Γιάννης Γιαννέλλης Γ. Γ. Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής
Σήμερα η εφημερίδα ΠΟΛΙΤΙΚΑ φιλοξενεί τον συντοπίτη μας πολιτικό και συγγραφέα κ. Γιάννη Γιαννέλλη – Θεοδοσιάδη, που με αφορμή την ανάληψη των νέων του καθηκόντων ως Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής μας μιλά για τις αρμοδιότητές του και τις πρωτοβουλίες που προτίθεται να αναπτύξει προκειμένου να είναι αποτελεσματική η Γενική Γραμματεία στα προβλήματα και στα ζητήματα που αντιμετωπίζουν τα νησιά μας.
«Δυστυχώς η ρήτρα της νησιωτικότητας που προβλέπεται από το Σύνταγμά μας και από τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης ουσιαστικά δεν έχει εφαρμοσθεί στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα να μην έχουν βελτιωθεί στο επιθυμητό σημείο οι μεταφορές ανθρώπων και εμπορευμάτων».
Ο Γιάννης Γιαννέλλης και η πορεία του…
Ο Γιάννης Γιαννέλλης – Θεοδοσιάδης είναι Έλληνας πολιτικός και συγγραφέας. Γεννήθηκε στη Μυτιλήνη και κατάγεται από αριστοκρατική οικογένεια του νησιού. Σπούδασε νομικά στο πανεπιστήμιο Αθηνών και ιδιώτευσε ως δικηγόρος. Εντάχθηκε στη Νέα Δημοκρατία και συγκαταλέγεται στα ιδρυτικά της μέλη. Έχει διατελέσει δημοτικός σύμβουλος Μυτιλήνης ενώ το 1989 εξελέγη για πρώτη φορά βουλευτής Λέσβου. Επανεξελέγη το 1990, το 2004 με 11.760 σταυρούς και το 2007. Λόγω του εκλογικού συστήματος ο νομός Λέσβου δεν εξέλεγε βουλευτή για 11 χρόνια με αποτέλεσμα να μένει εκτός βουλής. Επίσης είχε θέσει δύο φορές υποψηφιότητα για τη Νομαρχία χωρίς επιτυχία.
Στην ιδιοκτησία του βρίσκεται ο πατρογονικός πύργος της οικογένειας Γιαννέλλη, ο οποίος κατασκευάστηκε το 1910 από τον αρχιτέκτονα Αδαλή κατόπιν παραγγελίας του προγόνου του Ιωάννη Γιαννέλλη. Στον πύργο έχουν φιλοξενηθεί σημαντικές προσωπικότητες όπως ο Οδυσσέας Ελύτης κ.α. ενώ σήμερα υπάρχουν εκεί παλιά βιβλία και σπάνιες συλλογές.
Ο Γιάννης Γιαννέλλης κατοικεί μόνιμα στη Μυτιλήνη και έχει συγγράψει αρκετά βιβλία. Έχει τιμηθεί από την Ολλανδική κυβέρνηση με το ανώτατο παράσημο του Τάγματος των Ιπποτών της Οράγγης-Νάσσαου και είναι επίτιμος πρόξενος της Ολλανδίας.
Στις 15 Μάη του 2012 ο Γιάννης Γιαννέλλης αποχώρησε από τη Ν.Δ. και εντάχθηκε στους Ανεξάρτητους Έλληνες, ενώ σήμερα διατελεί Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής.
Το συγγραφικό του έργο απαρτίζεται από επτά βιβλία μυθιστορήματα και μη ενώ στο προσεχές διάστημα θα εκδοθεί και το 8ο βιβλίο του. Οι τίτλοι των έργων του είναι: “Cafe Napolitano” (Αιολίδα), “Η λαϊκή πολιτική σάτιρα στο τέλος του 19ου αιώνα” (εκδόσεις “Έφεσος”, 2001), “Ο λαός εικονογραφεί την ιστορία του” (εκδόσεις “Ι. Σιδέρης”, 2003), “Η διαπλοκή της εξουσίας” (Εκδόσεις Ι. Σιδέρης), “Ισμαήλ και Ρόζα” (εκδόσεις “Πατάκη”, 2004), που έχει μεταφραστεί και κυκλοφορεί στην Τουρκία, “Το βλέμμα της Ήρας” (εκδόσεις “Πατάκη”, 2008) και “Η λίστα του Χόρχε” (εκδόσεις “Πατάκη”, 2011). Επίσης έχει συγγράψει αρκετές μελέτες για τον λαϊκό μας πολιτισμό.
Κύριε Γιαννέλλη, η πολύχρονη πορεία σας και η προσφορά σας στην πολιτική ζωή του τόπου είναι αναμφισβήτητη και γνωστή σε όλους. Τώρα, που σας ανατέθηκε το τιμόνι της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, πόσο σημαντική θεωρείτε ότι είναι αυτή η θέση για εσάς προσωπικά, αλλά και για τον τόπο, δεδομένου ότι ένας βέρος Μυτιληνιός και γνώστης των θεμάτων και των προβλημάτων του νομού θα ηγείται τώρα της Γενικής Γραμματείας;
Γ. Γ. Η ανάθεση της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής από την Κυβέρνηση σε μένα είναι εξαιρετική τιμή και ως γνώστης των νησιωτικών θεμάτων πιστεύω ότι θα συμβάλλω στην προώθησή τους. Είναι η πρώτη φορά που μου ανατίθεται η ευθύνη μιας κρατικής θέσης γιατί πάντοτε, στα όσα χρόνια πολιτεύομαι, λειτουργούσα ως εκπρόσωπος του λαού και με τη βουλευτική μου ιδιότητα συνέβαλα, όσο μου επιτρεπόταν, στην επίλυση των προβλημάτων του Νομού.
Τα προβλήματα τον τελευταίο καιρό έχουν διογκωθεί εξ αιτίας της οικονομικής κρίσης και αυτά πιέζουν πολύ περισσότερο τους νησιώτες απ΄ ότι τους κατοίκους της ηπειρωτικής Ελλάδας.
Ποιο ή ποια θεωρείτε ότι είναι τα άμεσης προτεραιότητας ζητήματα που αφορούν το νησί της Λέσβου ή το νομό γενικότερα και για τα οποία πρέπει άμεσα να επιληφθεί η Γενική Γραμματεία;
Γ. Γ. Τα ζητήματα που αυτή την ώρα απασχολούν άμεσα τους κατοίκους των νησιών του Βορείου Αιγαίου, αλλά και άλλων νησιών που βρίσκονται απέναντι από τα παράλια της Μ. Ασίας, είναι η συνεχής αύξηση της ροής των μεταναστών, που πιεζόμενοι από τις εκρηκτικές πολιτικές συνθήκες στις περιοχές τους ζητούν καταφύγιο σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εμείς είμαστε το σκαλοπάτι για τη μετάβασή τους στις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες. Το θέμα αυτό το χειρίζεται η Κεντρική Κυβέρνηση και ασφαλώς έμμεσα εφάπτεται των αρμοδιοτήτων μου.
Το άλλο σοβαρό θέμα είναι το συγκοινωνιακό έλλειμμα σε κάποια από τα νησιά μας, ιδίως στη Λήμνο και τον Αη Στράτη, που πραγματικά οι κάτοικοι των νησιών αυτών δεινοπαθούν. Δυστυχώς η ρήτρα της νησιωτικότητας που προβλέπεται από το Σύνταγμά μας και από τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης ουσιαστικά δεν έχει εφαρμοσθεί στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα να μην έχουν βελτιωθεί στο επιθυμητό σημείο οι μεταφορές ανθρώπων και εμπορευμάτων. Η έλλειψη ρευστότητας που υπάρχει αυτή την ώρα σ’ ολόκληρη την Ελλάδα, λόγω των αφόρητων πιέσεων που δεχόμαστε από τους Ευρωπαϊκούς εταίρους μας έχει πολλαπλάσιο αντίκτυπο στους νησιώτες πολίτες, που βιώνουν κάποιες φορές και την εγκατάλειψή τους από τις εκάστοτε κεντρικές Κυβερνήσεις.
Πώς αντιμετωπίζει σήμερα η Γενική Γραμματεία το πολυσυζητημένο και φλέγον θέμα του ακτοπλοϊκού και ποιες πρωτοβουλίες έχετε αναλάβει εσείς από την νέα σας θέση ως προς το συγκεκριμένο θέμα;
Γ. Γ. Ένα από τα πρώτα θέματα που έθεσα στον Προϊστάμενο μου Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού κ. Θ. Δρίτσα ήταν το φλέγον θέμα του ακτοπλοϊκού ελλείμματος των νησιών, ιδίως του Βορείου Αιγαίου. Βρήκα πεδίο κατανόησης από τον κ. Υπουργό και δόθηκαν ικανοποιητικές λύσεις ενόψει και της οικονομικής στενότητας που υπάρχει. Πάντα βέβαια υπάρχει το καλύτερο για το οποίο ας ευελπιστούμε. Ελπίζω στον επόμενο μήνα να λειτουργήσει και το Συμβούλιο Νησιωτικής Πολιτικής (ΣΥΝΗΠΟ), όπως προβλέπεται από το Ν. 4150/2013 και που ακόμα δεν έχει λειτουργήσει. Προεδρεύω εγώ και συμμετέχουν άλλοι έξι Γενικοί Γραμματείς των πιο σημαντικών Υπουργείων, όλοι οι Δήμαρχοι της νησιωτικής Ελλάδας, περιλαμβανομένης της Κρήτης, των Επτανήσων και των Σποράδων, Εμπορικά Επιμελητήρια και όλοι οι αρμόδιοι Οικονομικοί Φορείς ώστε να λειτουργήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο η ρήτρα νησιωτικότητας που περιλαμβάνεται στο Σύνταγμα αλλά και στους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς. Επίσης προτίθεμαι να θέσω άμεσα σε λειτουργία το Ινστιτούτο Νησιωτικής Πολιτικής, ένα εξίσου σημαντικό όργανο, που με τη βοήθεια του Πανεπιστημίου Αιγαίου το οποίο συμμετέχει σ’ αυτό μπορούμε να δώσουμε λύσεις σε νησιωτικά προβλήματα. Ήδη έχω αποστείλει το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα προς τον Αναπληρωτή Υπουργό κ. Θ. Δρίτσα προκειμένου να το προωθήσει ώστε να εκδοθεί το συγκεκριμένο Προεδρικό Διάταγμα που απαιτείται από τον Νόμο.
΄Όσον αφορά το φλέγον θέμα του ακτοπλοϊκού, δυστυχώς επί προηγούμενης Κυβέρνησης ο τότε Υπουργός κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης μετέφερε τη σχετική αρμοδιότητα της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, η οποία ασφαλώς μπορούσε να γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα τα ακτοπλοϊκά θέματα, στην Κεντρική Διοίκηση του Υπουργείου. Ως εκ τούτου έμμεσα μπορεί η Γενική Γραμματεία Αιγαίου & Ν.Π. να επιληφθεί του θέματος και να μεταφέρει τις απόψεις της στον αρμόδιο Υπουργό, πράγμα το οποίο και έχει γίνει από την πρώτη συνάντηση που είχα με τον αρμόδιο Υπουργό κ. Θ. Δρίτσα. Ήδη από 15/6/2015 έως 15/9/2015 θα υπάρχει και τρίτο δρομολόγιο Σάμος – Χίος – Μυτιλήνη – Λήμνος -Καβάλα με το πλοίο «ΝΗΣΟΣ ΡΟΔΟΣ». Σήμερα υπάρχουν άλλα δύο δρομολόγια.
Εκτός από την πολιτική σας δραστηριότητα, έχετε και μια συγγραφική διαδρομή που απαριθμεί επτά βιβλία (μυθιστορήματα και μη), καθώς και αρκετές μελέτες για τον λαϊκό μας πολιτισμό. Πώς συνταιριάζετε αυτές τις δυο διαφορετικές δραστηριότητες και τι είναι εκείνο που αποτελεί πηγή έμπνευσης για σας;
Γ. Γ. Όσον αφορά την συγγραφική μου δραστηριότητα για την οποία μιλάτε, έχω ήδη έτοιμο και 8ο βιβλίο το οποίο περιμένω σε εύθετο χρόνο να κυκλοφορήσει. Με ρωτάτε που βρίσκω το χρόνο. Όταν αγαπά κάποιος αυτό που κάνει πάντα βρίσκει το χρόνο έστω και λειτουργώντας σε βάρος του ελεύθερου χρόνου του.