Δημήτρης Αβαγιανός – επιχειρηματίας
«Μια αεροπορική σύνδεση με την Κωνσταντινούπολη, θεωρώ ότι θα εκτόξευε την επισκεψιμότητα του νησιού σε ύψη ρεκόρ»
Γνωστός σε όλους, ο επιτυχημένος επιχειρηματίας της πόλης μας, Δημήτρης Αβαγιανός, τόσο από το χώρο της νυχτερινής διασκέδασης όσο και από την δραστηριότητά του στον τομέα του τουρισμού αλλά και των αθλητικών δραστηριοτήτων, φιλοξενείται σήμερα στις σελίδες των ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ και μας μιλά για τον τουρισμό στη Λέσβο δίνοντας το προσωπικό του στίγμα για τα καλώς ή τα κακώς κείμενα και για τον τρόπο που αυτά επηρεάζουν το τουριστικό προϊόν του νησιού.
Δημήτρη, είσαι ένας έμπειρος επιχειρηματίας τόσο στο χώρο της διασκέδασης όσο και στο χώρο του τουρισμού. Πώς βλέπεις τη φετινή τουριστική σεζόν; Θεωρείς ότι αυτό το καλοκαίρι κάτι πάει να αλλάξει προς το καλύτερο;
Δ. Α. Η φετινή σεζόν, αν καταφέρουμε και διατηρηθεί στα περσινά επίπεδα θα είναι θαύμα. Και αυτό λόγω της αβεβαιότητας που υπάρχει για την Ελλάδα στο εξωτερικό. Ο τουρισμός είναι ένα τεράστιο κεφάλαιο για την Ελλάδα και ποτέ δεν αντιμετωπίστηκε με την σοβαρότητα που του πρέπει από όλες τις πλευρές. Ειδικά στη Λέσβο, τα τελευταία χρόνια, διαγράφεται μια βελτίωση κυρίως ως προς τη νοοτροπία έναντι του προϊόντος, με βοήθεια από τους νεοσύστατους Φορείς Ανάπτυξης και το Επιμελητήριο, αλλά και από τα παθήματα του παρελθόντος, που γίνονται μαθήματα, …..εν μέρη.
Τι είδους ξενοδοχειακή μονάδα είναι η δική σου, με ποιον τρόπο δουλεύεις (μέσω internet, με σταθερούς πελάτες κλπ.) και με ποιας εθνικότητας κοινό;
Δ. Α. Το “OIKIES Small Elegant Houses”, είναι μια μικρή μονάδα με έμφαση στο πιο προσωποποιημένο servise.
Οι πελάτες μας είναι κυρίως διαδικτυακοί, χωρίς να επαναλαμβάνονται, αλλά με πολλές συστάσεις σε φίλους και συγγενείς, πράγμα το οποίο είναι και η καλύτερη διαφήμιση. Επαναληψημότητα υπάρχει κυρίως από Τούρκους επισκέπτες, λόγω της εύκολης πρόσβασης από τη χώρα τους. Ολλανδοί, Γάλλοι, Αμερικανοί, Γερμανοί και Ιταλοί είναι οι βασικοί επισκέπτες του νησιού, και δικοί μας.
Σε ποια σημεία εντοπίζεις τις βασικότερες ελλείψεις των λεσβιακών ξενοδοχείων; Πιστεύεις ότι πάσχουν μόνο στο θέμα service και παροχής υπηρεσιών ή έχουν και γενικότερα θέμα αισθητικής, στυλ και καθαριότητας ίσως;
Δ. Α. Το βασικό πρόβλημα των ξενοδοχείων του νησιού, κατά την άποψή μου, είναι ότι τα περισσότερα είναι παλιά, χωρίς κάποια σοβαρή ανακαίνιση. Οι υποδομές δηλαδή είναι ελλιπείς. Το δεύτερο μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η έλλειψη στρατηγικής από τους ξενοδόχους. Για να αυξήσεις τα έσοδά σου και την τουριστική σεζόν, πρέπει να γίνεις πιο ελκυστικός σαν προορισμός και σαν κατάλυμα. Το θέμα του προορισμού το δούλεψαν αρκετά οι Φορείς Ανάπτυξης και τα Επιμελητήρια. Πρέπει όμως να εξελιχτούν και τα καταλύματα, με καλύτερο και ποιοτικότερο σέρβις, παροχές δραστηριοτήτων και τουριστική αντίληψη.
Με δεδομένες τις γενικότερες οικονομικές συνθήκες, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη, τι είναι εκείνο που θεωρείς ότι περιμένει ο ξένος από τη διαμονή του εδώ ή γενικά σε ένα ελληνικό νησί;
Δ. Α. Η νέα τάση που θεωρώ ότι διαμορφώνεται στον τουρισμό αλλά και στους επισκέπτες του νησιού είναι η αυθεντικότητα.
Οι περισσότεροι επισκέπτες έρχονται γιατί δεν θέλουν την τεράστια, απρόσωπη μονάδα, που έχει βέβαια άλλα πλεονεκτήματα.
Ζητούν αυθεντική ελληνική φιλοξενία, με ελληνικές γεύσεις, ελληνικό πρωινό, ούζο, χταπόδι. Θέλουν να γνωρίσουν την αληθινή Ελλάδα, όπως την βλέπουμε εμείς, στην Αγιάσο, στον Μόλυβο, στα Λαδάδικα, στα μοναστήρια τις θερμές πηγές, στο χαμόγελο που αντικρίζουν στο πρόσωπο του κάθε Έλληνα με τον οποίο θα έρθουν σε επαφή. Αυθεντικότητα λοιπόν στο τουριστικό μας προϊόν, μαζί με ποιότητα, ευγένεια και ελληνική φιλοξενία.
Ποια σημεία κατά τη γνώμη σου είναι εκείνα τα οποία πρέπει να αναδείξουμε στη Λέσβο, προκειμένου να προσελκύσουμε τους ξένους να επιλέξουν το νησί μας ως τουριστικό προορισμό;
Δ. Α. Η Λέσβος κατά γενική ομολογία είναι ένα νησί θησαυρός που παραμένει στο απυρόβλητο.
Υπάρχουν πάρα πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα στο νησί που θα μπορούσαν να το οδηγήσουν πολύ ψηλά.
Υπάρχει όμως μια άρνηση εξέλιξης και μια προσήλωση στα δεδομένα μας.
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να αλλάξει είναι η νοοτροπία μας. Θέλουμε να πάμε μπροστά η όχι; Αν ναι, τότε πρέπει να συγκρουστούμε με το παρελθόν μας.
Φυσική ομορφιά, γαστρονομία, θερμαλισμός, περιπατητικός τουρισμός, είναι λίγα από τα σημεία υπεροχής του νησιού.
Τίποτα από αυτά όμως δεν έχει αξία αν εμείς οι ίδιοι δεν καταλάβουμε ότι στον τουρισμό δίνουμε όλοι εξετάσεις κάθε μέρα, σε κάθε τομέα, σε προσωπικό και συλλογικό επίπεδο. Δίνουμε εξετάσεις, από το κάθε αυτοκίνητο που νοικιάζεται, στο κάθε πιάτο που σερβίρεται, στο κάθε δωμάτιο, στο κάθε πρωινό, στο κάθε χαμόγελο, στην κάθε λεπτομέρεια που θα κάνει τον επισκέπτη να περάσει φανταστικά και να γίνει ο διαφημιστής του νησιού μας.
Πόσο σημαντική θεωρείς ότι είναι για το νησί η τουριστική δραστηριότητα με την γειτονική μας χώρα, εννοώ τα απέναντι παράλια, και με ποιους τρόπους πιστεύεις ότι μπορούμε να την αξιοποιήσουμε καλύτερα;
Η αύξηση του τουριστικού ρεύματος από την γείτονα χώρα είναι μια τεράστια βοήθεια για όλο το νησί.
Οι Τούρκοι επισκέπτες αφήνουν σημαντικά ποσά στην πόλη και στα χωριά, δίνοντας τεράστια ώθηση στην τοπική οικονομία.
Είναι μια αγορά που πρέπει όχι μόνο να διαφυλάξουμε, αλλά και να ενισχύσουμε με κάθε τρόπο.
Η διαφαινόμενη δημιουργία γραμμής με την Σμύρνη είναι προς την σωστή κατεύθυνση. Μια αεροπορική σύνδεση όμως με την Κωνσταντινούπολη, θεωρώ ότι θα εκτόξευε την επισκεψιμότητα του νησιού σε ύψη ρεκόρ.
Οι φωτό είναι από τις “Οικίες” ,το boutique ξενοδοχείο του Κου Δημήτρη Αβαγιανού στη Νεάπολη.