για λόγους οικονομικούς μείναμε στο νησί, και κυρίως στην πρωτεύουσα του Μυτιλήνη, είδαμε και εξαιτίας των νέων δεδομένων που δημιούργησε η express visa μια τεράστια αλλαγή στην καθημερινότητα μας καθώς για πρώτη φορά μετά από χρόνια η πόλη παρέμεινε ζωντανή και κατά τη διάρκεια της τουριστικής σεζόν και κυρίως τον Αύγουστο.
Τα σοκάκια της πόλης γέμισαν με τραπεζοκαθίσματα και πάνω τους οι τουρίστες έπαιζαν τις μουσικές καρέκλες. Παλιά κτίρια άλλαξαν μορφή αγοράστηκαν από ξένους επιχειρηματίες και έγιναν Airbnb, τα άλλοτε βρώμικα και σκοτεινά δρομάκια γέμισαν μαγαζιά. Στην αγορά έκαναν μάλιστα την εμφάνισή τους και επιχειρήσεις με τουριστικά και ντόπια προϊόντα που έμεναν ανοιχτά και το μεσημέρι κάτι που στα τουριστικά νησιά είναι δεδομένο κατά τη διάρκεια της σεζόν. Πολλά έφτασαν φέτος στα αφτιά μας για υπερχρεώσεις και υψηλές τιμές σε εστιατόρια που κάποτε απολαμβάναμε τον μεζέ. Άλλα τόσα καλά για τη λεσβιακή φιλοξενία, που μας ικανοποίησαν και έδειξαν ότι είμαστε έτοιμοι, παντός καιρού κι έχουμε καλά αντανακλαστικά.
Ωστόσο πολλά πρέπει να αλλάξουν αν η φετινή «ρέντα» παραμείνει ώστε να μην επηρεάζεται η ποιότητα ζωής των πολιτών, να υπάρξουν συζητήσεις και να μπουν τα θέματα σε δημόσια διαβούλευση για να μη γίνουμε και… Ψίμυθος, (το φανταστικό …φασέϊκο νησί του Κώστα Μανιάτη που έγινε τρεντ τις τελευταίες μέρες και το οποίο …εικονίζεται με ΑΙ image generator), αλλά να ένας… πραγματικός προορισμός, προσιτός για όλα τα πορτοφόλια και όχι μόνο για την περίοδο της υψηλής επισκεψιμότητας. Η Λέσβος πρέπει να ποντάρει στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της να κρατήσει την ποιότητα της και να μην φλερτάρει με «μόδες». Γιατί αυτές, όπως έρχονται έτσι και φεύγουν, μαζί με τους τουρίστες που προσελκύουν. Ενώ μάντεψε; Οι τιμές παραμένουν και τον χειμώνα που έρχεται…