Search

«Βραδιές Film Noir κάτω από το φως των αστεριών» σε Μουσεία του ΠΙΟΠ

 

Το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) διοργανώνει κινηματογραφικό αφιέρωμα με τίτλο «Βραδιές Film Noir κάτω από το φως των αστεριών», σε Μουσεία του Δικτύου του. Συγκεκριμένα, το πρώτο μέρος του αφιερώματος, που περιλαμβάνει τέσσερις εμβληματικές ταινίες του είδους, θα πραγματοποιηθεί τις Τετάρτες του Ιουλίου με ταυτόχρονες προβολές στους υπαίθριους χώρους του Μουσείου Βιομηχανικής Ελαιουργίας Λέσβου, του Μουσείου Ελιάς και Ελληνικού Λαδιού, στη Σπάρτη και του *Μουσείου Πλινθοκεραμοποιίας Ν. & Σ. Τσαλαπάτα, στον Βόλο.

*Οι προβολές στο Μουσείο Πλινθοκεραμοποιίας θα πραγματοποιηθούν στο Συγκρότημα Τσαλαπάτα (Πάρκο Ζάχου) σε συνδιοργάνωση με τον Πολυχώρο Τσαλαπάτα.

Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.

Αναλυτικό πρόγραμμα προβολών :

 

· Τετάρτη 5 Ιουλίου, 21:30

Το Γεράκι της Μάλτας (The Maltese Falcon)

ΗΠΑ, 1941, Ασπρόμαυρη, 101’

Σκηνοθεσία: Τζον Χιούστον Με τους: Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ, Μαίρη Άστορ, Πίτερ Λόρε

Ο Σαμ Σπέιντ και ο Μάιλς Άρτσερ είναι συνέταιροι ιδιωτικοί ντετέκτιβ. Μια μέρα τους επισκέπτεται στο γραφείο μια σαγηνευτική γυναίκα που τους συστήνεται ως κυρία Γουόντερλι και τους ζητάει να τη βοηθήσουν να βρει την αδερφή της.

Ο Μάιλς αναλαμβάνει τις έρευνες αλλά τελικά καταλήγει νεκρός. Από εκείνη τη στιγμή κι ύστερα ο Σπέιντ βρίσκεται περικυκλωμένος από επικίνδυνους κακοποιούς που όλοι σχετίζονται με διαφορετικό τρόπο με την κυρία Γουόντερλι, της οποίας το πραγματικό όνομα είναι Μπρίτζιν Ο’ Σόνεσι. Η Ο’ Σόνεσι παρακαλεί τον Σπέιντ να προστατέψει τη ζωή της, ενώ την ίδια στιγμή η αστυνομία υποπτεύεται τον Σπέιντ για το φόνο του Μάιλς. Περισσότεροι φόνοι πρόκειται να συμβούν, όλοι από αδίστακτους άνδρες που έχουν ως μοναδικό σκοπό την απόκτηση ενός πολύτιμου αγαλματιδίου, γνωστού ως Το Γεράκι της Μάλτας.

Το αρχετυπικό και καλύτερο ίσως φιλμ νουάρ της κινηματογραφικής ιστορίας προτάθηκε για τρία βραβεία Όσκαρ, ανάμεσα στα οποία και για το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας.

· Τετάρτη 12 Ιουλίου, 21:30

Ριφιφί (Du Rififi Chez Les Hommes)

Γαλλία, 1955, Ασπρόμαυρη, 122’

Σκηνοθεσία: Ζιλ Ντασέν

Με τους: Ζαν Σερβέ, Καρλ Μένερ, Ρόμπερτ Μάνουελ

Ο Τονί Στεφανουά βγαίνει από τη φυλακή μετά από ποινή πέντε χρόνων. Ο Τζο, φίλος του, του προτείνει να διαρρήξουν, με τη βοήθεια και ενός Ιταλού φίλου του, του Μάριο, ένα κοσμηματοπωλείο στο κέντρο του Παρισιού. Ο Τονί αρνείται, αρχικά, να συμμετάσχει στη διάρρηξη. Το ίδιο βράδυ όμως συναντά στο κλάμπ του Πιερ Γκρούτερ την παλιά ερωμένη του, την Μαντώ. Την επομένη μέρα συναντά τον Τζο και τον Μάριο, λεγοντάς τους πως άλλαξε γνώμη και θα συμμετάσχει στη διάρρηξη εφόσον γίνει σύμφωνα με ένα δικό του σχέδιο. Στόχος τους είναι πλέον το χρηματοκιβώτιο και όχι τα κοσμήματα στη βιτρίνα. Ο Μάριο τους φέρνει σε επαφή με έναν συμπατριώτη του, τον Σέζαρ που είναι ειδικός στα χρηματοκιβώτια. Οι τέσσερις τους, αφού βρίσκουν τον τρόπο να αχρηστεύσουν το σύστημα συναγερμού, μπαίνουν στο κοσμηματοπωλείο ανοίγοντας μια τρύπα στο ταβάνι…

Το αγωνιώδες τριαντάλεπτο και χωρίς διαλόγους κινηματογραφικό ριφιφί που σκηνοθετεί ο Ζιλ Ντασέν είναι αυτό που χάρισε στο μνημειώδες αυτό φιλμ νουάρ την υστεροφημία του.

 

· Τετάρτη 19 Ιουλίου, 21:30

Η Λεωφόρος της Δύσης (Sunset Boulevard)

ΗΠΑ, 1950, Ασπρόμαυρη, 110’

Σκηνοθεσία: Μπίλι Γουάιλντερ Με τους: Γουίλιαμ Χόλντεν, Γκλόρια Σουάνσον, Έριχ φον Στρόχαϊμ

Η Νόρμα Ντέσμοντ, ξεχασμένη ντίβα του βωβού κινηματογράφου, ζει στη βίλα της στη Sunset Boulevard του Χόλιγουντ συντροφιά με τις αναμνήσεις της και με την ελπίδα επιστροφής στη μεγάλη οθόνη. Ο μόνος άνθρωπος με τον οποίο έρχεται σε επαφή η Νόρμα είναι ο μπάτλερ της Μαξ Φον Μάγιερλινγκ, πρώην σκηνοθέτης και σύζυγος της Νόρμα. Κάποια στιγμή συναντά τον Τζο Γουίλις, ένα φιλόδοξο αλλά ξεπεσμένο σεναριογράφο που ψάχνει να βρει την ευκαιρία που θα τον κάνει μεγάλο όνομα.

Ο Τζο, που για καιρό δεν έχει καταφέρει να πουλήσει κανένα του σενάριο, προσπαθεί να ξεφύγει με το αυτοκίνητο από τους πιστωτές του αλλά στην προσπάθεια φυγής του μένει από λάστιχο μπροστά από τη βίλα της Ντέσμοντ. Η Ντέσμοντ φιλοξενεί τον Τζο στη βίλα της ελπίζοντας ότι θα γράψει ένα σενάριο για εκείνη, ενώ, παράλληλα, ο Τζο προσπαθεί να εκμεταλλευτεί το όνομά της ηθοποιού προκειμένου να ανέβει κοινωνικά καταλήγοντας τελικά να γίνει εραστής της. Στη συνέχεια η Νόρμα ερωτεύεται τον προστατευόμενο της αλλά η ζήλεια της όταν εκείνος γνωρίζει την νεαρή και ταλαντούχα σεναριογράφο Μπέτι Σάφερ την οδηγεί στη ζήλια και τελικά στον φόνο. Η ταινία προτάθηκε για έντεκα βραβεία όσκαρ, μεταξύ των οποίων και για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, αποσπώντας τελικά τρία.

· Τετάρτη 26 Ιουλίου, 21:30

Η Σκύλα (Scarlet Street)

ΗΠΑ, 1945, Ασπρόμαυρη, 103’

Σκηνοθεσία: Φριτζ Λανγκ Με τους: Έντουαρντ Ρόμπινσον, Τζόαν Μπένετ, Νταν Ντιούρια

Ο Κρίστοφερ Κρος είναι ένας ευσυνείδητος ταμίας τράπεζας που εργάζεται επί είκοσι πέντε χρόνια στην ίδια τράπεζα. Είναι όμως ένας μοναχικός άνθρωπος: με την γυναίκα του Αντέλ δεν υπάρχει καμία ψυχική επαφή καθώς μοιάζουν σαν δύο ξένοι. Μοναδική του παρηγοριά είναι η ζωγραφική. Μια βροχερή νύχτα, βλέπει κάποιον να επιτίθεται σε μια γυναίκα, την Κίτι, στην οδό Σκάρλετ. Αφού την σώσει, τη γνωρίζει καλύτερα και την ερωτεύεται. Η Κίτι, που αρχικά τον νομίζει για μεγάλο ζωγράφο, του παριστάνει την ερωτευμένη με σκοπό να τον εκμεταλλευθεί. Σταδιακά, η εκμετάλλευση γίνεται εντονότερη, αφού ο Κρίστοφερ μεταβάλλεται σε απόλυτο θύμα της Κίτι και του εραστή της. Οταν θα έρθει η ώρα της πικρής αλήθειας, τα πράγματα θα έχουν πολύ τραγική κατάληξη για όλους.

Ένα αριστουργηματικό φιλμ νουάρ, εξαιρετική διασκευή της ομώνυμης ταινίας του που γύρισε το 1931 ο Ζαν Ρενουάρ.