Τον συναντήσαμε στο Σίγρι να προσπαθεί να προλάβει το τελευταίο φως της δύσης στη μαγευτική Φανερωμένη .Ο Γιώργος Κοτανίδης δεν έχει ανάγκη από διαφήμιση.Στην παρακάτω συνέντευξη μιλάει για τη σχέση του με το νησί και καταγράφει όλα αυτά που του αρέσουν καθώς κι εκείνα που προσβάλλουν ανεπανόρθωτα την αισθητική και την καθημερινότητά μας.
“Είχα κάνει διακοπές πριν τριάντα και περισσότερα χρόνια στην όμορφη Πέτρα και πέρασα υπέροχα, κάναμε παρέα τότε με τον Χρόνη Μπότσογλου και τον Γιώργο Ελευθεριάδη και πίναμε ούζα κάθε μεσημέρι!Μείναμε και στον πανέμορφο Μόλυβο, ήταν τότε ο λογοτέχνης Νάσος Θεοφίλου και κάναμε ωραία παρέα και συζητήσεις. Ωραίες διακοπές. Παλιά είχα παίξει και στο θέατρο της Μυτιλήνης σε μια περιοδεία. Εδώ και πέντε χρόνια με «παρέσυρε» στην Ερεσσό η σύντροφός μου και εντυπωσιάστηκα τόσο από το φοβερό τοπίο όσο και από τους πολύ ενδιαφέροντες ανθρώπους”.
- Ποια είναι εκείνα τα στοιχεία που αναζητάτε όταν επισκέπτεστε έναν τόπο και ποια από αυτά ανακαλύψατε με την επίσκεψή σας στον τόπο μας;
Απάντηση: Σίγουρα η φυσική ομορφιά είναι κάτι που αναζητώ στις διακοπές και η Λέσβος συνολικά αλλά και η Δυτική Λέσβος, η Ερεσσός και το Σίγρι έχουν κάτι μοναδικό που δεν το συναντάς εύκολα. Την άγρια φυσική ομορφιά συνδυασμένη με την ανθρώπινη παρέμβαση που ευτυχώς για την ώρα την έχει σεβαστεί σε γενικές γραμμές αν και υπάρχουν και αρνητικές εξαιρέσεις. Το νησί είναι γεμάτο υδροβιότοπους όπου συχνάζουν σπάνια είδη πουλιών και ζώων. Αυτό που ανακάλυψα στη Λέσβο είναι ότι οι άνθρωποι είναι αρκετά πιστοί στην παράδοση, διατηρούν σε μεγάλο βαθμό τις παλιές επιλογές, π.χ. διατηρούν και ανανεώνουν τα παλιά λουτρά, και επιμένουν στα πανηγύρια, στην ελιά, το λάδι, τα σύκα και το κρασί. Η Λέσβος είναι μια μικρή χώρα που μπορεί να είναι αυτάρκης εφόσον βέβαια λύσει το ενεργειακό ζήτημα με ανανεώσιμες πηγές που θα δημιουργηθούν ύστερα από ενδελεχή μελέτη.
- Ποια είναι η γνώμη σας για την λεσβιακή κουζίνα και ποιες είναι οι γεύσεις που θα λέγατε ότι σας μάγεψαν ή σας προκάλεσαν γευστικά;
Απάντηση: Θα αρχίσω από τα λαδερά που είναι υπέροχα και αυτό οφείλεται στην παράδοση αλλά και στο ωραίο λεσβιακό λάδι. Όλα τα μαγαζιά και οι ταβέρνες που πηγαίνω στην Ερεσσό αλλά και στο Σίγρι, την Καλλονή και την Μυτιλήνη, έχουν ιμάμ, μπάμιες, γεμιστά, κουκιά, φάβα και φασολάκια που σε κάνουν να γλύφεις το πιάτο. Εννοείται ότι η σαρδέλα –ψητή ή παστή- είναι μοναδική και πάντα παρούσα στο τραπέζι αν και άκουσα ότι υπάρχει φόβος να εξαφανιστεί από την υπεραλίευση. Γενικά οι Λέσβιοι ξέρουν να ψήνουν ή να μαγειρεύουν τα ψάρια και τα θαλασσινά αν και γι’ αυτά υπάρχει πλέον κίνδυνος. Πέρυσι και πρόπερσι θυμάμαι είχαν εξαφανιστεί οι αχινοί και φέτος κινδυνεύει η σαρδέλα. Πρέπει να προστατεύσουμε τον θαλάσσιο πλούτο όχι μόνο στη Λέσβο αλλά και όλες τις θάλασσές μας.
- Θα σας ενέπνεε καλλιτεχνικά το λεσβιακό τοπίο ώστε να κάνετε μια μελλοντική ίσως δουλειά στο νησί;
Η Λέσβος έχει στο βάθος του χρόνου μια πλούσια κληρονομιά που σε εμπνέει. Περπατάω στα βράχια της Ερεσσού και οραματίζομαι τη Σαπφώ να λικνίζεται στις ριπές του ανέμου και να συνθέτει τους ερωτικούς της ύμνους που έχουν εμπνεύσει εκατομμύρια ανθρώπους. Βλέπω όλα αυτά τα κορίτσια που έρχονται από όλα τα μέρη της γης για να βρεθούν εδώ και τιμήσουν τη γυναίκα που πρώτη ύμνησε τον έρωτα ανάμεσα στις γυναίκες και νομίζω ότι θα άξιζε τον κόπο να γίνει μια ταινία ή να γραφτεί ένα μυθιστόρημα που να δένει το παρελθόν με το παρόν. Φυσικά δεν είναι μόνο η Σαπφώ αλλά και ο Αλκαίος και ο Θεόφραστος στην αρχαιότητα, αλλά και σπουδαίος ο Μυριβήλης και ο μέγας Οδυσσέας Ελύτης και συγχωρήστε με που ξεχνάω αρκετούς άλλους. Αλλά και η σύνδεση με την Ανατολή και τη Μικρασία έχει παίξει σημαντικό ρόλο στην ιστορία του νησιού. Ακούω φοβερές παλιές ιστορίες για Έλληνες και Τούρκους στην Ερεσσό και σε όλο το νησί και νομίζω ότι θα μπορούσε κάποιος να αποπειραθεί ένα μυθιστόρημα.
- Υπάρχουν πράγματα που σας δυσαρέστησαν κατά την εδώ παραμονή σας ή που θεωρείτε ότι πρέπει να αντιμετωπιστούν με διαφορετική προοπτική;
Με ενοχλούν τα σκουπίδια που μαζεύονται πολύ αραιά και απορώ για το πώς ένας τόπος με τόσο πολιτισμό που λέγαμε πριν, δεν έχει ανακύκλωση, η οποία αφενός απαλλάσσει από το μεγαλύτερο μέρος των σκουπιδιών και αφετέρου μπορεί να είναι πηγή χρημάτων για αυτούς που εργάζονται. Είναι αμαρτία και προσβολή στην ομορφιά αυτού του τόπου, να υπάρχει τόση βρώμα από τα σκουπίδια. Και είναι αμαρτία να κουβαλάμε κουτάκια από αλουμίνιο και χαρτί στη Μυτιλήνη ή ακόμη και στην Αθήνα για να μην το πετάμε στα σκουπίδια.
Θα έπρεπε να τιμωρούνται όσοι βρωμίζουν και καταστρέφουν υδροβιότοπους Natura όπως η Τσιχλιώτα. Θα ήταν καλό νομίζω να γίνει ακτοπλοϊκή σύνδεση ανάμεσα στο Σίγρι και τη Ραφήνα που θα ευκολύνει την πρόσβαση στο νησί χωρίς όμως να υπεραναπτυχθεί η δυτική Λέσβος και να γεμίσει με μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες. Οι μικρές μονάδες ταιριάζουν τόσο πολύ στη Λέσβο.
Επίσης κάποιοι δρόμοι θα μπορούσαν να βελτιωθούν χωρίς βέβαια να γεμίσει ο τόπος δρόμους που θα χαρακώσουν το περιβάλλον.
Ένα τελευταίο που με ενοχλεί, είναι η διαρκής παραβίαση των νόμων κίνησης των ταχύπλοων σκαφών από τις επιχειρήσεις του ξενοδοχείου ΑΙΟΛΙΑΝ και του WATER SPORTS. Καθημερινά εδώ και χρόνια παραβιάζονται σε ακραίο βαθμό τα όρια της κίνησης των ταχύπλοων και των άλλων σκαφών με τον κίνδυνο ατυχήματος να είναι μεγάλος. Τα ταχύπλοα πρέπει να πλέουν εκατό μέτρα από τις σημαδούρες και διακόσια από την παραλία ενώ αυτά πλέουν στα εκατό μέτρα από την ακτή ξυστά ή και ανάμεσα στους λουόμενους. Σίγουρα εκμεταλλεύονται το γεγονός ότι το λιμενικό του Σιγρίου που είναι υπεύθυνο, είναι μακριά και έχει πολλά καθήκοντα όπως η λαθρομετανάστευση αλλά αν γίνει ατύχημα θα είναι πλέον αργά.
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΓΙΩΡΓΟ ΚΟΤΑΝΙΔΗ
Ηθοποιός-συγγραφέας
Tελείωσε τη Δραματική Σχολή Εθνικού Θεάτρου της Αθήναςτο 1970 και αμέσως συμμετείχε στη δημιουργία του ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ, την περίοδο (1970-75). Πήρε μέρος στις παραστάσεις: Όπερα του ζητιάνου του Τζων Γκέι, Ιστορία του Αλή Ρέτζο του Π. Μάρκαρη, Η πτήση του Λίντμπεργκ του Μπ. Μπρεχτ, Κι εσύ χτενίζεσα”, επιθεώρηση, Μια ζωή Γκόλφω του Σπ. Περεσιάδη, και Ο Τυχοδιώκτης του Μ. Χουρμούζη. Συνεργάστηκε με την Ελληνική Σκηνή της Άννας Συνοδινού, τη Νέα Πορεία, την Παιδική Σκηνή της Ξένιας Καλογεροπούλου, με τον Μιχάλη Κακογιάννη, τον Γιάννη Χουβαρδά και το Θέατρο του Νότουκαι άλλους θιάσους και σκηνοθέτες, ερμηνεύοντας ρόλους σε όλα σχεδόν τα θεατρικά είδη: Δον Κιχώτης, του Λεωνίδα ντε Πιαν με την Ε.Λ.Σ., Όλοφ στις Φυλλωσιές του Λαρς Noρέν (Απο Μηχανής Θέατρο), Μηταλάκης στη Λίστα Γάμου του Διονύση Χαριτόπουλου, Μενέλαος στην Ιφιγένεια εν Αυλίδι του Ευριπίδη (Θέατρο Στοά).
Tο 2004 δημιουργεί την θεατρική ομάδα ΣΑΛΤΙΜΠΑΓΚΟΙ και ανεβάζει τα έργα: “QED” ή “Τι απέδειξε ο κύριος Φάυνμαν” του Πήτερ Παρνέλ, (Φάυνμαν) (2004-5), το “BAL-TRAP” XavierDurringer, (2005) το LowLevelPanicClareMcIntyre (2006). To 2006-7 παρουσιάζει το έργο Απόστολου Δοξιάδη “ΔΕΚΑΤΗ ΕΒΔΟΜΗ ΝΥΧΤΑ”. Το 2007-8 το έργο του Ερίκ Εμμανουέλ Σμιτ «Μια τρελλή μέρα» και το «Αγνοούμενοι» του Βασίλη Κατσικονούρη. Το 2008-9 σκηνοθέτησε το “Rock ‘n’ Roll” του Τομ Στόπαρντ όπου και πρωταγωνίστησε παίζοντας το ρόλο του Μαξ Μόροου.
Από το 2011 συνεργάζεται με το Εθνικό Θέατρο και πήρε μέρος στις παραστάσεις «Περικλής» του Σαίξπηρ και «Το πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα» του Ονήλ σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά, στο «Ορφέας στον Άδη» του Ουίλλιαμς σε σκηνοθεσία BarbaraVeber, «Πρόβα νυφικού » της Ντόρας Γιαννακοπούλου σε σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη και «Δυτική Αποβάθρα» του Μπερνάρ Μαρί Κολτές σε σκηνοθεσία LudovicLagarde.
Έπαιξε σε ελληνικές και διεθνείς κινηματογραφικές παραγωγές. Ανάμεσά τους: Βίος και Πολιτεία του Νίκου Περάκη, Παραγγελιά του Παύλου Τάσιου, Ηλεκτρικός Άγγελος του Θανάση Ρεντζή, Το κορίτσι της Μάνης του PaulAnnet, ForeignAffairs του MarkGriffiths, Το Μαντολίνο του λοχαγού Κορέλλι του Τζων Μάντεν, Ο παράδεισος είναι προσωπική υπόθεση της Δήμητρας Αράπογλου και Πάμπτωχοι Α..Ε. του Αντώνη Κόκκινου.
Πρωταγωνίστησε σε κωμικούς και δραματικούς ρόλους, σε τηλεοπτικές σειρές της κρατικής και της ιδιωτικής τηλεόρασης, σε θεατρικά έργα για την ΕΡΤ καθώς και σε διεθνείς τηλεοπτικές παραγωγές.
Την περίοδο 1980-85, δημιούργησε τον εκδοτικό οίκο “Ιθάκη” και τύπωσε βιβλία για το θέατρο, τον κινηματογράφο και τη μουσική.
ΣΥΓΓΡΑΦΗ
Το 1995 εκδόθηκε η νουβέλα του Περί Μαιάνδρου και το 1999 το μυθιστόρημα Απρόσμενα Αισθήματα από τις εκδόσεις Γαβριηλίδης. Το 2004 κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά του Οι σαλτιμπάγκοι από τις εκδόσεις Καστανιώτη και το 2011 η μαρτυρία-χρονικό «Όλοι μαζί, τώρα!»
Έγραψε το σενάριο της ταινίας “Πάμπτωχοι Α.Ε.” και το σενάριο του δραματοποιημένου ντοκυμαντέρ: Μ. Χουρμούζης.
Έγραψε και παρουσίασε στην ΕΡΤ πολιτιστικά και οικολογικά τηλεπαιχνίδια. Έκανε επίσης οικολογικές και ιστορικές εκπομπές στο ραδιόφωνο.