Με ερώτηση του βουλευτή Ν. Λέσβου Γιάννη Μπουρνού, που κατέθεσε από κοινού με τον Ανδρέα Μιχαηλίδη προς τους υπουργούς Υποδομών και Μεταφορών και Εθνικής Άμυνας, και συνυπογράφουν οι αρμόδιοι τομεάρχες του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, επισημαίνονται οι σοβαρές συνέπειες για την ασφάλεια και την εθνική άμυνα από την κατάργηση των κρατικών αεροπορικών αρχών στους αερολιμένες του Βορείου Αιγαίου.
Στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο «Σύσταση, λειτουργία και αρμοδιότητες Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και ρύθμιση ζητημάτων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας» καταργούνται οι Αεροπορικές Αρχές που είναι υπεύθυνες, μεταξύ άλλων, για την τήρηση της εφαρμογής της εθνικής και διεθνούς αεροπορικής νομοθεσίας σχετικά με την ασφάλεια των πτήσεων (safety), την προστασία από έκνομες ενέργειες (security), τα δικαιώματα των επιβατών (ΕΚ 261/2004), την επί τόπου εφαρμογή σχεδίων εκτάκτων καταστάσεων, αλλά και των Σχεδίων του Κυβερνητικού Συμβουλίου Εξωτερικών και Άμυνας (ΚΥΣΕΑ) για την πολεμική οργάνωση των αεροδρομίων των νησιών σε περίπτωση εθνικής κρίσης ή πολεμικού γεγονότος.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης προς τους κ. κ.: Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών και το Υπουργό Εθνικής Άμυνας
Στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο «Σύσταση, λειτουργία και αρμοδιότητες Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και ρύθμιση ζητημάτων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας» εισάγονται σαρωτικές αλλαγές στον Αερολιμενικό Έλεγχο και στην κρατική εποπτεία στα πολιτικά αεροδρόμια των νησιών της Ελλάδας, που περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, την κατάργηση των Κρατικών Αεροπορικών Αρχών και την υποκατάσταση της λειτουργίας τους από επισκέψεις επιθεωρητών της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας από την έδρα της στην Αττική.
Στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου ειδικότερα, υφίστανται πέντε πολιτικοί αερολιμένες (Λήμνου, Μυτιλήνης, Χίου, Σάμου και Ικαρίας) και έξι αδειοδοτημένα ελικοδρόμια (Αγίου Ευστρατίου, Ερεσού Λέσβου, Ψαρών, Οινουσσών, Φούρνων και Ραχών Ικαρίας). Στο προσεχές μέλλον, αναμένεται και η δημιουργία υδατοδρομίων. Από τα παραπάνω, τα δύο μεγαλύτερα διεθνή αεροδρόμια, Μυτιλήνης και Σάμου, έχουν παραχωρηθεί στη γερμανική εταιρεία Fraport Greece για 40 χρόνια. Οι υποδομές αυτές είναι χαρακτηρισμένες ως «Υποδομές Ζωτικής Σημασίας» (άρθρο 10, παρ. 1 Π.Δ. 39/2011). Οι παραπάνω αερολιμένες -πέραν της αυτονόητης σημασίας τους για την οικονομία και τον τουρισμό- έχουν τεθεί πλέον σε 24ωρη λειτουργία προκειμένου να εξυπηρετούν νυχθημερόν πτήσεις μεταφοράς ασθενών (sanitary flights), επιτήρησης, έρευνας και διάσωσης (Search and Rescue, Frontex, ΕΚΑΒ κλπ) λόγω των αυξημένων μεταναστευτικών-προσφυγικών ροών προς τα νησιά του Βορείου Αιγαίου. Όπως είναι προφανές, τα παραπάνω αεροδρόμια είναι κρίσιμα και για την εθνική άμυνα της χώρας, καθώς σε περίπτωση σύρραξης επιτάσσονται για τις ανάγκες των ενόπλων δυνάμεων.
Με το άρθρο 24 του Ν. 4427/2016 συστήθηκαν σε όλα τα πολιτικά αεροδρόμια του Βορείου Αιγαίου Κρατικές Αεροπορικές Αρχές σε επίπεδο Τμήματος ή Γραφείου ανάλογα με το μέγεθος εκάστου αερολιμένα. Οι Αεροπορικές αυτές Αρχές υπάγονται στην ανεξάρτητη διοικητική Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας και στελεχώνονται από καταρτισμένους πάνω στο αεροπορικό αντικείμενο ΠΕ Αερολιμενικούς Υπαλλήλους. Οι Αεροπορικές Αρχές είναι υπεύθυνες μεταξύ άλλων για την τήρηση της εφαρμογής της εθνικής και διεθνούς αεροπορικής νομοθεσίας σχετικά με την ασφάλεια των πτήσεων (safety), την προστασία από έκνομες ενέργειες (security), τα δικαιώματα των επιβατών (ΕΚ 261/2004), την επί τόπου εφαρμογή σχεδίων εκτάκτων καταστάσεων (Σχέδιο «Ίκαρος» περί αεροπειρατείας, Σχέδιο Διαχείρισης Ανθρώπινων Απωλειών κ.ά.), αλλά και των Σχεδίων του Κυβερνητικού Συμβουλίου Εξωτερικών και Άμυνας (ΚΥΣΕΑ) για την πολεμική οργάνωση των αεροδρομίων των νησιών σε περίπτωση εθνικής κρίσης ή πολεμικού γεγονότος.
Η κατάργηση των επιτόπιων Αεροπορικών Αρχών που εξασφαλίζουν μόνιμη κρατική παρουσία στα περιφερειακά αεροδρόμια και η υποκατάστασή τους από ελέγχους επιθεωρητών με έδρα την Αθήνα δεν μπορεί να εξασφαλίσει την επαρκή εκτέλεση όλων των παραπάνω αρμοδιοτήτων και υποχρεώσεων, πόσο μάλλον όταν το νομοσχέδιο του Υπουργείου προβλέπει σοβαρή μείωση του προσωπικού.
Με βάση τα παραπάνω, ερωτώνται οι κ. Υπουργοί στο μέτρο των αρμοδιοτήτων τους:
1) Για ποιο λόγο καταργούνται οι Κρατικές Αεροπορικές Αρχές των αερολιμένων των νησιών του Βορείου Αιγαίου;
2) Πώς θα γίνεται η εποπτεία εφαρμογής της Αεροπορικής νομοθεσίας (Αεροπορικός Κώδικας, Αερολιμενικές Διατάξεις, Εθνικός Κανονισμός Ασφαλείας Πολιτικής Αεροπορίας, ΕΚ 261/2004, Υγειονομικές διατάξεις κ.ά.) αφού καταργούνται οι θέσεις των εξειδικευμένων ΠΕ Αερολιμενικών υπαλλήλων στα αεροδρόμια; Ποιος θα εποπτεύει τα ελικοδρόμια των νησιών μας;
3) Πώς θα γίνεται η επιτόπια εφαρμογή των παραπάνω αναφερόμενων Σχεδίων («Ίκαρος», Διαχείρισης Ανθρώπινων Απωλειών, Εκτάκτων Αναγκών, Σχεδίων Εθνικής Άμυνας κ.ά.) αφού οι εκ του νόμου ορισμένοι ως Προανακριτικοί Υπάλληλοι και υπεύθυνοι για την εφαρμογή τους ΠΕ Αερολιμενικοί δεν θα υφίστανται ποια στα αεροδρόμια;