Τι θα λέγατε αν οι διακοπές σας, μικρότερες ή μεγαλύτερες σε διάρκεια ξέφευγαν από τα συνηθισμένα; Αν η ανάγκη σας να ταξιδέψετε έπαιρνε άλλη υπόσταση και δεν διαμένατε απλώς σε ένα ξενοδοχείο ή κατάλυμα αλλά κατοικούσατε σε αυτό, όσο εσείς θέλετε;
Η ιδέα του project που συνέλαβε ο αρχιτέκτονας και ιδιοκτήτης των Α-LUXURY VILLAS στο Πλωμάρι, Παναγιώτης Θεοδωρίδης, είναι αναμφισβήτητα καινοτόμα, για την ακρίβεια «ταράζει τα νερά» της πεπατημένης και παγιωμένης τουριστικής φιλοξενίας, με αντιλήψεις που ξεθώριασαν πια όπως οι κουρτίνες που κρέμονται στα πιο πολλά δωμάτια των καλοκαιρινών διακοπών μας.
Οι Α-LUXURY VILLAS θα ανατρέψουν όλα όσα ζήσατε ως τώρα, θα σας οδηγήσουν όπου και οι προσδοκίες σας για ονειρεμένες διακοπές, θα σας προκαλέσουν να γευτείτε την αίσθηση της λεσβιακής γης που τις περιβάλλει με τα αιωνόβια ελαιόδεντρα, να αφουγκραστείτε τα μυστικά της αρχαίας πέτρας που βρέθηκε κατά την εκσκαφή, να ζήσετε ολοκληρωτικά τη μοναδική εμπειρία μιας προσιτής πολυτέλειας.
Π. Γιατί δημιουργήθηκαν τα δωμάτια των Α-Luxury Villas; Η αρχιτεκτονική δημιουργία είναι μέρος της ζωής σας, όμως γιατί μια ξενοδοχειακή μονάδα και όχι κάτι άλλο;
Π.Θ. Τα A-Luxury Villas είναι ουσιαστικά το αποτέλεσμα χρόνων σκέψης γύρω από την κατοικία, σκέψης που κυρίως απασχολεί μελετητικά το γραφείο μας. Από την άλλη μεριά σαν επίμονος ταξιδιώτης ο ίδιος, άρχισα να μελετώ την ιδέα της «προσωρινής κατοίκησης», τις προκλήσεις και τη γοητεία που θα μπορούσε να περιέχει, μια άλλη άποψη που θα υπερβαίνει τη γνωστή «τουριστική» αντιμετώπιση αυτής της ιδέας, θέτοντας και αντιμετωπίζοντας ζητήματα όπως η ανθρώπινη ανάγκη της μετακίνησης, η οικειοποίηση ενός νέου τόπου, η αίσθηση μιας φευγαλέας ευτυχίας, η γνώση της γης που σε φιλοξενεί ή ακόμα και η κατανόηση της αρχιτεκτονικής που πρόσκαιρα σε περιβάλλει. Επίσης πέρα από μια επιχειρηματική επιλογή, μας ενδιέφερε και η δημιουργία μιας αρχιτεκτονικής «εγκατάστασης» σε έναν ελαιώνα (το πιο γνώριμο φυσικό περιβάλλον της Λέσβου), όπου οι επισκέπτες θα μπορούσαν να δουν τον τρόπο με τον οποίο το γραφείο μας αντιμετωπίζει γενικότερα την αρχιτεκτονική έχοντας σαν εργοδότη τον ίδιο τον εαυτό του.
Π. Το γραφείο σας έχει αναλάβει με επιτυχία πολλές δουλειές. Ποιες διακρίνετε εσείς περισσότερο;
Π.Θ. Δεν ξεχωρίζουμε τα project που αναλαμβάνουμε, δεδομένου ότι εργαζόμαστε πάντα με τον ίδιο τρόπο είτε πρόκειται για μεγάλη ή μικρότερη κλίμακα. Παρόλα αυτά, μπορώ να
πω με βεβαιότητα ότι η κατοίκιση, σταθερή ή προσωρινή, μόνιμη ή νομαδική, μικρής ή μεγάλης κλίμακας, μας απασχόλησε και συνεχίζει να μας απασχολεί περισσότερο όσο περνούν τα χρόνια. Ίσως επειδή έχει σαν χώρος, περισσότερο από κάθε τι άλλο, την μεγαλύτερη δυνατότητα οικειοποίησης από τον άνθρωπο-κάτοικο-χρήστη.
Π. Αγαπάτε τον τόπο σας, το Πλωμάρι, το υποστηρίζετε μάλιστα σθεναρά αυτό. Θα σκεφτόσασταν ποτέ ότι θα μπορούσατε να είχατε δουλέψει ή να έχετε ζήσει και αλλού;
Π.Θ. Στα 30 χρόνια που λειτούργει το γραφείο μας, υπήρξαν προτάσεις και σκέψεις για μεταφορά, αφού η επέκταση της δραστηριότητας μας σε άλλες περιοχές είναι σχετικά σημαντική. Ευτυχώς όμως η τεχνολογία δίνει τη δυνατότητα σήμερα να εργάζεσαι παντού, μένοντας στον αγαπημένο σου τόπο, ταξιδεύοντας ταυτόχρονα όσο συχνά απαιτείται.
Π. Τέτοια πολυτελή δωμάτια θα περίμενε να συναντήσει κανείς σε πιο τουριστικά ανεπτυγμένα μέρη, ώστε να μπορεί να είναι βιώσιμη κατά κάποιο τρόπο και η λειτουργία τους. Ξέχωρα από το γεγονός ότι ζείτε στην κωμόπολη Πλωμαρίου και το γραφείο σας έχει εκεί τη βάση του, είναι οι μόνοι προφανείς λόγοι που προβήκατε σε αυτή την κίνηση ή μήπως όχι;
Π. Θ. Υπάρχει η λανθασμένη άποψη ότι στη Λέσβο δεν μπορεί να υπάρξει αξιόλογος ποιοτικά τουρισμός. Η πραγματικότητα όμως είναι ότι σήμερα μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ένα υψηλής ποιότητας κατάλυμα, μπορεί να διαφημιστεί σχεδόν παντού, με ελάχιστο ή καθόλου κόστος. Από την άλλη μεριά, το ζητούμενο δεν είναι μόνο να γίνει η Λέσβος γνωστός προορισμός ή τουλάχιστον δεν θα γίνει με τον τρόπο που κάποιοι νομίζουν.
Η Λέσβος είναι νησί και γενικά η ιδέα του νησιού, από μόνη της είναι η εικόνα που κάθε ξένος ταξιδιώτης ταυτίζει με τις πιθανές διακοπές του στην Ελλάδα. Το ζητούμενο είναι να μπορέσεις να κάνεις το κατάλυμά σου προορισμό. Το ζητούμενο δηλαδή είναι η αναβάθμιση του επίπεδου των ξενοδοχειακών υπηρεσιών και ο σημαντικότερος παράγοντας που θα βοηθούσε σ’ αυτή την κατεύθυνση -κατά τη γνώμη μου- είναι η αρχιτεκτονική κυρίως αναβάθμιση.
Στην πορεία ο επισκέπτης θα ανακαλύψει ότι το νησί που επέλεξε, εξαιτίας του εξαιρετικού καταλύματος, είναι παραμυθένιο. Όσο και αν σας φαινεται παράξενο και ίσως απίστευτο, οι περισσότεροι επισκέπτες μας δεν έρχονται στην Ελλάδα, δεν έρχονται στη Λέσβο, μας επιλέγουν από τις φωτογραφίες και έρχονται για να μείνουν στα A-Luxury villas και στη συνέχεια απορούν γιατί δεν ήξεραν πιο μπροστά αυτό το νησί.
Γιατί φυσικά εμείς φροντίζουμε να τους ενημερώσουμε και να τους στείλουμε παντού, στο Μόλυβο, στην Ερεσό, στην Αγιάσο, στο Μουσείο Απολιθωμένου Δάσους στο Σίγρι, στο Μουσείο Θεοφίλου και Τεριάντ κλπ. Γιατί το νησί είναι ένα, είναι ενιαίο και μόνο έτσι μπορεί να έχει προοπτική.
Π. Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, σας απονεμήθηκε το βραβείο του Χρυσού Τουρισμού 2018. Τι σηματοδοτεί αυτό για σας και για την επιχείρησή σας;
GUEST REVIEW AWARD 9,9! Οι επισκέπτες σας είναι οι καλύτεροι πρεσβευτές σας, μιας που το βραβείο αυτό οφείλεται αποκλειστικά σε κείνους;
Π.Θ. Τα A-Luxury Villas, κέρδισαν για δεύτερη συνεχή χρόνια το Gold Tourism Award
και φέτος συμπεριλήφθησαν στα 10 καλυτέρα πραγματοποιημένα έργα της τελευταίας πενταετίας στην Ελλάδα από τη διεθνή κριτική επιτροπή της αρχιτεκτονικής επιθεώρησης «ΔΟΜΕΣ» και δημοσιεύτηκαν στην ετησία επετηρίδα ελληνικής αρχιτεκτονικής.
Αναφέρω τις βραβεύσεις επειδή πιστεύω ότι η αρχιτεκτονική είναι πολύ σημαντικός παράγοντας στην προσέλκυση του επισκέπτη, αλλά φυσικά δεν είναι η μόνη αιτία και δεν αρκεί από μόνη της για να πάρει ένα ξενοδοχείο 9,9 στις προτιμήσεις των επισκεπτών.
Η υψηλής ποιότητας παροχή υπηρεσιών είναι απαραίτητη προϋπόθεση ώστε να υπάρχουν ευχαριστημένοι φιλοξενούμενοι, που θα επιλέξουν και σε επόμενα ταξίδια τους το ίδιο ξενοδοχείο, τον ίδιο προορισμό.
Π. Πολλά από τα προϊόντα που προσφέρετε στους φιλοξενούμενους σας είναι προϊόντα που παράγονται από δικές σας πηγές, με αποκλειστική διάθεση την ξενοδοχειακή μονάδα σας. Ποιός ο λόγος που συμβαίνει αυτό;
Π.Θ. Τα A-Luxury Villas βρίσκονται σε έναν ελαιώνα 7,5 στρεμμάτων. Δεν θα μπορούσαμε να μην συμπεριλάβουμε στο concept του ξενοδοχείου την ετήσια συλλογή και εμφιάλωση του έξτρα παρθένου ελαιολάδου από τον ίδιο τον ελαιώνα, το οποίο προσφέρουμε στους επισκέπτες μας. Παράλληλα οι φιλοξενούμενοι μας μπορούν οι ίδιοι να μαζέψουν κηπευτικά από το μικρό βιολογικό λαχανόκηπο, μέσα στο ελαιόκτημα. Η πρόθεση μας είναι να μπορεί να βιώσει ο επισκέπτης το λεσβιακό ελαιώνα και να οικειοποιηθεί τον τόπο που τον περιβάλλει, έτσι ώστε να έχει μια όσο το δυνατόν καλύτερη κατανόηση της ιδιαιτερότητας αυτού του νησιού, που μπορεί να προσφέρει πολύ περισσότερα από ήλιο και θάλασσα.
Π. Θεωρείτε ότι έχετε πετύχει τον αρχικό σας στόχο; Σε ποιο βαθμό;
Π.Θ. Ο στόχος μας όταν ξεκίνησε το project των A-Luxury Villas, ήταν και παραμένει η προώθηση μιας άλλης άποψης για τον τουρισμό που θα συνδυάζει την αρχιτεκτονική, την τέχνη και τη φιλοξενία, μέσα από μικρής κλίμακας άλλα πολύ υψηλής ποιότητας παροχή υπηρεσιών. Άλλωστε η ονομασία του ξενοδοχείου μας που δείχνει και το concept, είναι A-for Architecture, Art and Accommodation. Στο βαθμό που αυτό έγινε αποδεκτό, μπορεί κάποιος να θεωρήσει ότι έχει επιτευχτεί ο στόχος αυτός. Δεν στάματα πότε όμως η προσπάθεια να πειστούν για αυτό ακόμα περισσότεροι συμπατριώτες μας που ασχολούνται με τη φιλοξενία σε οποιοδήποτε τομέα (ξενοδοχειακό, εστίασης κλπ). Γιατί η αναβάθμιση της γενικής εικόνας του νησιού μας πρέπει να είναι ο κυρίαρχος στόχος όλων μας.
Π. Πριν από χρόνια ασχοληθήκατε και με την πολιτική. Για ποιο λόγο και τι σας άφησε η εμπειρία αυτή; Θα το επιχειρούσατε ξανά;
Π.Θ. Η πολιτική δεν είναι κάτι ξεχωριστό από τη ζωή μας, όπως έχει δυστυχώς καταλήξει να θεωρείται ότι είναι, ούτε επαγγελματική αποκατάσταση κάποιων που δεν κατάφεραν να κάνουν κάτι άλλο. Πολιτική είναι κυρίως ο τρόπος που δουλεύουμε, που αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις της εποχής μας, πολιτική είναι (και ίσως στη καλύτερη εκδοχή της) αν θέλετε ακόμα και αυτό που μια μονάδα σαν τα A-Luxury Villas, προσπαθεί να κάνει : να αποδείξει ότι μπορεί στον τόπο μας μια επιχείρηση να έχει προοπτική, να έχει συμμετοχή στην καλύτερη εικόνα της χώρας μας στο εξωτερικό.
Πολλές φορές στις μέρες μας μπορεί κάποιος να επιτύχει περισσότερα πράγματα δημιουργώντας έξω από αυτό που ονομάζουμε «ενεργό πολιτική δραστηριότητα»
’Εμφαση στα τοπικά προϊόντα, στη γαστρονομία, στον πολιτισμό, στο σεβασμό στο δομημένο και στο φυσικό περιβάλλον.
Π. Τι νομίζετε ότι φταίει για το ότι η Λέσβος δεν κατόρθωσε, αν και δεν υστερεί σε ομορφιά, να είναι στον κατάλογο των top τουριστικών προορισμών; Το μεταναστευτικό ζήτημα, προσφυγικό κατ` άλλους, θεωρείτε ότι «έκανε ζημιά» στο λεσβιακό τουρισμό; σε ποιο βαθμό, αν έκανε και για ποιους λόγους ;
Π.Θ.. Υπάρχουν πολλές αιτίες πραγματικές ή κατά φαντασία που μπορεί να επικαλεστεί κανείς για να δικαιολογήσει το έλλειμμα στη τουριστική ανάπτυξη ενός νησιού, όπως η Λέσβος που ίσως συγκεντρώνει πολύ περισσότερα συγκριτικά πλεονεκτήματα από άλλους προορισμούς στη χώρα μας άλλα και γενικά ανάμεσα στους καλοκαιρινούς προορισμούς άλλων χωρών.
Μερικοί ας πούμε ισχυρίζονται ότι φταίει το προσφυγικό. Δεν έχουν απάντηση όμως στο ότι και πριν το προσφυγικό η Λέσβος δεν είχε αξιόλογη τουριστική κίνηση. Πολλοί πάλι, κυρίως αυτοί που όλα τα χρόνια ασχολούνται με τον τουρισμό, έχουν τη δίκη τους άποψη υποτιμώντας τν ποιότητα ακόμα και των λίγων επισκεπτών μας (ποιος δεν έχει ακούσει για παράδειγμα ανάλογες φράσεις όπως : σιγά μη φέρω καλό κρασί στη ταβέρνα μου, ποιος θα το πιει, όλοι οι Ευρωπαίοι που έρχονται εδώ είναι μπατίρηδες και τσιγκούνηδες , ή ο ακριβός τουρισμός πάει στη Κρήτη και στις Κυκλάδες κλπ) υποτιμώντας έτσι την άξια του τόπου μας, αισθανόμενοι ως μονίμως αδικημένοι, ψάχνοντας αλλού τις αιτίες για την πολύ μικρή τουριστική ανάπτυξη στη Λέσβο, τη στιγμή που σε όλη την υπόλοιπη Ελλάδα τα νούμερα επισκεψιμότητας αναβαίνουν.
Αντίθετα, τα τελευταία χρόνια υπάρχουν άνθρωποι που ξέρουν ότι η αιτία είμαστε εμείς οι ίδιοι, υπάρχουν άνθρωποι που πιστεύουν στον τόπο τους , που αρνούνται τη μιζέρια και που δουλεύουν σκληρά για να αλλάξουν την προοπτική του.
Τέτοιο παράδειγμα άλλωστε είναι στο Πλωμάρι οι επιχειρήσεις του ούζου, του λαδιού με παγκόσμιας εμβελείας βραβεύσεις και αναγνωσιμότητα, άλλα και στον τομέα του τουρισμού το «The other Aegean», που ξεκίνησε ο φορέας τουρισμού του Μολύβου και που κάθε χρόνο μεγαλώνει, το Φεστιβάλ Μουσικής στο Μόλυβο και άλλα.
Π. Πως βλέπετε το νησί μετά από 10, 20 ή περισσότερα χρόνια από τώρα; Υπάρχουν σχέδια για το μέλλον, τι περιλαμβάνουν αυτά;
Π.Θ. Η πραγματικότητα λοιπόν κατά την ταπεινή μου γνώμη είναι άλλη. Πρέπει πρώτα απλά να σκεφτούμε τι ακριβώς θέλουμε στη Λέσβο. Θέλουμε να παραμείνουμε στη δεκαετία του΄80, με τις εμπριμέ κουρτίνες, τα απίστευτα κρεβάτια και το μηδενικό εξοπλισμό, καμαρώνοντας όταν ξεκοκαλίζουμε τα ευρωπαϊκά προγράμματα, που μας δίνονται για να αναβαθμίσουμε τις παράγκες που ονομάζουμε δωμάτια και διαμερίσματα, εκδίδοντας ψεύτικα τιμολόγια και μην κάνοντας τίποτα;
Από την άλλη μεριά θέλουμε να ανταγωνιστούμε τα νησιά, όπως την Κρήτη και τη Ρόδο, ονειρευόμενοι τεράστια resorts που θα αλλάξουν το χαρακτήρα της Λέσβου, αυτόν το χαρακτήρα που είναι το πιο σπουδαίο συγκριτικό της πλεονέκτημα, δηλαδή τους παρθένους οικισμούς της, το γνήσιο φαγητό, το μοναδικό φυσικό τοπίο;
Το νησί μας μπορεί να γίνει ένας τέλειος προορισμός για το πιο αξιόλογο ίσως κομμάτι επισκεπτών που έρχονται στην Ελλάδα, με καταλύματα μικρής κλίμακας άλλα πολύ υψηλής αρχιτεκτονικής ποιότητας και αισθητικής, με την υψηλότερη δυνατή παροχή υπηρεσιών.
Με έμφαση στα τοπικά προϊόντα, στη γαστρονομία, στον πολιτισμό, στο σεβασμό στο δομημένο και στο φυσικό περιβάλλον.
Αυτό μπορεί και πρέπει να είναι το μέλλον του νησιού μας σε σχέση με τον τουρισμό.
Κάποιοι έχουμε ήδη αρχίσει να προσπαθούμε να κτίσουμε αυτό το μέλλον. Θα τα καταφέρουμε όμως μόνο αν γίνουμε περισσότεροι, αν γίνουμε πολλοί.
Σας ευχαριστώ που μου δώσατε την ευκαιρία να αναπτύξω δημόσια κάποιες απόψεις