Search

Το Master Plan του λιμανιού και οι αντιδράσεις

Με συνολικό κόστος 114.000.000 ευρώ  και πολυετές πλάνο παρουσιάστηκε χθες στην αίθουσα της Γενικής Γραμματείας το master plan για τον ελλιμενισμό σκαφών κρουαζιέρας και γιότ, καθώς και η παρουσίαση της αναδιάταξης και αξιοποίησης του περιβάλλοντος χώρου του εσωτερικού και εξωτερικού λιμένα Μυτιλήνης.

Η παρουσίαση του Master Plan πραγματοποιήθηκε από την μελετήτρια του έργου κα Μαριλένα Φράγκου και τους συνεργάτες της, και από τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Λιμενικών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών κ. Θεόδωρο Τσουκαλά και περιλάμβανε μεταξύ άλλων την οδοποιία, τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, τις κτιριακές υποδομές, την προτεινόμενη χρήση τους, καθώς και την ανάπλαση των χώρων.

O Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής κος Γιάννης Γιαννέλλης τόνισε την ανάγκη δημιουργίας υποδομών για την υποδοχή κρουαζερόπλοιων ενώ η κα Μαριλένα Φράγκου μελετήτρια του έργου ,παρουσίασε όλες τις λύσεις της αναδόχου εταιρίας για την διαμόρφωση του λιμανιού αφού πρώτα ανέλυσε την σημερινή κατάσταση, τα προβλήματα στο οδικό δίκτυο και την συμφόρηση που δημιουργείται στο λιμάνι που δεν μπορεί να δεχτεί δυο πλοία ταυτόχρονα. Ως απαραίτητη προϋπόθεση παρουσιάστηκε η επιστροφή της μαρίνας στο λιμενικό ταμείο καθώς από εκεί προβλέπεται να συνεχιστεί η επικοινωνία με την Τουρκία ενώ  αντιδράσεις έφερε η παραδοχή πως η κατασκευή λιμανιού στην περιοχή του Καρά Τεπέ είναι αδύνατη με αποτέλεσμα όλο το βάρος των νέων εγκαταστάσεων να μεταφερθεί στο λιμάνι της Μυτιλήνης.Οι ίδιοι οι μελετητές τόνισαν ότι το οδικό δίκτυο της πόλης δεν μπορεί να “σηκώσει” το κυκλοφοριακό φορτίο που συνεπάγεται η νέα δομή του λιμανιού.

Στα σχέδια της διαμόρφωσης του λιμανιού προβλέπεται η δημιουργία πρόσθετων χώρων για τη στάθμευση κρουαζιερόπλοιων, επιβατηγών πλοίων, φορτηγών πλοίων και θαλαμηγών ενώ η προκυμαία θα μεταμορφωθεί σε έναν χώρο που θα κρατήσει την γραφικότητα της αλλά θα υπάρχουν παροχές για τα ιστιοπλοϊκά και η παρέμβαση αυτή θα γίνει σε συνδυασμό με την ανάπλαση στην πλατεία Σαπφούς .

«Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πρόκειται για μια πόλη που σχεδιάστηκε με τα δεδομένα του 19ου αιώνα και η οποία δεν μπορεί να επανασχεδιαστεί σήμερα» είπε  ο πρόεδρος του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Στρατής Φραντζέσκος που τόνισε πως θα πρέπει το master plan του λιμανιού να συνδέεται με το χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό της πόλης.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι οι παράλληλες φωνές στην παρουσίαση ήταν πολλές ενώ οι αντιδράσεις για τα σχέδια του λιμανιού δεν ήταν λίγα καθώς πολλοί υποστηρίζουν πως η λύση βρίσκεται σε λάθος κατεύθυνση και πως πρέπει να προωθηθούν αποκεντρωντικές λύσεις αλλιώς η πόλη “θα πνιγεί” όπως ακούστηκε στην αίθουσα ενώ αρνητική εντύπωση προκάλεσε και η συμπεριφορά των αρμοδίων εκπροσώπων του πάνελ,  απέναντι στη μελετήτρια κυρία Φράγκου που ανέλαβε το έργο της παρουσίασης καθώς πολλές φορές κατά τη διάρκεια της, την διέκοπταν για “να συντομεύσουμε” ,”να πούμε τα σημαντικά” ή ακόμη και την επέπλητταν για την …επιμονή της να ολοκληρώσει την παρουσίαση που οι ίδιοι είχαν εγκρίνει!

Τα έργα 

Νέο κτίριο υποδοχής επιβατών για κρουαζιέρα

Νέο κτίριο επιβατών για τα επιβατηγά 600τμ

Καταργείται το κολυμβητήριο ,δεν μπορεί να επισκευαστεί και παρεμποδίζει τις διελεύσεις των οχημάτων και στο χώρο θα δημιουργηθεί ένα νέο σύγχρονο κτίριο για τους επιβάτες.

Δημιουργία μικρού κτιρίου υποσταθμού 110τμ

Υπαίθριος χώρος αναμονής ένα μικρό κτίριο για το υδροπλάνο.

Εκθεσιακοί χώροι στο λιμεναρχείο.

Τα κόστη 

Το κόστος της πρώτης φάσης φτάνει στα 17.300.000

Η Β φάση με το τμήμα της κρουαζιέρας φτάνει στα 43.300.000

Η Γ φάση ξεπερνά τα 24.300.000

Ακόμη προβλέπεται η  δημιουργία ποδηλατοδρόμου αλλά και ένας μεγάλος άξονας ροής πεζών κατά μήκος του εσωτερικού λιμένα. Όσον αφορά τις υφιστάμενες δημόσιες υπηρεσίες στο λιμάνι η πρόσβαση αλλάζει.

“Το μάστερ πλαν είναι ένας μακρόχρονος σχεδιασμός και θα κάνει γύρω στα 11 χρόνια να ολοκληρωθεί με τις εργασίες ενώ οι φορείς θα πρέπει να είναι στοχευμένοι κατά τη διάρκεια πραγματοποίησης των έργων προκειμένου να υπάρξει άμεσο αποτέλεσμα χωρίς καθυστερήσεις .

Στην τοποθέτησή του ο Δήμαρχος Λέσβου, Σπύρος Γαληνός, επεσήμανε ιδιαίτερα την ανάγκη να επισπευσθούν συγκεκριμένες γραφειοκρατικές διαδικασίες από την κυβέρνηση ώστε ο Δήμος Λέσβου και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Λέσβου να προχωρήσουν στην εφαρμογή των μελετών. Αναφέρθηκε συγκεκριμένα στην ανάγκη παραχώρησης του πάρκινγκ, το οποίο αποτελεί ζωτικό κομμάτι του master plan και τέλος στο γεγονός ότι παρά τις επανειλημμένες δεσμεύσεις της κυβέρνησης για χρηματοδότηση του Δήμου, ελάχιστη ενίσχυση σε σχέση με αυτά που έχουν ζητηθεί έχει πραγματοποιηθεί μέχρι σήμερα.

Κατά τη διάρκεια των διευκρινιστικών ερωτήσεων ο κ. Γαληνός, ξεκαθάρισε ότι δεν εγκαταλείπεται το ενδεχόμενο κατασκευής νέου εμπορικού λιμένα στην περιοχή του Καρά Τεπέ, καθώς ο Δήμος Λέσβου βρίσκεται σε διαρκή συνεργασία και επικοινωνία με την εφορία ενάλιων αρχαιοτήτων. Σε ότι αφορά το κτίριο του κολυμβητηρίου, ο Δήμαρχος διευκρίνισε ότι παρά τα σχέδια που υπήρχαν για αλλαγή χρήσης και επισκευή, οι γνωμοδοτήσεις των αρμόδιων υπηρεσιών αναφέρουν ότι υπάρχουν σοβαρά προβλήματα στατικότητας του κτιρίου, τα οποία έχουν ιδιαίτερα υψηλό κόστος για να λυθούν.

Σε κάθε περίπτωση θα διερευνηθεί διεξοδικά η σχέση κόστους οφέλους πριν αποφασιστεί το μέλλον του κτιρίου. Ο κ. Γαληνός, ευχαρίστησε θερμά όλους όσοι βοήθησαν στην επανενεργοποίηση και ολοκλήρωση του master plan, και ιδιαίτερα τον Γενικό Γραμματέα Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Γιάννη Γιαννέλλη, η συμπαράσταση και αρωγή του οποίου σε όλα τα στάδια ήταν ιδιαίτερα σημαντική, καθώς και τον Αντιπρόεδρο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Λέσβου, Κυριάκο Πετρέλλη, για τη συστηματική και αποτελεσματική του εργασία.

Τέλος, σε σύντομη παρέμβαση του ο Αντιδήμαρχος Ανάπτυξης και Τεχνικών Υπηρεσιών Κώστας Κατσαρός, τόνισε ότι το Μaster Plan, συνδέεται άμεσα με το φιλόδοξο σχέδιο ανάπλασης της προκυμαίας, για το οποίο ο Δήμος Λέσβου είναι καθόλα έτοιμος.