“Ως Αποθαλασσία ή Σάλος, [κοινώς βουβό κύμα, φουσκοθαλασσιά ή ρεστία – swell (σουέλ), ονομάζεται ο κυματισμός εκείνος που δεν οφείλεται σε καιρικά φαινόμενα στο χρόνο που παρατηρείται αυτός, αλλά σε άνεμο που έπνεε σε προηγούμενο χρόνο, ενίοτε και ημέρες πριν, ή σε άλλη περιοχή.” Το σουέλ- που πρωτάκουσα λίγο καιρό πριν, πάνω σε ένα ιστιοπλοϊκό σκάφος- τους συμβολισμούς του και τη μεταφορά του στη ζωή μας όλη, τα σκεφτόμουν για καιρό. Εδώ στη Λέσβο, δεν είναι δύσκολο να βρεθεί κανείς να ιστιοπλοεί και ξαφνικά από το πουθενά να μπουν στη ζωή του λέξεις όπως η «μάτσα», το «βιτζιρέλο» και τα «όρτσα». Όμως, πέρα από τη ναυτική ορολογία που σε μεταφέρει συχνά σε ένα πεδίο ενατένισης αλλά και την πνευματική γαλήνη που σου προσφέρει η ζωή εν πλω, η πραγματική ενασχόληση με το κάπως «παρεξηγημένο» άθλημα της ιστιοπλοΐας μπορεί να προσφέρει μαθήματα ζωής σε πολλά επίπεδα. Τα νησιά του Αιγαίου και η Λέσβος ειδικότερα, προσφέρονται για την ανάπτυξη της Τέχνης του αρμενίσματος στο νερό και την ανάπτυξης της ιστιοπλοϊκής κουλτούρας που μπορεί και θα μπορούσε περισσότερο ακόμα να στηρίξει και τον τουρισμό της περιοχής. Ο Γρηγόρης Μαραβάς, ιστιοπλόος και μέλος του πληρώματος του “SUNfizz”του Λεσβιακού Ομίλου Ιστιοπλοΐας Ανοιχτής θαλάσσης που σάρωσε τα κύπελλα, κερδίζοντας όλες τις ιστιοδρομίες στην division της φετινής Aegean Regatta κατακτώντας την κορυφή των ORC CLUB, μας περιγράφει όλες τις λεπτομέρειες του δύσκολου και συναρπαστικού αγώνα , εξηγεί την σημαντικότητα μιας τέτοιας διοργάνωσης στο Αιγαίο και μιλάει για τις χαρές του κορυφαίου αθλήματος του ναυταθλητισμού και τις συγκινήσεις που αυτό δημιουργεί.
«Είναι η 4η regatta που συμμετέχω και ένα από πολλά πλεονεκτήματα του αθλήματος- που έχω ξεχωρίσει από το 2011 όταν και ξεκίνησα να ασχολούμαι- είναι ότι γνωρίζεις τις καταπληκτικές ελληνικές ακτογραμμές αλλά και κάποια νησιά πιο απομακρυσμένα. Μου έρχεται στο μυαλό η Τήλος, από την Regatta του 2014 ή φέτος ο Αη Στράτης. Είδα πολλούς ιστιοπλόους να επισκέπτονται το Μουσείο της Δημοκρατίας στο ιστορικό αυτό μέρος που άνοιξε την αγκαλιά του στους 500 περίπου ιστιοπλόους που πήραν μέρος στον αγώνα και ετοίμασε για μας μια πανέμορφη υποδοχή. Του χρόνου η Regatta επισκέπτεται Νίσυρο και Αστυπάλαια. Είναι σημαντικό για τα νησιά της άγονης γραμμής, που όπως είδαμε με τα μάτια μας ούτε το καράβι δεν μπορούσε να δέσει από τον καιρό, κάθε χρόνο να διοργανώνεται μια τόσο μεγάλη διεθνή κούρσα που μετατρέπει το Αιγαίο σε κορυφαίο ιστιοπλοϊκό προορισμό».
Ο Γρηγόρης, που ήρθε στη Λέσβο από την Καλαμάτα, αγάπησε τις ομορφιές του και όπως τόσα άλλα παιδιά που έχουν μετοικίσει στο νησί, έγινε μέρος της ιδιαίτερης καθημερινότητας της νησιωτικής αυτής περιοχής.
«Για πρώτη φορά ήρθα σε επαφή με την ιστιοπλοΐα εδώ στο νησί παρότι προέρχομαι από μέρος που έχει θάλασσα. Δυστυχώς δεν έχουμε ιστιοπλοϊκή κουλτούρα παρά το γεγονός πως έχουμε το κατάλληλο κλίμα. Η ιστιοπλοΐα έχει μέσα της κάτι ελληνικό. Με τόσο αέρα και τόση θάλασσα δεν θα μπορούσε αλλιώς! Από τον Μάρτιο ως τον Νοέμβριο μπορούμε να ιστιοπλοούμε με λιακάδα. Βλέπω τους Νορβηγούς που ασχολούνται 12 μήνες τον χρόνο με την ιστιοπλοΐα και είναι ντυμένοι σαν αστακοί, βλέπω τους Γάλλους για παράδειγμα που μετά τη σύνταξη έχουνε ως όνειρο ζωής να πάρουν ένα σκάφος και να το ρίξουν στο νερό. Εδώ πέρα δεν το βλέπεις εύκολα αυτό. Γενικά παράδοση στην Ευρώπη έχουν φυσικά και οι Άγγλοι που φημίζονται για την ναυτοσύνη τους. Στην Ελλάδα δυστυχώς προωθούνται πιο πολύ τα κλασσικά αθλήματα».
Αν και τα τελευταία χρόνια η ιστιοπλοΐα γνωρίζει μεγάλη απήχηση ίσως να αποτελεί εμπόδιο για τα πιο νέα παιδιά η επικρατούσα πεποίθηση ότι πρόκειται για ένα ακριβό σπορ.
«Είναι αλήθεια πως τον τελευταίο καιρό περισσότερος κόσμος αντιλαμβάνεται τα πλεονεκτήματα της ιστιοπλοΐας. Η ιστιοπλοΐα ανοιχτής θαλάσσης προσελκύει περισσότερα άτομα γιατί δεν είναι καθαρά αγωνιστική έχει και την κρουαζιέρα μέσα. Δηλαδή μπορείς μετά να νοικιάσεις ένα σκάφος με φίλους σου (απαιτούνται δύο διπλώματα) κι αυτό πρεσβεύει και η Regatta δηλαδή έχει και ένα κομμάτι τουριστικό μέσα πέρα από το αγωνιστικό μέρος. Όσον αφορά το κόστος καταλαβαίνω κάποιον που μπορεί να το βλέπει έτσι. Όμως υπάρχουν διαβαθμίσεις. Καταρχήν αν ξεκινήσεις από μικρός δεν χρειάζεσαι περισσότερα λεφτά από άλλα αθλήματα. Είναι ένα σπορ που απαιτεί τεχνική και όχι μόνο φυσική κατάσταση. Απαιτεί στρατηγική και εξυπνάδα. Επίσης υπάρχουν κατηγορίες. Υπάρχουν φυσικά σκάφη που έχουν πάρα πολλά έξοδα και εφοπλιστές που έχουν ρίξει πολλά λεφτά. Όμως υπάρχουν κατηγορίες. Στα cruiser racer τα έξοδα του πληρώματος είναι μόνο ο ρουχισμός του, το καπέλο του, το αντηλιακό του και τα φαγητά που τα μοιραζόμαστε και τα περισσότερα έξοδα είναι του ιδιοκτήτη. Γι’ αυτό και μεταξύ μας λέμε ότι το καλύτερο σκάφος είναι το σκάφος του φίλου σου».
Σε αυτό το νικητήριο ταξίδι του Γρηγόρη οι …φίλοι του στο SUN fizz ήταν ο Ιγνάτης Πάλλης με τους δύο τους γιους Δημήτρη και Στρατη Παλλη και όπως και καθε χρονια στο πλήρωμα ηταν η Κατερίνα Μαζιώτη, ο Στρατής Σεραϊδης, η Γκόλφω Μπέη “που είναι πολύ καλή στο μπαλόνι” αλλά και ο Μιχάλης με τη Τζοάνα που ήταν «μπαλαντέρ» σε κάποιο σκέλος του αγώνα. ” Σίγουρα ήταν μεγάλη τύχη να καταλήξουμε στο νησί μας που μας επιφύλαξε και τόσο θερμή υποδοχή. Είναι σημαντική η νίκη του SUNFizz και για το νησί και για όλους. Οι δύο όμιλοι του νησιού μπορούν να προσελκύσουν μικρό και μεγάλο κόσμο να ασχοληθεί με την ιστιοπλοΐα ανοιχτής θαλάσσης”
Ο φετινός ιστιοπλοϊκός αγώνας για τη Regatta Αιγαίου, η διεθνή ιστιοπλοϊκή διοργάνωση που μετρά 15 χρόνια παρουσίας, ήταν ένας από τις πιο συναρπαστικούς και σκληρούς αγώνες των τελευταίων ετών. Τα 67 ιστιοπλοϊκά σκάφη που συμμετείχαν ξεκίνησαν από το Πορτό Καρράς της Χαλκιδικής και τερμάτισαν στη Μυτιλήνη. Ήταν ένας πολύ δύσκολος αγώνας με πολλές ανατροπές και κινδύνους:
“Η άπνοια η λεγόμενη μπουνάτσα δηλαδή ήταν το χειρότερο. Ήταν κατά γενική ομολογία η πιο περίεργη Regatta γιατί τα είχε όλα. Οι άνεμοι έφτασαν στιγμιαία 30 μίλια την ώρα. Αυτό είναι αρκετό ώστε το πλήρωμα να είναι σε εγρήγορση. Υπήρξε όμως και μέρα που από Μόλυβο ως Μυτιλήνη αν κάποιος θα μας ακολουθούσε από την ακτή θα μας προλάβαινε με τα πόδια γιατί δεν είχε καθόλου άνεμο. Την πρώτη μέρα είχε πάλι άπνοια εμείς τερματίσαμε σε 18μιση ώρες αλλά υπήρξαν και σκάφη που έκλεισαν 24ωρο στο νερό. Είναι στις δεξιότητες του ιστιοπλόου να ιστιοπλοεί και χωρίς αέρα. Να ψάχνει τον άνεμο και να κρατιέται χωρίς να ακινητοποιηθεί τελείως».
Όμως όπως λέει η Γρηγόρης παρά την κούραση μέσα στις καρδιές όλων των ιστιοπλόων επικρατούν τα ίδια συναισθήματα. «Η κούραση είναι μεγάλη. Όλοι μα όλοι σκέφτονται κάποια στιγμή μα γιατί το κάνω αυτό. Όμως η ικανοποίηση είναι τρομερή όταν τα καταφέρνουν. Η διαδικασία είναι η ίδια, έχει πολλές συγκινήσεις και είναι μεγάλο σχολείο. Είναι τρομερό να βλέπεις τα πανιά να δουλεύουν, να βλέπεις τις ταχύτητες που πιάνεις και όλοι περνάμε από όλες τις θέσεις.Ήταν πολύ ωραία εμπειρία και θέλω να ευχαριστήσω όλα τα παιδιά στο σκάφος, τον Ιγνάτη και τον Στατρή με τους οποίους έχουμε δέσει και έχουμε γίνει και παρέα. Του χρόνου θα βγούμε πάλι μαζί στη θάλασσα για να διεκδικήσουμε και το επαμειβόμενο κύπελλο Νίκος Παπάζογλου προς τιμήν του τραγουδοποιού που ήταν και ιστιοπλόος. Εμείς θα προσπαθήσουμε να πάμε όσο καλύτερα μπορούμε για να εκπροσωπήσουμε επάξια και το νησί και τον όμιλο».
Πολύ καλός αγώνας ήταν και για το Χιώτικο Dragon του Αναστάση Μυτακίδη το οποίο έτρεχε με το νεώτερο πλήρωμα στη φετινή Regatta και τερμάτισε 3ο, καθώς και για το “Υψιπύλη” του Στάθη Σοφίτση από τον Όμιλο Καβάλας, το οποίο κυνήγησε την πρωτιά μέχρι και την τελευταία ιστιοδρομία. Στα IRC επικράτησε η ρώσικη συμμετοχή με το πλήρωμα του “Courier de Couer” να κατακτούν την πρώτη θέση της τελική κατάταξης. Η τουρκική συμμετοχή με το σκάφος “Matrak II” κέρδισε την δεύτερη θέση και το θεσσαλονικιό “ΒΑΧΙΜΟUS” του Αθανάσιου Βαξεβάνη πήρε την τρίτη θέση των IRC. Τέλος άνετη επικράτηση είχε το “ERYTOS II” με κυβερνήτη το Σταύρο Τσαβαλό στην κατηγορία των ORCi, κερδίζοντας δύο από τις πέντε ιστιοδρομίες. Την τριάδα συμπλήρωσαν τα “Anateloussa Afroditi” με κυβερνήτη τον Γιώργο Αυγερινό και το “Hakuna Matata” με κυβερνήτη τον Μπαστή Ευθύμιο.
Του χρόνου η Aegean Regatta του 2017 θα ξεκινήσει από την Πάτμο και θα τερματίσει στη Ρόδο.Η.Aegean Regatta διοργανώνεται από τη ΓΓ Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής σε συνεργασία με την Επιτροπή Ανοιχτής Θάλασσας της Ελληνικής Ιστιοπλοϊκής Ομοσπονδίας και τους ιστιοπλοϊκούς ομίλους του ανατολικού Αιγαίου. Για το 2016 συντονιστής όμιλος ήταν ο Ιστιοπλοϊκός Όμιλος Μυτιλήνης – ΙΟΜ, ο οποίος κατάφερε μετά από μόλις 4 χρόνια από την ίδρυσή του διοργανώσει ένα τόσο επιτυχημένο γεγονός, επιβραβεύοντας την επιλογή της Οργανωτικής Επιτροπής να του αναθέσει τον αγώνα και παρέχοντας τα εχέγγυα για πολλές μελλοντικές επιτυχημένες διοργανώσεις, όχι μόνο στην ανοιχτή θάλασσα, αλλά και στο ολυμπιακό τρίγωνο όπου αγωνίζονται παιδιά και έφηβοι.
Στην Τελετή Λήξης που έγινε στη Μυτιλήνη, με την εξωτική “πινελιά” της ιστιοπλόου Λιάνας Γιαλούση, παραβρέθηκε και χαιρέτησε τα πληρώματα ο Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής. Ο Ιωάννης Γιαννέλλης – Θεοδοσιάδης αφού ευχαρίστησε τους ιστιοπλόους για τη συμμετοχή τους, επισήμανε τη συμβολή των κατοίκων του Αιγαίου στην επιτυχία του αγώνα και ανανέωσε το ραντεβού για του χρόνου. Το δικό του ευχαριστώ σε όλους τους ιστιοπλόους, είπε και ο Πρόεδρος της Επιτροπής Ανοιχτής Θαλάσσης της ΕΙΟ, Λάζαρος Τσαλίκης.
Οι φωτογραφίες είναι της Μαριας Παναγου