Σχόλιο του Αντώνη Μιχαήλαρου, σχεδιαστή οπτικής επικοινωνίας-motangraphicdesign.gr
Αρχικά σκέφτηκα να γράψω (κι εγώ) την άποψή μου ως σχεδιαστής οπτικής επικοινωνίας (και όχι ως μέσος χρήστης social media). Μετά από μία συζήτηση με φίλους γραφίστες προτίμησα να παραθέσω την άποψη αξιότιμων συναδέλφων (από τα λεγόμενα μεγάλα γραφεία της συμπρωτεύουσας και όχι μόνο). Ποια είναι, λοιπόν, η γνώμη της ελληνικής γραφιστικής κοινότητας (και όχι ατόμων που δεν έχουν και πολύ σχέση με το χώρο και εύκολα εκφράζονται επί παντός επιστητού);
■ Εισαγωγή
Να σας θυμίσω ότι ο σχεδιασμός του λογοτύπου έγινε με απευθείας ανάθεση σε εταιρεία με έδρα την Αθήνα, η οποία φαίνεται να στερείται αντίστοιχης τεχνογνωσίας και εμπειρίας. Η απευθείας ανάθεση, μάλιστα, έγινε με την αιτιολογία του στενού χρονοδιαγράμματος, μολονότι η ίδια η Ελληνικό Μετρό είχε προκηρύξει ήδη από αρχές του έτους δύο σχετικούς διαγωνισμούς, στους οποίους συμμετείχαν σημαντικά γραφεία και επαγγελματίες από το χώρο της γραφιστικής. Ωστόσο, αυτοί οι διαγωνισμοί ακυρώθηκαν και η κατακύρωση έγινε τελικά στην εταιρεία των Αθηνών. Περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε εδώ > https://parallaximag.gr/thessaloniki-news/metro-thessalonikis-me-apeytheias-anathesi-o-schediasmos-logotypoy-optikis-taytotitas.
■ Δημήτρης Φακίνος (διευθυντής του European Design Festival)
«Με στεναχωρεί που το λέω αλλά δε νομίζω να υπήρχε έστω κι ένας άνθρωπος που, γνωρίζοντας τι έχει προηγηθεί με τον διαγωνισμό, να περίμενε και τίποτα της προκοπής. Παρόλα αυτά… το αποτέλεσμα είναι ακόμα χειρότερο κι από ό,τι φοβόμασταν. Ένας άνευρος, πρόχειρος, ανούσιος λογότυπος. Με στεναχωρεί η σκέψη ότι όσοι περιδιαβαίνουν τους δρόμους της Θεσσαλονίκης θα είναι υποχρεωμένοι να συνυπάρχουν με αυτό το σήμα στην καθημερινότητά τους. Ντροπή και κρίμα.»
■ Σίμος Σαλτιέλ (director και photographer της Red Creative)
«Το λογότυπο μια πόλης, τα λογότυπα των φορέων μεταφορών, τα λογότυπα των Μουσείων, τα λογότυπα των δημόσιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, τα λογότυπα των δημόσιων πολιτιστικών εκδηλώσεων, η σήμανση στους δρόμους και στα δημόσια κτίρια, όλα αυτά συνθέτουν την οπτική ταυτότητα της πόλης αυτής και απευθύνονται πρωτίστως στου κατοίκους της πόλης και δευτερευόντως στους επισκέπτες της. Το λογότυπο του νέου Μετρό ήταν μια ευκαιρία για να δημιουργηθεί μια νέα εικόνα που να συνοψίζει και να αντανακλά σωστά την ιστορία και τις προοπτικές αυτής της πόλης. Η μελέτη και ο σχεδιασμός της οπτικής ταυτότητας ενός τόσο μεγάλου έργου είναι εργασία που απαιτεί τη συνδρομή επαγγελματικών δημιουργικών γραφείων με εμπειρία στο χώρο του σχεδιασμού. Δεδομένου ότι η Θεσσαλονίκη διαθέτει ένα πολύ σημαντικό δυναμικό επαγγελματιών στο χώρο του σχεδιασμού, που είναι πρωτίστως και οι ίδιοι κάτοικοι αυτής της πόλης, η απευθείας ανάθεση αυτού του έργου σε ένα άγνωστο και αμφιβόλου προελεύσεως “γραφείο”. Είναι τουλάχιστον προκλητική και συνιστά σκάνδαλο. Το αισθητικό και επικοινωνιακό αποτέλεσμα του λογότυπου που επιλέχθηκε είναι ανάξιο οποιασδήποτε κριτικής.»
■ Θανάσης Τσαμπούκας (ιδρυτής του δημιουργικού γραφείου Dolphins)
«Προφανώς μιλάμε για ένα κάκιστο λογότυπο, χωρίς κάποια σχεδιαστική αξία. Βλέποντας το αισθάνθηκα ότι μας τρολάρουν, ότι δοκιμάζουν όπως και σε πολλά άλλα πράγματα κάθε μέρα τις αντοχές μας. Δεν είδα να στηρίζεται σε κάποιο “στιβαρό” concept, και οι αιτιάσεις της Ελληνικό Μετρό για επιρροή από το βυζαντινό παρελθόν της πόλης δεν με έπεισαν. Θεωρώ ότι, σε μια πόλη με τόσο πυκνή ιστορία, το να εστιάσουμε μόνο σε μία περίοδο δεν είναι συμπεριληπτικό και ενδεικτικό, εφόσον μιλάμε για ένα έργο που συμπυκνώνει όλη την εξέλιξη της πόλης και την ενώνει με το σήμερα. Μία τέτοια λογική θα μπορούσα να τη δεχτώ, π.χ. για μία έκθεση ή έναν οργανισμό που ασχολείται συγκεκριμένα το Βυζάντιο, αλλά όχι εδώ. Γενικά, το λογότυπο ενός δημόσιου φορέα, όπως το μέτρο, είναι κρίσιμο για την εικόνα και την ταυτότητα της πόλης. Αντιπροσωπεύει την ποιότητα των υπηρεσιών και τη σοβαρότητα του οργανισμού, ενώ συνδέει την πόλη με την τεχνολογία, την καινοτομία και την ασφάλεια. Ένα καλαίσθητο, αναγνωρίσιμο λογότυπο ενισχύει την εμπιστοσύνη των πολιτών και τη λειτουργικότητα του συστήματος.»
■ +design (designmag.gr) ιστοσελίδα (και παλιότερα περιοδικό) του χώρου της γραφιστικής και της οπτικής επικοινωνίας
Το σίριαλ σχετικά με τον λογότυπο του μετρό Θεσσαλονίκης, μάλλον μετατρέπεται σε ταινία (γραφιστικού) τρόμου…
«Ο λογότυπος αποτελείται από έναν απλό κύκλο (που σύμφωνα με τον Υφυπουργό αρμόδιο για θέματα Υποδομών Νικόλαο Ταχιάο παραπέμπει στο τούνελ του μετρό) με ένα πεζό “μ” στο εσωτερικό του, μια σύνθεση που μοιάζει παντελώς πρόχειρη και στερούμενη έμπνευσης. Η χρωματική επιλογή blue black δεν φέρνει τίποτα νέο ή ιδιαίτερο. Αυτή η παλέτα είναι μάλλον τεριμένη και ασφαλής, στερείται ζωντάνιας και δεν προσφέρει κανένα οπτικό ενδιαφέρον. Αντί να υπογραμμίζει τον ενεργητικό χαρακτήρα και τη μοναδικότητα της πόλης της Θεσσαλονίκης, ο λογότυπος δείχνει ουδέτερος και απρόσωπος. Συνειρμικά σκεφτόμαστε τις λέξεις “κρίμα”, “αναμενόμενο” και “πότε θα γίνει το rebranding;”»
■ Δημήτρης Κανελλόπουλος (πρώην πρόεδρος της Ένωσης Γραφιστών Ελλάδας)
«Δεν υπάρχουν λόγια για αυτή την μαλακία. Μην γράψετε τίποτα,το αποτέλεσμα τα λέει όλα.
Ψηφίσατε μαλάκες. Θα φάτε μαλακίες με concept. Θα βλέπετε τις μίζες και τις απευθείας αναθέσεις. Θα τρώτε “βυζαντινά” ρασιονάλ μέχρι να καταλάβετε πως για αυτές τις μαλακίες έχετε και έχουμε όλοι ευθύνη.
ΥΓ. Δεν είναι ωραία που δεν υπάρχει κανένα συλλογικός φορέας και τα έχουν κάνει μπουρδέλο όλα; Δεν είναι ωραία που για αυτή την αρπαχτή βγαίνουμε όλοι και συμμετέχουμε με τα ποπ κορν μας στο social παρεάκι; Δεν θέλω απάντηση.
Είναι ωραία τα σκατά που μας σερβίρουν και τα τρώμε με χαρά.»
Πηγές: parallaximag.gr, +Design