Οι στενές συνεργασίες όλων των αναπτυξιακών φορέων της Λέσβου στις αρχές της δεκαετίας του 2010 (προάγγελος ίδρυσης του άκρως απαραίτητου
Οργανισμού Τουριστικής Ανάπτυξης Λέσβου – Ο.Τ.Α.Λ. Α.Μ.Κ.Ε.), για την άψογη συμμετοχή στις κορυφαίες εκθέσεις της γείτονος, που συνοδευόταν
από γιγαντιαίες επιχειρηματικές αποστολές επαγγελματιών του τουρισμού, ουσιαστικά ήταν αυτές που "άνοιξαν" την αχανή τουριστική αγορά της
Τουρκίας για το νησί της Λέσβου (μέχρι τότε ήταν παντελώς άγνωστη).
Με τη συνεργασία όλων των τουριστικών φορέων παλλεσβιακής εμβέλειας (Επιμελητήριο, Ένωση Ξενοδόχων, Ένωση Τουριστικών Πρακτόρων,
Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ενοικιαζομένων Δωματίων, ιδιωτικοί χορηγοί, κ.ο.κ.), το νησί συμμετείχε από το 2011 έως το 2015, σε μια πλειάδα
των κορυφαίων τουριστικών και γενικών εκθέσεων της Τουρκίας (γενική έκθεση Σμύρνης, τουριστική έκθεση Σμύρνης και τουριστική έκθεση
Κωνσταντινούπολης). Όλες οι συμμετοχές, ήταν σχεδόν τέλεια οργανωμένες και πληρούσαν όλα αυτά τα κριτήρια τουριστικού marketing, που πρέπει να ακολουθούνται στις ομαδικές παρουσίες σε μία έκθεση, όπως: Πλήρως στοχευμένες παρουσίες με τα ανάλογα κατά περίπτωση concepts & designs στα περίπτερα, παρουσίαση των φυσιογνωμικών χαρακτηριστικών της κάθε περιοχής, διενέργεια πρωτογενών ερευνών & marketing στην πηγή μέσω
ερωτηματολογίων, κατατμήσεις αγορών και επιλογή συγκεκριμένων target groups υποψηφίων επισκεπτών βάσει ανάλυσης κινήτρων, καταγραφές σε
ηλεκτρονική βάση δεδομένων των οιονεί επισκεπτών, διαγωνισμούς κοινού, γευσιγνωστικές δοκιμές προϊόντων, επιλεγμένες επιχειρηματικές συναντήσεις
με μεγάλους tour operators (Mika Tur, Jolly Tours, Ani Tour, Coral Travel, κ.α.), επιβοηθητικές εκδηλώσεις με την TURSAB και άλλους τούρκικους
φορείς, προώθηση των νέων εποχιακών “τουριστικών projects” του νησιού (Λεσβιακή Αποκριά 2015: Τα Γιούνια”, “Ο Άγιος Βαλεντίνος …. της
Μυτιλήνης 2015”, Πάσχα 2015 … στη Μυτιλήνη !!Χριστούγεννα 2016 – 17: Η Μυτιλήνη …. στα γιορτινά τκ.α., που είχαν ξεκινήσει να να χτίζουν με ιδιαίτερη επιμέλεια), στη γιγαντιαία τουριστική αγορά της δυτικής Τουρκίας, κ.ο.κ. Ο ουσιαστικός στόχος από την εφαρμογή όλων των παραπάνω, ήταν η άμεση προσέλκυση Τούρκων επισκεπτών και η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, γεγονός που ξεκίνησε να επιτυγχάνεται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τον πρώτο κιόλας χρόνο και έκτοτε, αφού χιλιάδες Τούρκοι την επισκέπτονται με συνεχείς αυξητικές τάσεις !
Είναι απολύτως βέβαιο, ότι η αυξητική αυτή τάση θα τεθεί υπό αμφισβήτηση, εάν δεν υπάρξει ανάλογη συνέχεια, αφού η παρουσία της Λέσβου τα
τελευταία χρόνια στα μεγάλα τουριστικά “σαλόνια” της Τουρκίας, έχει ατονίσει πλήρως. Μοναδική εξαίρεση, η διοργάνωση συγκεκριμένων
αποστολών στην Κωνσταντινούπολη (εκτός όμως εκθέσεων), από τον πρώην Αντιδήμαρχο Τουρισμού & Πολιτισμού Λέσβου Κώστα Αστυρακάκη (στις
οποίες προσωπικά δεν μπορούσα να ακολουθήσω, για τους γνωστούς λόγους). Τόσο εγώ προσωπικά, όσο και κάποιοι εκπρόσωποι φορέων, έχουμε
διατυπώσει πλείστες όσες φορές με απολύτως κατηγορηματικό τρόπο, την αναγκαιότητα ολοκληρωμένης παρουσίας της Λέσβου κάθε χρόνο, στις 3
μεγάλες εκθέσεις της Τουρκίας (γενική & τουριστική Σμύρνης, τουριστική Κωνσταντινούπολης), η οποία θα πρέπει να συνοδεύεται από αντίστοιχες
επιχειρηματικές αποστολές επαγγελματιών του τουρισμού.
Νέα αρχή (δυστυχώς για ακόμη μία φορά), πρέπει να είναι η συμμετοχή της
Λέσβου στην ερχόμενη ;24η EMITT" της Κωνσταντινούπολης (30 Ιανουαρίου – 2 Φεβρουαρίου 2020), από την οποία το νησί απέχει τα
τελευταία χρόνια, όταν άλλοι ανταγωνιστικοί προορισμοί (που δεν αναμένουν μάλιστα τόσα οφέλη από τη γείτονα), δίνουν κάθε χρόνο δυναμικό παρόν.
Με δεδομένη δε τη δυσκαμψία των δημόσιων και αυτοδιοικητικών φορέων να συμμετέχουν σε εκθέσεις της γείτονος (λόγω της γνωστής απαγόρευσης του
Υπουργείου Εξωτερικών), καθώς και της πλήρους αδρανοποίησης
λειτουργίας του Οργανισμού Τουριστικής Ανάπτυξης Λέσβου (Ο.Τ.Α.Λ.
Α.Μ.Κ.Ε.), για να επιτευχθεί η άκρως απαραίτητη παρουσία της Λέσβου,
απαιτείται ο συντονισμός και η συνεργασία όλων των αναπτυξιακών
φορέων παλλεσβιακής εμβέλειας (με την ταυτόχρονη εμπλοκή ιδιωτών),
προκειμένου να βρεθούν οι "έξυπνοι" τρόποι, ώστε να ξεπεραστούν τα
εμπόδια αυτά (όπως γινόταν πάντοτε στο παρελθόν).
Η συνεργασία όλων των φορέων, δεν αρκεί να προσεγγίζεται μόνο σε
λεκτικό επίπεδο, γενικόλογα και άνευ ουσίας, όπως γίνεται σχεδόν πάντα.
Άμεσης προτεραιότητας, είναι οι ουσιαστικές συμπράξεις σε καθημερινά
θέματα ζωτικής σημασίας, για την τουριστική πρόοδο του νησιού.
Συντονιστικό βέβαια ρόλο, πρέπει να διαδραματίσουν οι δύο νεοσύστατοι
Δήμοι του νησιού, οι οποίοι μέχρι σήμερα απέχουν πλήρως από τα τουριστικά
πράγματα της Λέσβου και έχουν βέβαια ακέραια την ευθύνη για την
αδρανοποίηση λειτουργίας του Ο.Τ.Α.Λ. Α.Μ.Κ.Ε.