Search

Η επιχείρηση συνεχίζεται σε θολά νερά: Τα μυστήρια του ναυαγίου του Raptor

ΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΝΑΥΑΓΙΟΥ
Γιατί ο πλοίαρχος του φορτηγού πλοίου «Raptor» δεν ειδοποίησε το Κέντρο Επιχειρήσεων του Λιμενικού από το βράδυ του Σαββάτου, που όπως δήλωσε ο διασωθείς το πλοίο έμπαζε νερά, και περίμενε να ενημερώσει για «μηχανική βλάβη» το πρωί της Κυριακής;
● Τι ήταν αυτό που τον οδήγησε να βάλει σε κίνδυνο τη ζωή 13 ανθρώπων μαζί με τη δική του; ● Μόλις ένας ναυτικός σώθηκε, ένας εντοπίστηκε νεκρός και 12 αγνοούνται.

Πολλά και σοβαρά είναι τα ερωτήματα που προκύπτουν για την τραγωδία που συνέβη το πρωί της Κυριακής νοτιοδυτικά της Λέσβου εν μέσω ισχυρής κακοκαιρίας, όταν το μικρό φορτηγό πλοίο «Raptor» σημαίας Κομόρες, λιβανέζικων συμφερόντων, βυθίστηκε με αποτέλεσμα από το 14μελές πλήρωμά του να διασωθεί ένας 40χρονος Αιγύπτιος ναυτικός, να εντοπιστεί νεκρός ένας 30χρονος, επίσης Αιγύπτιος, και να αγνοούνται άλλοι 12.

Το ηλικίας 39 ετών πλοίο φαίνεται ότι είχε σοβαρές ελλείψεις σε θέματα ασφάλειας, ενώ δημιουργεί ερωτήματα η στάση του πλοιάρχου από τη στιγμή που παρουσιάστηκαν προβλήματα το βράδυ του Σαββάτου.

Το πρώτο κρίσιμο ερώτημα λοιπόν είναι γιατί ο πλοίαρχος του «Raptor», το οποίο είχε αποπλεύσει από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου για Κωνσταντινούπολη και στη συνέχεια για Ουκρανία φορτωμένο με 6.000 τόνους αλάτι, δεν ειδοποίησε το Κέντρο Επιχειρήσεων του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος από το βράδυ του Σαββάτου, όταν το πλοίο -κατά δήλωση του διασωθέντα ναυτικού- άρχισε να βάζει νερά;

Τι ήταν αυτό που τον έκανε να περιμένει μέχρι τις 7.10 το πρωί της Κυριακής και τότε να δηλώσει στο Κέντρο Επιχειρήσεων ότι το «πλοίο πλέει ακυβέρνητο λόγω μηχανικής βλάβης», χωρίς να αναφερθεί σε εισροή υδάτων; Και μόλις στις 8.20 εκπέμποντας «mayday» να επικοινωνήσει εκ νέου με το Κέντρο και να δηλώσει ότι το πλοίο έχει πάρει κλίση και να ζητήσει συνδρομή;

Αξιωματικοί του Λιμενικού εκτιμούν ότι αν ο καπετάνιος είχε ενημερώσει από την πρώτη στιγμή για το πρόβλημα που παρουσιάστηκε, ίσως να μην είχε συμβεί αυτή η τραγωδία. Θα μπορούσε το πλοίο να είχε ρυμουλκηθεί με ασφάλεια στο λιμάνι της Μυτιλήνης και να είχαν αποφευχθεί τα χειρότερα. Αναπάντητο θα μείνει εάν ο καπετάνιος επικοινώνησε με την πλοιοκτήτρια εταιρεία και πήρε οδηγίες να μη ζητήσει βοήθεια, ώστε να μην υποχρεωθούν να πληρώσουν ένα ποσό της τάξης 60.000 ευρώ που θα κόστιζε η ρυμούλκηση, όπως λένε ναυτιλιακοί κύκλοι. Και ήταν μόνο θέμα οικονομικό για την εταιρεία να μη ζητηθεί βοήθεια ή υπήρχε και κάποιο άλλο φορτίο, εκτός από το αλάτι, που δεν έπρεπε να πέσει στα χέρια των Αρχών; Ούτε αυτό το ερώτημα αναμένεται να απαντηθεί μετά τη βύθιση του πλοίου.

Στο μεταξύ αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία για τις σοβαρές ελλείψεις που είχαν διαπιστωθεί στο «Raptor», χωρητικότητας 6.388 τόνων, στην τελευταία επιθεώρησή του από κρατικές αρχές στις 25 Αυγούστου 2023 στο λιμάνι Τουλτσέα της Ρουμανίας στο πλαίσιο του Μνημονίου των Παρισίων (Paris MOU), το οποίο έχουν συνυπογράψει 27 ευρωπαϊκά κράτη.

Σύμφωνα με τις καταγραφές στην ευρωπαϊκή βάση δεδομένων equasis, σε αυτή την επιθεώρηση έγιναν 65 (!) παρατηρήσεις από τις οποίες κρίθηκαν ως ιδιαίτερα σοβαρές οι 45. Για αυτόν τον λόγο το πλοίο κρατήθηκε στο λιμάνι για 18 μέρες. Ανάμεσα στις παρατηρήσεις αναφέρεται ότι γινόταν κακή συντήρηση στον μηχανισμό πηδαλιούχησης του πλοίου, ενώ ως ιδιαίτερα σημαντικές κρίνονται οι παρατηρήσεις για «ζημιές στο κύτος που μειώνουν την αξιοπλοΐα» (hull damage in pairing seaworthines), διάβρωση στα διαχωριστικά των αμπαριών (διαφράγματα) και την ύπαρξη διαβρωμένων υδατοστεγών θυρών.

Ακόμα αναφέρθηκε ότι υπήρχαν ελλείψεις σε σωστικά μέσα, σε μέσα πυρασφάλειας και πως ήταν εκτός λειτουργίας (αδρανή) η γυροσκοπική πυξίδα, το ραντάρ, το σύστημα καταγραφής δεδομένων ταξιδιού (μαύρο κουτί), μέσα επικοινωνίας κ.ά.

Το βίντεο

Είναι άγνωστο ποιες από τις ελλείψεις αποκαταστάθηκαν και δόθηκε η άδεια απόπλου από τις ρουμανικές αρχές. Ωστόσο σε βίντεο που κυκλοφόρησε χθες σε ξένα σάιτ, χωρίς να είναι γνωστή η ημερομηνία και η ακριβής ώρα λήψης του, και δείχνει το πλοίο να έχει πάρει σοβαρή κλίση -λέγεται ότι το τράβηξε μέλος του πληρώματος και το έστειλε στην οικογένειά του- φαίνεται ξεκάθαρα ότι ορισμένα σημεία του αμπαριού είναι καλυμμένα με μουσαμά, γεγονός που οδηγεί στη βάσιμη εκτίμηση ότι το «Raptor» δεν ήταν σε κατάσταση να πλεύσει με ασφάλεια σε κακοκαιρία και να αποφύγει την εισροή υδάτων στα αμπάρια από ισχυρό κυματισμό.

Αλλωστε μία από τις παρατηρήσεις που είχε γίνει αφορούσε τη διάβρωση των καλυμμάτων των αμπαριών.

Σύμφωνα με την equasis, διαχειρίστρια από τον Μάιο του 2019 είναι η εταιρεία Cedar Marine Services Sal, που είναι και υπεύθυνη ασφαλούς διαχείρισης (ISM Manager), με γραφεία στην Τρίπολη του Λιβάνου. Διαχειρίζεται 25 μικρά γερασμένα φορτηγά πλοία, κυρίως με σημαία Κομόρες, και βρίσκεται στη «μαύρη λίστα» του Paris MOU με σημαντικό αριθμό κρατήσεων πλοίων της μετά από επιθεωρήσεις κρατικών αρχών.

Να σημειωθεί ότι η λιβανέζικη εταιρεία ήταν διαχειρίστρια μέχρι τον Ιανουάριο του 2021 και του μικρού φορτηγού «Manassa Rose M», το οποίο ναυάγησε έναν χρόνο αργότερα, ανοιχτά από τα Χανιά μεταφέροντας λαθραία τσιγάρα. Ως ιδιοκτήτρια του πλοίου εμφανιζόταν η εταιρεία Sward Marine στην οποία ανήκε και το «Raptor». Τέσσερις μέρες πριν από το ναυάγιο στην Κρήτη το «Raptor» εμφανίζεται να μεταβιβάζεται σε αιγυπτιακή εταιρεία.