Όταν ένα βράδυ την περσινή χρονιά ο 25χρονος Μυτιληνιός Ηλίας Ψυρούκης άνοιξε ένα mail από τα κεντρικά του «National Geographic» που τον ενηµέρωνε ότι είχε επιλεχθεί ως Υoung Εxplorer, το διάβασε τρεις φορές για να το πιστέψει. «Για κάθε ένα ευρώ που επενδύουµε στο Διάστηµα, επιστρέφονται στην οικονοµία µας επτά»: Συζήτηση µε τον 25χρονο συνιδρυτή της SPIN–Space Innovation, Ηλία Ψυρούκη, συνδιοργανωτή του ετήσιου διαγωνισµού διαστηµικής CanSat και Young Explorer του «National Geographic».
Από τον Οκτώβριο του 2020, µαζί µε τον Ηλία Θεοδωρίδη είχαν µπει ήδη στη λίστα 30under30 του Forbes Greece. Οι δυο τους είχαν δηµιουργήσει τη SPIN-Space Innovation (space-innovation.org), έναν µη κερδοσκοπικό οργανισµό που εστιάζει στην ανάπτυξη και ανταλλαγή γνώσεων σχετικών µε τις τεχνολογίες του Διαστήµατος. Κεντρικό του έργο ανάµεσα σε άλλες δράσεις είναι η ετήσια διοργάνωση του CanSat in Greece (cansat.gr), ενός πανελλήνιου διαγωνισµού διαστηµικής.
Σε αυτόν οι συµµετέχοντες αναλαµβάνουν να σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν έναν εκπαιδευτικό δορυφόρο σε µέγεθος κουτιού αναψυκτικού, ο οποίος εκτελεί µια επιστηµονική αποστολή που οι ίδιοι οραµατίστηκαν.
Η αποστολή του Ηλία δεν µένει µόνο στον διαγωνισµό. Τα σχέδια για τη διοργάνωση του 1ου Συνεδρίου της Νέας Γενιάς του Διαστήµατος στην Ελλάδα –στο πλαίσιο του οποίου θα έρθουν σε επαφή όλοι οι µη κερδοσκοπικοί και φοιτητικοί οργανισµοί αυτής της θεµατικής– προχωρούν µαζί µε άλλες δράσεις που συνδυαστικά διαγράφουν τη δική τους τροχιά στον ελληνικό γαλαξία της καινοτοµίας.
Χρησιµοποιούµε τις διαστηµικές τεχνολογίες ως αφορµή, ώστε να µάθουν οι συµµετέχοντες πόσο σύνθετη είναι η δηµιουργία ενός οποιουδήποτε πρότζεκτ. Από την επιλογή των οµάδων µέχρι και την εκτόξευση των δορυφόρων τους, προσπαθούµε να είµαστε σε ανοιχτή και άµεση επικοινωνία µε όλους, καθοδηγώντας τους και µηδενίζοντας οποιαδήποτε απόσταση µεταξύ διοργανωτών και συµµετεχόντων.
Ο Ηλίας είχε, όπως λέει, την «ευτυχία» να είναι δυσλεκτικός, µε έφεση στις θετικές και θεωρητικές επιστήµες. Δεν θυµάται ακριβώς πώς προέκυψε το Διάστηµα, όµως κάποια στιγµή η µητέρα του βρήκε µια ζωγραφιά µε έναν πύραυλο που είχε ζωγραφίσει µικρός.
«Ευτυχώς άφησα µόνο τη ζωγραφική να ηρεµήσει από τότε», λέει. «Οι γονείς µου, κάποια στιγµή, µου πήραν ένα παιδικό τηλεσκόπιο. Έχω ξοδέψει αρκετές ώρες, µαγεµένος, κοιτώντας “από κοντά” τους κρατήρες της Σελήνης. Η ουσιαστική ενασχόληση, όµως, ξεκίνησε το 2011, όταν ήµουν µαθητής Β’ Λυκείου στο 3ο ΓΕΛ Μυτιλήνης. Εκεί ο καθηγητής Φυσικής Γιώργος Κοντέλλης µας πρότεινε να συµµετάσχουµε στον διαγωνισµό «CanSats in Europe» του Ευρωπαϊκού Οργανισµού Διαστήµατος (ESA). Πρακτικά έπρεπε να κατασκευάσουµε έναν µικρό δορυφόρο σε µέγεθος κουτιού αναψυκτικού.
Για έξι µήνες περίπου, από το πρωί µέχρι αργά το βράδυ, ασχολούµασταν µόνο µε αυτό. Ήταν µια µοναδική εµπειρία που άλλαξε τον τρόπο µε τον οποίο αντιµετωπίζαµε την επίλυση κάθε προβλήµατος και φυσικά µας έκανε κολλήσουµε µε τις διαστηµικές τεχνολογίες. Πρέπει να σου πω ότι εγώ πήγαινα για αρχαιολόγος µέχρι τότε και τελικά µπήκα στο Πολυτεχνείο».
CanSat in Greece
Ο στόχος του CanSat in Greece δεν είναι απλώς η δηµιουργία µιας τεχνολογίας. Χρησιµοποιούµε τις διαστηµικές τεχνολογίες ως αφορµή, ώστε να µάθουν οι συµµετέχοντες πόσο πολυσύνθετη είναι η δηµιουργία ενός οποιουδήποτε πρότζεκτ.
Το CanSat in Greece (cansat.gr) είναι ένας πανελλήνιος διαγωνισµός διαστηµικής που διοργανώνεται από τη SPIN- Space Innovation, σε συνεργασία µε τον Ευρωπαϊκό Οργανισµό Διαστήµατος (ESA) και τον World CanSat & Rocketry Competition (WCRC).
Ο διαγωνισµός έχει δύο κατηγορίες, µία µαθητική και µία φοιτητική. Οι συµµετέχοντες αναλαµβάνουν να σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν έναν εκπαιδευτικό δορυφόρο σε µέγεθος κουτιού αναψυκτικού, ο οποίος εκτελεί µια επιστηµονική αποστολή που οι ίδιοι οραµατίστηκαν. Ο δορυφόρος εκτοξεύεται σε υψόµετρο ενός χιλιοµέτρου, ενσωµατωµένος σε έναν πύραυλο που κατασκευάζεται από τη SPIN, και στη συνέχεια αποδεσµεύεται από αυτόν. Μετά την αποδέσµευσή του από τον πύραυλο, ο δορυφόρος προσγειώνεται µε ασφάλεια µε τη χρήση αλεξίπτωτου, εκτελώντας την αποστολή που έχει επιλέξει η οµάδα.
«Το 2015, µαζί µε τον Ηλία Θεοδωρίδη και τον Στρατή Τσιρτσή, που ήµασταν στην ίδια οµάδα στο σχολείο, φοιτούσαµε στους Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς & Μηχανικούς Υπολογιστών του ΕΜΠ. Τον Οκτώβριο αρχίσαµε να συζητάµε αν θα µπορούσαµε να φέρουµε στη χώρα και σε όσο περισσότερα σχολεία γινόταν αυτό που είχαµε ζήσει εµείς, κατασκευάζοντας έναν δικό µας εκπαιδευτικό δορυφόρο. Τότε η Ελλάδα ήταν ένα από τα τρία τελευταία µέλη του ESA που δεν είχαν εθνικό διαγωνισµό CanSat, µε αποτέλεσµα κάθε χρόνο να φτιάχνει δορυφόρο µόνο ένα σχολείο.
Στείλαµε ένα email στον ESA, τους είπαµε την ιστορία µας και πολύ πολύ σύντοµα µας έδωσαν την έγκριση να αναλάβουµε τη διοργάνωσή του στην Ελλάδα. Έτσι, µετά από 500 ηµέρες δουλειάς ο πανελλήνιος διαγωνισµό διαστηµικής CanSat in Greece διοργανώθηκε για πρώτη φορά το 2017, µε τα δέκα πρώτα σχολεία να φτιάχνουν τον δικό τους εκπαιδευτικό δορυφόρο. Από τότε προσθέσαµε και τη φοιτητική κατηγορία, σε συνεργασία µε το World CanSta & Rocketry Championship, προκειµένου να ενισχύσουµε περαιτέρω το ελληνικό διαστηµικό οικοσύστηµα. Σήµερα, το 2022, ο διαγωνισµός έχει 161 συµµετέχοντες από 16 µαθητικές και 5 φοιτητικές οµάδες από όλη τη χώρα!
Ο στόχος του CanSat in Greece δεν είναι απλώς η δηµιουργία µιας τεχνολογίας. Χρησιµοποιούµε τις διαστηµικές τεχνολογίες ως αφορµή, ώστε να µάθουν οι συµµετέχοντες πόσο σύνθετη είναι η δηµιουργία ενός οποιουδήποτε πρότζεκτ. Από την επιλογή των οµάδων µέχρι και την εκτόξευση των δορυφόρων τους, προσπαθούµε να είµαστε σε ανοιχτή και άµεση επικοινωνία µε όλους, καθοδηγώντας τους και µηδενίζοντας οποιαδήποτε απόσταση µεταξύ διοργανωτών και συµµετεχόντων. Αυτό είναι πολύ σηµαντικό, καθώς δεν µας ενδιαφέρει ποια οµάδα θα κερδίσει αλλά το αν καθεµία θα φτάσει στο καλύτερο δυνατό επίπεδο για εκείνη.
Με το σκεπτικό του µέντορα, λοιπόν, προσπαθούµε να τους βοηθήσουµε, και µάλιστα τους παρέχουµε περισσότερες από 45 ώρες εκπαίδευσης τόσο σε τεχνικά ζητήµατα όσο και σε πιο επικοινωνιακά. Αυτό που καταγράψαµε πρόσφατα είναι ότι υπάρχει µεγάλη ανάγκη να µάθουν οι µαθητές και οι φοιτητές πώς να σχεδιάζουν ένα πρότζεκτ πριν από την υλοποίηση, οπότε ξεκινήσαµε να δουλεύουµε πάνω σε νέα προγράµµατα για να το βελτιώσουµε αυτό.
Φυσικά, έχουµε την τύχη να έχουµε δουλέψει µε απίστευτους συµµετέχοντες, των οποίων οι δορυφόροι είναι πολύ καλύτεροι από αυτόν που είχαµε φτιάξει εµείς. Υπάρχουν µερικοί µαθητές που πραγµατικά µας εντυπωσιάζουν µε το επίπεδό τους. Εµείς δεν βλέπουµε καλούς ή κακούς µαθητές/φοιτητές αλλά απίστευτα ταλαντούχους ανθρώπους που µας κάνουν την τιµή να δουλεύουµε έξι µήνες µαζί.
Για όλους αυτούς τους λόγους, ο σηµαντικότερος παράγοντας που καθορίζει την επιτυχία µας ως οργανισµού είναι πόσοι από τους συµµετέχοντες, αφού τελειώσει ο διαγωνισµός, θα επιστρέψουν να µας βοηθήσουν, να συµµετάσχουν σε κάποιο άλλο πρόγραµµα ή και να ζητήσουν κάποια συµβουλή».
Η Ελλάδα και η καινοτοµία στον τοµέα του Διαστήµατος
«Αρχικά, αξίζει να αναφέρουµε ότι από το 2017 έχουµε επιτέλους έναν οργανισµό που διαχειρίζεται κεντρικά τα ζητήµατα του Διαστήµατος, κι αυτός είναι το Ελληνικό Κέντρο Διαστήµατος. Παρ’ όλα αυτά, πολύς κόσµος δεν γνωρίζει ότι στην Ελλάδα έχουµε κάποιες χιλιάδες ανθρώπους που εργάζονται σε περίπου ογδόντα εταιρείες και ακαδηµαϊκά ιδρύµατα που ασχολούνται µε το Διάστηµα.
Βασικό αντικείµενο των περισσότερων οργανισµών στην Ελλάδα είναι οι downsteam τεχνολογίες, δηλαδή τεχνολογίες που αξιοποιούν δορυφορικά δεδοµένα. Ένα παράδειγµα είναι η καταγραφή των καταστροφικών πυρκαγιών, η οποία χαρτογραφείται µέσω δορυφόρων. Έχουµε, βέβαια, κι άλλες περιπτώσεις, όπως το Curiosity Rover, το αµαξίδιο που έχει στείλει η NASA στον Άρη, το οποίο περιέχει ένα τσιπάκι που σχεδιάστηκε από ελληνική εταιρεία.
Θα µπορούσα να σου αναφέρω πολλές ακόµα καινοτόµες λύσεις που δηµιουργούνται στη χώρα, θα ήθελα να σταθώ όµως και στο γεγονός πως, ως κράτος, µετά από πολλά χρόνια ξεκινάµε σιγά-σιγά να επενδύουµε περισσότερα χρήµατα στον ΕSA. Πολλοί αναρωτιούνται γιατί να ξοδεύουµε χρήµατα για το Διάστηµα, ενώ στη Γη έχουµε τόσα προβλήµατα.
Αυτός ο τρόπος σκέψης είναι αρκετά απλουστευτικός. Για κάθε ένα ευρώ που επενδύουµε στο Διάστηµα, επιστρέφονται στην οικονοµία µας επτά. Η επιστροφή που επιτυγχάνεται µέσω της επένδυσης είναι πολύ µεγάλη. Αλλά δεν είναι µόνο τα οικονοµικά ζητήµατα. Ο βηµατοδότης, για παράδειγµα, είναι µια τεχνολογία που προέκυψε από διαστηµικές τεχνολογίες. Οι µαγνητικοί τοµογράφοι, επίσης. Ακόµα και η φόρµουλα για το γάλα σε σκόνη που δίνουµε στα µωρά είναι αποτέλεσµα των προσπαθειών να στείλουµε ανθρώπους στο Διάστηµα.
Τέλος, θα ήθελα να επισηµάνω και αυτό που εµείς αποκαλούµε «Νέα Γενιά του Διαστήµατος στην Ελλάδα». Από το 2014 και µετά έχουν δηµιουργηθεί περίπου δεκατρείς µη κερδοσκοπικοί και φοιτητικοί οργανισµοί που ασχολούνται µε τις διαστηµικές τεχνολογίες στην Ελλάδα. Δηλαδή κάποιες εκατοντάδες νέων ανθρώπων ασχολούνται µε το Διάστηµα στη χώρα και θέλουν να παραγάγουν τις δικές τους καινοτοµίες. Έτσι παρατηρούµε ότι το ελληνικό διαστηµικό οικοσύστηµα τα επόµενα χρόνια θα έχει µια πραγµατικά µεγάλη βάση ανθρώπων, που θα το βοηθήσουν να αναπτυχθεί».
Forbes 30 under 30
«Με τον Ηλία Θεοδωρίδη, συνιδρυτή της SPIN, µπήκαµε στη λίστα του Forbes 30under30 Greece 2021 τον Οκτώβριο του 2020. Ήταν µια πολύ σηµαντική περίοδος τότε, γιατί λόγω της πανδηµίας είχαµε αποφασίσει να περιορίσουµε τις δράσεις µας. Μετά από αρκετά χρόνια ασταµάτητης δουλειάς, µε πολλές αποτυχίες και λάθη, βρήκαµε την ευκαιρία να “ρίξουµε λίγο στροφές” σε ό,τι αφορά την υλοποίηση και να επιστρέψουµε στον σχεδιασµό των προγραµµάτων και του οργανισµού µας.
Το γεγονός ότι ήρθε αυτή η διάκριση, τη δεδοµένη χρονική στιγµή, ήταν πολύ σηµαντικό. Ίσως για πρώτη φορά συνειδητοποιήσαµε ότι κάτι κάνουµε καλά και πως έχουµε ένα αποτύπωµα στην κοινωνία και το οικοσύστηµα. Όταν είσαι ονειροπόλος και κάπως τελειοµανής, εστιάζεις πάντα στο τι µπορείς να βελτιώσεις και κάπως ξεχνάς τι έχεις καταφέρει, όποτε το Forbes 30under30 µας βοήθησε να επανεκτιµήσουµε τα πράγµατα».
Ένας National Geographic Young Explorer
«Ήταν αναπάντεχο. Κάποια στιγµή µε καλεί ο Βαγγέλης Κραββαρίτης από το British Council και µε ρωτάει αν θα µε ενδιέφερε να µε προτείνει στο «National Geographic». Με τον Βαγγέλη τότε δεν γνωριζόµασταν ιδιαίτερα και ήταν πολύ τιµητική η πρότασή του. Παρ’ όλα αυτά, να ξέρεις ότι δεν πίστευα πως θα µε επέλεγαν. Ένα βράδυ, λοιπόν, έρχεται το mail από από τα κεντρικά και µου ανακοινώνουν ότι επιλέχθηκα ως National Geographic Young Explorer. Διάβασα αυτό το mail τουλάχιστον τρεις φορές. Δεν το πίστευα.
Όταν κάναµε τη πρώτη διαδικτυακή συνάντηση µε όλους τους Young Explorers και τους υπεύθυνους του «National Geographic» ήταν λες και είχα µπει σε έναν άλλο κόσµο. Νέοι άνθρωποι, από δεκαέξι έως είκοσι πέντε ετών, από κάθε µεριά του πλανήτη, και ένας τεράστιος οργανισµός να µας στηρίζει. Η GenGeo, η γενιά των νέων εξερευνητών, αποτελείται από µοναδικούς ανθρώπους, µε διαφορετικά ενδιαφέροντα, αλλά µε έναν κοινό στόχο, να κάνουµε τον κόσµο µας καλύτερο. Ξέρω πως ακούγεται εφηβικό όλο αυτό, αλλά κάθε φορά που έχουµε µια συνάντηση ή µια εκδήλωση γνωρίζω τόσους υπέροχους ανθρώπους, ανεξαρτήτως ηλικίας, που δουλεύουν τόσο σκληρά, ώστε τελικά πιστεύω όλο και πιο πολύ πως υπάρχει ελπίδα.
Υπάρχει κι ένα πράγµα που µε σοκάρει στο National Geographic Society: ο σεβασµός και η στήριξη που βρήκα. Μου φαίνεται τόσο περίεργο που υπάρχει ένας κόσµος όπου τα 17χρονα δεν είναι απλώς παιδιά αλλά είναι νέ@ που µπορούν να αλλάξουν τον κόσµο. Αυτό µου λείπει πάρα πολύ στην Ελλάδα. Θα ήθελα να δω κι άλλα νέα παιδιά από τη χώρα µας στο «National Geographic» και ειλικρινά θα χαρώ πολύ να τα βοηθήσω όπως µπορώ.
Τέλος, θα ήθελα να πω ότι ο Ηλίας Θεοδωρίδης, µε τον οποίο δουλεύουµε µαζί περισσότερο από έντεκα χρόνια, έµεινε εκτός του «National Geographic». Αυτό τον αδικεί, γιατί χωρίς τον Ηλία δεν θα µπορούσα να καταφέρω όσα µαζί πετύχαµε. Το πιο σηµαντικό βραβείο θα είναι πάντα η φιλία µας».
SPIN – Space Innovation
«Όταν τελείωσε το πρώτο CanSat in Greece, το 2017, είχαµε την ανάγκη να θέσουµε τις βάσεις για κάτι µεγαλύτερο. Έτσι ιδρύσαµε µε τον Ηλία Θεοδωρίδη τη SPIN-Space Innovation, έναν µη κερδοσκοπικό οργανισµό που εστιάζει στην ανάπτυξη και ανταλλαγή γνώσεων σχετικών µε τις τεχνολογίες του Διαστήµατος.
Είναι πολύ δύσκολο στα είκοσι δύο σου να ξεκινάς κάτι τόσο µεγαλεπήβολο. Νοµίζω ότι ήταν ελάχιστοι οι άνθρωποι που πίστεψαν ότι θα φτάσουµε µέχρι εδώ. Πειραµατιστήκαµε πολύ, κάναµε λάθη και µάθαµε µε τον δύσκολο τρόπο. Χρειάστηκε αρκετός καιρός και δύο χρόνια στον Incubator του HIGGS για να µπορέσουµε να δούµε καθαρά το µέλλον του οργανισµού. Αυτή η διαδικασία ήταν η πιο σηµαντική, µας σφυρηλάτησε ως οµάδα και µας έδωσε την απαραίτητη εµπειρία για να προχωρήσουµε.
Το µεγαλύτερο πρόγραµµά µας είναι το CanSat in Greece, µε συνολικά 547 µαθητές και 94 φοιτητές να έχουν φτιάξει τους δικούς τους εκπαιδευτικούς δορυφόρους. Επιπλέον, έχουµε εκπαιδεύσει δωρεάν περισσότερους από 630 καθηγητές δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης σε τεχνολογίες STEM και Internet of Things. Και, φυσικά, ένα από τα πιο σηµαντικά µας προγράµµατα είναι η πυραυλική. Το 2018, η SPIN έγινε ο πρώτος οργανισµός που σχεδίασε, κατασκεύασε και εκτόξευσε πύραυλο υψηλής ισχύος στην Ελλάδα.
Σήµερα συνεχίζουµε να αναπτυσσόµαστε και µέσα από καινούργια προγράµµατα. Τον Οκτώβριο θα διοργανώσουµε το 1ο Συνέδριο της Νέας Γενιάς του Διαστήµατος στην Ελλάδα. Για πρώτη φορά, όλοι οι µη κερδοσκοπικοί και φοιτητικοί οργανισµοί θα βρεθούµε στο ίδιο τραπέζι σε µια προσπάθεια να δηµιουργήσουµε νέες συνεργασίες, πετυχαίνοντας ακόµα περισσότερα. Αυτή την περίοδο σχεδιάζουµε, επίσης, την πιλοτική λειτουργία ενός Space Analog Habitat στο ηφαίστειο της Σαντορίνης, µιας εγκατάστασης προσοµοίωσης στη Γη µιας διαστηµικής αποικίας, που θα είναι κάτι µοναδικό, αν υλοποιηθεί. Τέλος, δουλεύουµε ένα πλάνο για να φτιάξουµε, επιτέλους, το δικό µας εργαστήριο, το οποίο θα µας βοηθήσει να πολλαπλασιάσουµε την αποτελεσµατικότητά µας.
Έχουµε πολλά όνειρα και σχέδια να υλοποιήσουµε ακόµα. Μόλις ξεκινήσαµε…»
https://www.instagram.com/p/CKld6yGKFpp/?utm_source=ig_embed
Solid Propellant Motor Static Test | SPIN Rocketry Team
Το brain drain
Το brain drain είναι ένα είδος µετανάστευσης, δηλαδή είναι ένα φαινόµενο κατά το οποίο άνθρωποι αλλάζουν γεωγραφική τοποθεσία προκειµένου να βελτιώσουν τις συνθήκες στις οποίες ζουν. Αν το δούµε µε αυτή την οπτική, αµέσως καταλαβαίνουµε γιατί συµβαίνει. Όταν µε ρωτάνε µαθητές τι να κάνουν µετά το σχολείο, τους συµβουλεύω να φύγουν στο εξωτερικό. Είναι δύσκολο, αλλά µάλλον είναι το καλύτερο για εκείνους.
Το καλό µε την Ελλάδα είναι πως, ούσα ένα χαώδες σκηνικό, έχεις τη δυνατότητα να βρεις τα κενά και να δηµιουργήσεις. Τα άσχηµα είναι πολλά, αλλά κάποια στιγµή θα τα καταφέρουµε και θα αλλάξουν. Θα ήθελα να σταθώ µόνο σε ένα σηµείο της νοοτροπίας µας, που µε απογοητεύει. Είµαστε η χώρα του “όχι” και του “µη”. Χρειαζόµαστε όµως τη χώρα του “ναι” και του “προχώρα”. Θέλω να πω πως πρέπει κάποια στιγµή να µάθουµε να αγκαλιάζουµε τα νέα πράγµατα και τους νέους ανθρώπους.
Είναι πολύ καλύτερο να εφαρµόσουµε κάτι που θα αποτύχει και στη συνέχεια να το διορθώσουµε, παρά να το πνίγουµε από φόβο. Φοβόµαστε πολύ την αποτυχία και το βραχυπρόθεσµο κόστος. Αν από τις εκατό αλλαγές που θα προσπαθήσουµε λειτουργήσει η µία, έχουµε εξελιχθεί. Αν δεν προσπαθήσουµε, έχουµε πεθάνει.
Προσωπικά, ο µόνος λόγος που µένω στην Ελλάδα είναι γιατί βλέπω τις προοπτικές που έχει η SPIN. Να σου πω την αλήθεια, δεν ξέρω για πόσο ακόµα θα µπορέσω να ανέχοµαι τον παραλογισµό µας. Μπορεί σε έναν χρόνο να βρίσκοµαι στο εξωτερικό, συνεχίζοντας βέβαια µε τη SPIN. Το σίγουρο είναι ότι αν είχαµε ξεκινήσει τον αντίστοιχο οργανισµό σε κάποια άλλη χώρα, αυτήν τη στιγµή θα είχαµε φτάσει πολύ µακρύτερα».
Το εκπαιδευτικό σύστηµα και τα εργαλεία εξέλιξης
«Το εκπαιδευτικό µας σύστηµα, σε όλες τις βαθµίδες, δίνει πολλά εργαλεία στους νέους. Έχουµε µία από τις πιο εξειδικευµένες εργαλειοθήκες, πιστεύω. Και µάλλον µία από τις λιγότερο αξιοποιούµενες. Στο σχολείο οι µαθητές βαριούνται γιατί η εκπαιδευτική διαδικασία δεν ακολουθεί την πραγµατικότητα που βιώνουν. Στο πανεπιστήµιο οι φοιτητές παρακολουθούν µια αποστειρωµένη διαδικασία και συνήθως οι ικανότητές τους υπονοµεύονται.
Σε όλες τις βαθµίδες έχουµε ένα σύστηµα που περιστρέφεται γύρω από τον διδάσκοντα και την ύλη. Αυτό που χρειαζόµαστε είναι ένα εκπαιδευτικό σύστηµα που να επικεντρώνεται στην ανακάλυψη της γνώσης µέσα από την επίλυση προβληµάτων, δηλαδή ένα προγραµµατοκεντρικό (project based) σύστηµα. Ο µόνος τρόπος για να το αποκτήσουµε είναι να αρχίσουµε να ενδιαφερόµαστε περισσότερο για τις κλήσεις και τα ταλέντα των µαθητών και των φοιτητών.
Αν η προτεραιότητά µας είναι ο µαθητευόµενος και όχι οι γνώσεις του, θα καταφέρουµε να δηµιουργήσουµε µια κοινωνία ευτυχισµένων και επιτυχηµένων ανθρώπων. Μέχρι τότε, θα συνεχίσουµε να απογοητεύουµε και να χάνουµε τους νέους».
Ακόµα και η φόρµουλα για το γάλα σε σκόνη που δίνουµε στα µωρά είναι αποτέλεσµα των προσπαθειών να στείλουµε ανθρώπους στο Διάστηµα.
Επόµενοι στόχοι
«Στη SPIN έχουµε αρκετούς στόχους και όσο ωριµάζουµε ως οργανισµός τόσο πιο εφικτοί µοιάζουν. Αρχικά, θέλουµε να πετάξει το νέο µοντέλο πυραύλων µας. Αφού το καταφέρουµε αυτό, θέλουµε το CanSat in Greece 2022 να είναι ο καλύτερος διαγωνισµός που έχουµε διοργανώσει. Επόµενο ορόσηµο, φυσικά, είναι η δηµιουργία του εργαστηρίου µας. Έρχονται αρκετά πράγµατα. Θέλω τόσο πολύ να δω πού θα βρισκόµαστε σε τρία χρόνια!
Σε πιο προσωπικό επίπεδο, τώρα, θέλω να φέρω περισσότερες δράσεις του «National Geographic» στην Ελλάδα. Εάν όλα πάνε καλά, το καλοκαίρι θα γίνει η αρχή µε τη δράση Space2Dream, για να δείξουµε σε νέους µετανάστες και πρόσφυγες ότι, παρά τις δυσκολίες που περνούν αυτήν τη στιγµή, µπορούν να φτάσουν στα αστέρια.
Τέλος, µαζί µε δύο φίλους, τη Βάσω Ψάνη και τον Γιώργο Τσικλή, έχουµε ξεκινήσει έναν νέο οργανισµό, το Letters to Stranger Greece, για να αλλάξουµε επιτέλους τον τρόπο που αντιµετωπίζεται η ψυχική υγεία στη Ελλάδα, δηµιουργώντας σχετικές κοινότητες νέων σε όλη τη χώρα.
https://www.instagram.com/spin.spaceinnov/
Πηγή https://www.lifo.gr/now/tech-science/enas-nearos-exereynitis-toy-diastimatos-apo-ton-galaxia-tis-elladas?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR2b6JBcwgfPrYzK4DwzU3C-yRCrTg9N52yFPTwCEz1Uzc_yq3h_aodmvxA#Echobox=1643533800