Search

“Το συνυπάρχειν πολλοί ηγάπησαν, τον αποκλεισμό ουδείς”. 

Μετά τη δημοσίευση του συνεργάτη της εφημερίδας μας Dirk Shaeliche για τον αποκλεισμό της Commedia Del Arte από την Παγκόσμια Ημέρα θεάτρου 2018 και την απάντηση του προέδρου της ΘΕΣΙΣ Στράτου Βλαστάρη δημοσιεύουμε σήμερα, ως οφείλουμε την απάντηση του Παναγιώτη Σταθόπουλου, ηθοποιού-εμψυχωτή της  ομάδας Commedia Dell Arte Μυτιλήνης, στους παραπάνω κυρίους.

Απάντηση στην επιστολή του κυρίου Dirk Shaeliche.

“Κύριε Dirk Shaeliche

Xάρηκα που δημοσιεύσατε την επιστολή σας,γιατί διαπνέεται απο ειλικρινή αισθήματα!
Ομως διαπίστωσα απο τα γραφόμενα σας οτι μάλλον δεν γνωρίζετε αρκετά καλά και σε βάθος το τι έχει συμβεί.
Επίσης διαπίστωσα οτι σας αρέσουν οι αλληγορίες,ετσι επιτρέψτε μου να παραθέσω και εγω μία..

Σε ενα νησί του αιγαίου, που υπάρχουν πολλοί φουρνάρηδες,καταφθάνει και ανοίγει ενας καινούριος φούρνος.
Τα μαστοράκια έχουν τόση όρεξη και μεράκι που σύντομα τα ψωμάκια τους μοσχοβολάνε στην πόλη.
Ο κόσμος είναι ενθουσιασμένος και μιλά με τα καλύτερα λόγια για τον καινούριο φούρνο και τις νοστιμιές του.
Μάλιστα τους προσκαλούν το καλοκαίρι να δημιούργήσουν τις σπεσιαλιτέ τους στον αρχαίο πετρόκτιστο φούρνο του νησιού.
Τι κάνουν κάποιοι απ τους άλλους φουρνάρηδες?
Αντί να βελτιώσουν τις συνταγές τους ή να χαρούν για τον υγιή ανταγωνισμό που τελικά θα βελτιώσει το ψωμί,προσπαθούν να αποκλείσουν τα μαστοράκια απ την ετήσια γιορτή του ψωμιού που γίνεται στο νησί.

Δεν είμαστε λοιπόν ούτε άτακτα παιδιά ούτε δάσκαλοι με μαθητές και συμμαθητές.
Η ομάδα μας πάντα συνεργάζεται με ευγένεια και ουδέποτε έδωσε αφορμή για οποιοδήποτε σχόλιο.
Άλλωστε αυτό φαίνεται και απ την αδυναμία του σωματείου “θεσις” να τεκμηριώσει οποιοδήποτε επιχείρημα που θα δικαιολογούσε τον αποκλεισμό μας.

Εμείς λοιπόν, που μας αρέσει να παίζουμε στην ομάδα commedia dell arte δεν το κάνουμε για να καυτηριάσουμε το κατεστημένο και να προκαλέσουμε την εξουσία όπως αναφέρετε στην επιστολή σας.

Εξασκούμαστε στην θεατρική τέχνη και την προσφέρουμε στον πολιτισμό.
Δεν κάνουμε πολιτική αλλά τέχνη.
Η τέχνη είναι ανώτερη της πολιτικής,εμπεριέχει και την πολιτική.
Διαποτισμένοι από αυτές τις αξίες,οι ηθοποιοί της Commedia αναμετρήθηκαν περήφανα με τους περιορισμούς, τις δυσκολίες,και τον συντηρητισμό της εποχής τους ,σαν αληθινοί καλλιτέχνες.
Πρέπει όμως να γνωρίζετε ότι όσο καυτηρίαζαν την εξουσία και το κατεστημένο άλλο τόσο στηλίτευαν τις κακές συνήθειες του λαού.
Διακωμωδούσαν την χαύνωση του προκαλώντας τα αντανακλαστικά του, και χλεύαζαν την απάθεια και το λαικισμό.

Δεν έχουμε λοιπόν εδώ ένα παιχνίδι εξουσιαστών και αντιεξουσιαστών όπως πάτε να το παρουσιάσετε στην επιστολή σας.

Πρόκειται για μια προσπάθεια συγκεκριμένων ανθρώπων (και οχι ομάδων),να επιβάλλουν έλεγχο στην ελεύθερη θεατρική έκφραση,τους δημόσιους θεατρικούς χώρους και γενικότερα στις ομάδες του νησιού,με σκοτεινά καλλιτεχνικά κίνητρα.

Σίγουρα δεν είναι σπίθα στην εξέλιξη και την πρόοδο του πολιτισμού ο αποκλεισμός νησιώτικης θεατρικής ομάδας,εν ετη 2018,απο ενα “δήθεν” ενωτικό σωματείο ,χωρίς αιτιολόγηση και με απαγόρευση συμμετοχής τους και διαλόγου στη συνέλευση.
Η μήπως είναι πολιτισμός οι απόπειρες λογοκρισίας,οι επιστολές “φαντάσματα” σε ξύλινη γλώσσα,και οι προσπάθειες δαιμονοποίησης ενός ερασιτεχνικού θεατρικού εργαστηρίου?

Η σχέση μας με τις υπόλοιπες ομάδες του νησιού ήταν πάντα αρμονικές.
Η θέση μας ανάμεσα τους έχει καθοριστεί απ το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα των παραστάσεων μας και την ποιότητα της θεατρικής μας παρουσίας.

Επειδή μας υποκαθιστάτε και δηλώνετε εσείς που θα θέλαμε να παίζουμε,σας πληροφορούμε ότι για μας το θέατρο αναπνέει παντού!
Σε αυτό εξασκούμαστε…

Δεν πρόκειται να παίξουμε το ρόλο του περιθωριακού,που θα βόλευε κάποιους να προσεταιριστούν το ρόλο της άρχουσας τάξης που τόσο εποφθαλμιούν.

Αν είναι να παίξουμε στις σκάλες ,να παίξουμε όλοι μαζί,αν είναι στο θέατρο πάλι όλοι μαζί.

Επίσης,δεν νομίζω οτι τίθεται θέμα ποιός θα κάνει πίσω.
Το σωματείο ¨θεσις” ήδη έκανε πίσω, γυρνώντας τον πολιτισμό του νησιού σε μαύρα χρόνια αντιπαλότητας.
Ας κάνει ξανά μπροστά να ξεκινήσουμε απ την αρχή!

Αν κάποιος υπολόγιζε τον κόσμο και το κοινό της Π.Η.Θ δεν θα τους στερούσε τους κωμικούς και ευρηματικούς θεατρίνους με τις μάσκες.
Αυτούς που το ίδιο κοινό καταχειροκρότησε και επεφήμισε τις προηγούμενες χρονιές.

Χαίρομαι για τον ρομαντισμό σας,μας αρέσουν οι ρομαντικοί άνθρωποι.
Ομως κατά την διάρκεια της εποχής του ρομαντισμού στην Δυτική ευρώπη,εδώ δυστυχώς έπρεπε να παλεύουμε για την ελευθερία μας…

…και ακόμα αυτό κάνουμε.

 

Απάντηση στο περιεχόμενο επιστολής του προέδρου του σωματείου “θέσις”, Στράτου Βλαστάρη 

Kύριε Βλαστάρη

Το συνυπάρχειν πολλοί ηγάπησαν, τον αποκλεισμό ουδείς.Ευτυχώς θυμηθήκατε δύο μήνες μετά τον αποκλεισμό μας να μας γνωστοποιήσετε και τα υποτιθέμενα επιχειρηματά σας.

Γνωρίζετε, αλλά δεν θέλετε να παραδεχτείτε, οτι αν επιτρέπατε την παρουσία μας στην συνέλευση σας, όπως τις προηγούμενες χρονιές, ώστε να συζητήσουμε για όλα τα προβλήματα του θεσμού της Π.Η.Θ, δεν θα κουράζατε το κοινό με τις μακροσκελείς επιστολές σας.

Εάν μας επιτρέπατε να συζητήσουμε όλα αυτά τα θέματα, πρόσωπο με πρόσωπο και με δημοκρατικό διάλογο, τίποτα απ’ όλα αυτά τα δυσάρεστα δεν θα είχε συμβεί.

Γιατί όμως απαγορέψατε επι δύο συνεχόμενες συνεδριάσεις να είναι εκεί η ομάδα μας ενώ αποφασίζατε για τον αποκλεισμό της?
Είναι αυτό χαρακτηριστικό ενος αλληλέγγυου και ενωτικού σωματείου?

Πράξατε έτσι γιατί δεν θέλατε να ακουστεί ο αντίλογος και να ανατραπούν οι ανυπόστατες δικαιολογίες για τον αποκλεισμό μας!

Γιατί φοβάστε τόσο πολύ το διάλογο παρουσία όλων?

Μήπως γιάτι κάποιοι είχαν προαποφασίσει τον αποκλεισμό μας και η παρουσία μας θα εμπόδιζε να εφαρμοστεί η τακτική του “μαστίγιου” και του “καρότου” προς τις άλλες ομάδες?

Ποιοί είναι αυτοί?

Η παράλληλη παρουσίαση θεατρικών ομάδων, που κρίνονται αυθόρμητα από το κοινό σύμφωνα με το καλλιτεχνικό τους αποτέλεσμα, κατέριψε τους μύθους ανθρώπων που θέλουν να αυτοπροσδιορίζονται ως μεγάλοι δάσκαλοι θεάτρου.

Εάν λοιπόν αναρωτηθείτε ποιος έχει συμφέρον να μην εμφανίζεται η ομάδα της Commedia παράλληλα με τις υπόλοιπες και το συνδιάσετε με τις παραστάσεις του καλοκαιριού πέρυσι και φέτος, θα έχετε την λύση του γρίφου!

Πάμε τώρα να αποδείξουμε γιατί οι ισχυρισμοί σας περι συμπεριφορών μας που δικαιολογούν τον αποκλεισμό της ομάδας μας είναι εντελώς αβάσιμοι.

1ον-Φυσικά και σας παραδώσαμε κείμενο και τις δύο χρονιές,αλλιώς δεν θα μπορούσαν να γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές στα φώτα και στον ήχο, όπως και έγιναν. Γνωρίζετε όμως οτι εμείς δεν έχουμε κείμενο, αλλά χρησιμοποιούμε έναν σκέλετο σκηνών πάνω στόν οποίο αυτοσχεδιάζουμε. Ετσι και τις δυο χρονιές, δώσαμε αυτόν τον σκελετό και τα σχετικά σημεία αλλαγών. Αυτό μπορούν να το βεβαιώσουν και οι άνθρωποι που ήταν στον ήχο και στα φώτα αλλά και τα παιδιά της ομάδας μας που τα έγραψαν και τα παρέδωσαν.

2ον-Σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε με τον υπέυθυνο τεχνικό του δημοτικού θεάτρου μας δήλωσε πως δεν θυμάται να αντιμετώπισε με την ομάδα μας κανένα πρόβλημα περισότερο ή λιγότερο απο αυτά που αντιμετώπισε με τις υπόλοιπες ομάδες!

3ον-Και εμείς αντιμετωπίσαμε την πολύωρη αναμονή χωρίς μεμψιμοιρίες, και μάλιστα όπως θυμάστε, αλλά δεν λέτε, παραχωρήσαμε κάποιες φορές και την σειρά μας για να εξυπηρετηθούν οι ομάδες που έρχονται από πιο μακριά.
Ποτέ δεν κάναμε “οτι γουστάραμε”, ακόλουθήσαμε πειθήνια το πρόγραμμα των προβών, και αντιμετωπίσαμε ήρεμα και ευγενικά τις εντάσεις και τις ανατροπές που είναι αναπόσπαστο μέρος τέτοιων δύσκολων εκδηλώσεων.

Ακόμα, αντιμετωπίσαμε πολύ ψύχραιμα τις προσβολές και τις φωνές του μέλους του Δ.Σ. που προσπάθησε να λογοκρίνει την παράσταση μας το 2016.

4ον-Το 2017 επειδή  4 μέλη της ομάδας μας εργάζονταν την ώρα της κοινής γενικής δοκιμής, συμφώνήσαμε μαζί σας μη έχοντας άλλη λύση, να κάνουμε την γενική δοκιμή μας πριν την παράσταση.
Κάτι τέτοιο είναι πολύ δύσκολο για μια θεατρική ομάδα, γιατί δεν έχει χρόνο να αντιμετωπίσει τυχόν αδυναμίες που θα προκύψουν, και κουράζεται την στιγμή που θα έπρεπε να συγκεντρώνεται.

Αφού λοιπόν κάναμε μόνοι μας γενική δοκιμή και δεν καθυστέρησε η έναρξη της εκδήλωσης, που καθυστερήσαμε και ποιόν ενοχλήσαμε?

5ον-Τα της διάρκειας της παράστασης τα έχω απαντήσει στην πρώτη επιστολή.
Προσθέτω δε οτι αν ήταν διήμερος ή και τριήμερος ο εορτασμός δέν θα τρέχατε πίσω από τα χρονόμετρα ούτε θα αποκλείατε με “σνόμπ” διάθεση και τις ομάδες του πανεπιστημίου, που και αυτές παράγουν θεατρικό έργο.
Εαν κουραστήκατε απ την διοργάνωση της εκδήλωσης αφήστε να την αναλάβουν άλλοι.
6ον-Ερχόμαστε στο πιο ευτελές και συκοφαντικό σας επιχείρημα που βαφτίζει τα έξοδα μετακίνησης, “αμοιβή για την παράσταση” !?!?
Το 2016 και 2017 είμασταν ίσως η πολυπληθέστερη ομάδα της εκδήλωσης με 15 άτομα ηθοποιούς και μουσικούς (μήπως σας λέει κάτι αυτό και για την διάρκεια των προβών?).
Το 2016 λοιπόν αποφασίζουμε με χαρά να ενισχύσουμε την περιοδεία στα χωριά παίζοντας στη Γέρα και στην Αγιάσο.
Κάποια παιδιά από την ομάδα, γιατί έχουμε και εμείς ανθρώπους που έρχονται απο μακριά όπως π.χ από το Πλώμάρι, ενώ θέλησαν να συμμετάσχουν στην περιοδεία δήλωσαν αδυναμία να καλύψουν τα έξοδα μετακίνησης δυο συνεχόμενων ημερών.
Αυτό, σαν υπέυθυνος της ομάδας, τις δύσκολες μέρες που ζούμε έπρεπε να το σεβαστώ.
Ετσι επικοινώνησα με τις ομάδες της Γέρας και της Αγιάσου και τους έθεσα το πρόβλημα.
Ζητήσαμε 50ε βενζίνη για 5 αυτοκίνητα που θα εξυπήρετούσαν σκηνικά, κατασκευές, βεστιάριο, μουσικά όργανα και 15 άτομα ερχόμενα απο διαφορετικές κατευθύνσεις.
Οι άνθρωποι αυτοί πολύ ευγενικά ανταποκρίθηκαν θετικά, και χωρίς κανένα παράπονο κάλυψαν αυτό το ποσό που θα διευκόλυνε την παρουσία της παράστασης μας στις εκδήλωσεις τους.
Ερχεστε τώρα εσείς ενώ τα γνωρίζετε όλα αυτά, συν τις οικονομικές δυσκολίες της εποχής μας και χρησιμοποιείτε ενα τοσο φθηνό και συκοφαντικό επιχείρημα λέγοντας οτι απαιτήσαμε “οικονομίκη αποζημίωση” για να παίξουμε, και οτι αυτός είναι ένας από τους λόγους που μας αποκλέισατε! Λίγη αιδώ κύριε “πρόεδρε” !

Θα έπρεπε να προνοήσετε το ίδιο και για τους υπόλοιπους συμμετέχοντες όλων των ομάδων, που και αυτοί επιβαρύνονται. Οσοι έχουν ας τα καλύψουν, όσοι δεν έχουν ας βοηθηθούν.

Και ερχόμαστε στο 7ο και τελευταίο, για τις εκδηλώσεις τις αποκριάς το 2018 όπου μάλλον έχετε μπερδέψει αρκετά τα πράγματα.
Το “Τσίρκο Μπάχαλο” δεν έχει καμία σχέση με την “Commedia dell arte Μυτιλήνης” εκτός από το οτι συστεγάζονται στο ίδιο facebook.
Το “Τσίρκο Μπάχαλο” ιδρύθηκε το 2008 στη Ρόδο,και απαρτίζεται από επαγγελματίες ζογκλέρ, ακροβάτες, σχοινοβάτη, ηθοποιούς και μουσικούς που ήρθαν φέτος στη Λέσβο από Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Είναι λύπηρό οτι θέλετε να το απαγορεύσετε και αυτό, και να στερήσετε από τα παιδιά του νησιού την χαρά και την παιδεία που λαμβάνουν από το να βλέπουν κάτι διαφορετικό, ενώ προτείνετε να παρακολουθούν μόνο τις τοπικές ομάδες που βλέπουν κάθε τόσο.

Κύριε Βλαστάρη

Ούτε εσάς σας έχουμε δει ποτέ σε δικές μας παραστάσεις, αλλά δεν παραπονεθήκαμε για την απουσία σας.

Επίσης, εμείς δεν αναφέραμε ποτέ οτι χρησιμοποιείτε “φασιστικές μεθόδους”, απλώς είπαμε οτι σε μια εκδήλωση που το θέμα της είναι “το θέατρο ενάντια σε κάθε μορφή φασισμού”, ο αποκλεισμός μιας ομάδας χωρίς βάσιμες και επαρκείς αποδείξεις διεγείρει εύλογα ερωτήματα.

Δεν καταφέρατε δυστυχώς να κουκουλώσετε εύκολα και γρήγορα αυτήν την πρωτοφανή υπόθεση του αποκλεισμού της ομάδας Commedia dell arte όπως υπολογίζατε.

Η επιστολή μας, η άμμεση και έντονη αντίδραση του κοινού στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης απ’ όλη την Ελλάδα, οι επιστολές των ομάδων και των ιδιωτών που δείχνουν ευαισθησία ενάντια σε αυταρχικές και αναιτιολόγητες αποφάσεις, αποκάλυψαν τις πραγματικές του διαστάσεις και προειδοποιήσαν για τους μελλοντικούς κινδύνους.

Η μικρή θητεία του σωματειου “θέσις”, από το 2015, έως σήμερα και η θητεία σας ως προέδρου του Δ.Σ., στιγματίστηκαν με τα χειρότερα γεγονότα στη θεατρική ζωή του νησιού τα τελευταία χρόνια.

Αφού σας ελέγχει η συνείδηση σας και δεν σας αφήνει να κοιμηθείτε, όπως γράφετε, μήπως θα έπρεπε να την συμβουλεύεστε συχνότερα?

Παναγιώτης Σταθόπουλος

Ηθοποιός-εμψυχωτής ομάδας Commedia dell arte Μυτιλήνης

Υστερόγραφον: αν θέλετε τόσο πολύ να πιούμε κρασί μαζί, μπορούμε να κάνουμε μια πρόποση στην υγεία της “ευγενούς θεατρικής άμιλλας” που τόσο βάναυσα προσπαθείτε να καταστρατηγήσετε…