Κατά πάσα πιθανότητα, αν είστε χρήστης των social media, έχετε συναντήσει το Ice Bucket Challenge. Εκ πρώτης όψεως είναι μια ακόμη ανόητη “αλυσίδα” από βίντεο, όπου ένας τύπος ρίχνει στο κεφάλι του έναν κουβά παγωμένο νερό με παγάκια και προκαλεί τρεις φίλους ή γνωστούς ή και άγνωστους να κάνουν το ίδιο μέσα σε 24 ώρες: να… λουστούν έναν κουβά νερό και να προκαλέσουν κι άλλους.
Η αλήθεια είναι πως δεν πρόκειται για μια ακόμη ανόητη αλυσίδα, άλλα για μια πάρα πολύ επιτυχημένη online καμπάνια. Εμείς βλέπουμε τον κουβά με το νερό που πέφτει σε εκατομμύρια κεφάλια, αυτό όμως που δεν μπορούμε να δούμε (τις περισσότερες φορές) είναι πως αυτή η κίνηση συνοδεύεται και με μια δωρεά για την χρηματοδότηση της έρευνας για την ασθένεια ALS ή νόσο του Lou Gehrig, που πήρε το όνομα της από έναν διάσημο παίκτη του μπέιζμπολ, που πέθανε από αυτή το 1941. Είναι μια σπάνια νευρολογική πάθηση, που προκαλεί μυϊκή αδυναμία, αναπηρία και τελικά τον θάνατο. Για να έχετε μια εικόνα των συμπτωμάτων της ασθένειας, σας αναφέρουμε ενδεικτικά πως ο Stephen Hawking πάσχει από αυτή.
Σύμφωνα με τον οργανισμό του ALS, πάνω από 3 εκατομμύρια άνθρωποι άνθρωποι δώρισαν συνολικά 100 εκατομμύρια δολάρια. Πρόκειται για μια τεράστια επιτυχία, αν αναλογιστεί κανείς πως τον Αύγουστο του 2013, το ίδιο ακριβώς διάστημα δηλαδή πριν ένα χρόνο, ο οργανισμός συγκέντρωσε μόλις 3 εκατομμύρια δολάρια, ενώ δεν ξεπερνούσαν τα 27 εκατομμύρια δολάρια τα χρήματα που συγκέντρωσε συνολικά το προηγούμενο οικονομικό έτος. Η καμπάνια του Ice Bucket Challenge λοιπόν κατάφερε να αυξήσει κατά 3500% περίπου τις δωρεές για μια ασθένεια, που η σπανιότητα της είναι ένας από τους λόγους της μηδαμινής επένδυσης στην έρευνα για την αντιμετώπιση της. Ποιο ήταν το μυστικό της;
Ο στόχος της καμπάνιας ήταν απλός και σαφής: ήθελε να κάνει τον κόσμο να μάθει το ALS και να προσφέρει ότι μπορεί για την έρευνα για αυτό. Σε αυτό προσθέστε και το πως μπορούσε να συμμετάσχει κανείς στην καμπάνια (πέρα από την δωρεά): με κάτι επίσης απλό, εύκολο και διασκεδαστικό, όπως το να ρίξει στο κεφάλι του έναν κουβά νερό και να προκαλέσει και άλλους να το κάνουν και μάλιστα άμεσα, όχι όποτε θέλουν εκείνοι, πολλαπλασιάζοντας έτσι τους συμμετέχοντες στην καμπάνια. Επίσης δεν χρησιμοποιήθηκε μόνο μια πλατφόρμα, άλλα πολλές: το Facebook, το Twitter, το Instagram και το YouTube. Και τελευταίο και σημαντικότερο; Οι συμμετέχοντες στην καμπάνια ένιωθαν την ηθική ικανοποίηση, ότι συμμετείχαν σε κάτι καλό!
Αν μπορούσαμε να συνοψίσουμε δηλαδή τα χαρακτηριστικά αυτής της αναμφισβήτητα επιτυχημένης καμπάνιας θα σημειώναμε: απλό μήνυμα, εύκολος και διασκεδαστικός τρόπος συμμετοχής, διάχυση του μηνύματος σε πολλές πλατφόρμες και με τρόπο που πολλαπλασιάζονται οι συμμετέχοντες για έναν καλό σκοπό. Αυτή ήταν η “συνταγή” της επιτυχίας.
Την στιγμή, που γράφονται αυτές οι γραμμές, πολλοί άνθρωποι από όλο τον κόσμο συνεχίζουν να συμμετέχουν στο Ice Bucket Challenge. Μπορείτε να κάνετε κι εσείς μια δωρεά, αν επιθυμείτε, πηγαίνοντας στην ιστοσελίδα του ALS Association (www.alsa.org).