Οργανικές συνθέσεις και τραγούδια από την Οθωμανική μουσική φιλολογία είχαμε την ευκαιρία να απολαύσουμε χθες στο Αρχαιολογικό Μουσείο, στο πλαίσιο του Διεθνούς Συνεδρίου “Οχυρώσεις της Οθωμανικής περιόδου στο Αιγαίο”. Το Μουσικό Συγκρότηµα MOTİVASYON / MOTIVASYON με τους Παναγιώτη Κάιτατζης στο ούτι, Αλέκος Καφούνης (λάφτα, σαντούρι ), Γιάννα Μαϊστρέλλη στο βιολί, Παναγιώτη Κολοβός στο κλαρίνο και Μαρία Σεϊτανίδου ( φωνή, κρουστά ), έπαιξαν επτά συνθέσεις που διάλεξε κι επιμελήθηκε μουσικά ο Νίκος Ανδρίκος, Επίκουρος Καθηγητής Πανεπιστηµίου Ιωαννίνων, Τµήµα Μουσικών Σπουδών.
Το συγκρότημα Motivasyon δημιουργήθηκε σε πρώτη φάση στην Μυτιλήνη, λειτουργώντας κυρίως σε πλαίσια εργαστηριακά ως ερευνητικός πυρήνας, με σκοπό την μελέτη, τη δημιουργία και, εν τέλει,
την κατάθεση μιας σύγχρονης εκτελεστικής πρότασης αναφορικά με μουσικά ιδιώματα, τα οποία εντοπίζονται ιστορικά στον αστικό χώρο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και αφορούν κατά βάση στη μουσική
παραγωγή της ύστερης Οθωμανικής περιόδου (Οθωμανικός Ρομαντισμός: β΄ μισό 19ου – αρχές 20ου αιώνα). Το σχήμα συνέχισε την πορεία του στην Άρτα (2009-2011), συγκροτούμενο από φοιτητές του ΤΕΙ Λ. Π. Μ, θέτοντας ως προτεραιότητα, πέρα των άλλων, και τη διαδικασία της σύγχρονης δημιουργίας, μέσω της σύνθεσης νέων έργων με ποικίλες επιρροές, ομογενών και ομότροπων, ωστόσο, εκφραστικά, εκείνων του ευρύτερου ρεπερτορίου της ύστερης Οθωμανικής μουσικής παραγωγής. Από το 2011 και έπειτα συνεχίζει να δραστηριοποιείται μουσικά στη Λέσβο, στα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου, καθώς και στην Τουρκία, δίνοντας πλήθος συναυλιών και συμμετέχοντας σε φεστιβάλ και εκδηλώσεις πολιτιστικού, εκπαιδευτικού και
κοινωνικού χαρακτήρα.
Παναγιώτης Κολοβός
Ο Παναγιώτης Κολοβός γεννήθηκε στην Ξάνθη. Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής με ειδικότητα μουσικού οργάνου παραδοσιακό κλαρίνο του Α.Τ.Ε.Ι. Άρτας. Εργάστηκε ως καθηγητής
παραδοσιακού κλαρίνου στο Μουσικό Σχολείο Αλεξανδρούπολης, στο Μουσικό Σχολείο Μυτιλήνης, καθώς και στο Κέντρο Εκπαίδευσης Ανατολικής Μουσικής στη Μυτιλήνη.
Παναγιώτης Κάιτατζης
Ο Παναγιώτης Κάιτατζης γεννήθηκε στην Μυτιλήνη το 1990. Είναι απόφοιτος του Μουσικού Σχολείου Μυτιλήνης και του Τμήματος Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Όλα αυτά τα xρόνια μαθήτευσε δίπλα σε σημαντικούς δασκάλους του ουτιού. Στο μουσικό σχολείο δίπλα στον Άλκη Πασπάτη, στο Τ.Λ.Π.Μ με τον Κυριάκο Ταπάκη και σε πολλά σεμινάρια με τον Yurdal Tokcan και Haig Yazdjian. Αυτήν τη στιγμή διδάσκει στο μουσικό σχολείο Μυτιλήνης, στο Κέντρο Ανατολικής μουσικής Κ.Ε.Σ.Α.Μ, στην μουσική σχολή Καλλονής και στον σύλλογο γονέων Μανταμάδου. Παναγιώτης Κολοβός Ο Παναγιώτης Κολοβός γεννήθηκε στην Ξάνθη. Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής με ειδικότητα μουσικού οργάνου παραδοσιακό κλαρίνο του Α.Τ.Ε.Ι. Άρτας. Εργάστηκε ως καθηγητής παραδοσιακού κλαρίνου στο Μουσικό Σχολείο Αλεξανδρούπολης, στο Μουσικό Σχολείο Μυτιλήνης, καθώς και στο Κέντρο Εκπαίδευσης
Ανατολικής Μουσικής στη Μυτιλήνη.
Μαρία Σεϊτανίδου
Η Μαρία Σεϊτανίδου είναι δασκάλα και τραγουδίστρια. Γεννήθηκε στη Βέροια, σπούδασε παιδαγωγικά στη Θεσσαλονίκη. Ήρθε στη Λέσβο πριν από δέκα χρόνια, όπου και παρακολούθησε μαθήματα τουρκικών μακάμ κοντά στο Νίκο Ανδρίκο και κλασικού τραγουδιού με τη δραματική σοπράνο Ιωάννα Καρβελά.
Αλέξανδρος Καφούνης
O Αλέξανδρος Καφούνης είναι μουσικός. Σπούδασε κοινωνική ανθρωπολογία και ιστορία στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Διδάχθηκε τουρκική κλασική, αλλά και λαϊκή μουσική από τον Καθηγητή του Πανεπιστημίου Ηπείρου Νίκο Ανδρίκο, ενώ στο Αναγνωστήριο Αγιάσου διδάχθηκε παραδοσιακή ελληνική μουσική. Έχει παρακολουθήσει σειρά σεμιναρίων και μουσικών εργαστηρίων από Έλληνες και διεθνείς μουσικούς διαφόρων παραδόσεων στο σάζι, πολίτικο λαούτο, σαντούρι και κιθάρα. Αυτή την στιγμή διδάσκει μουσική στο Πολύκεντρο Μανταμάδου και στη Μυτιλήνη και εμφανίζεται σε μουσικές σκηνές με διάφορα σχήματα στην Ελλάδα και την Τουρκία.
Γιαννα Μαϊστρέλλη
Η Γιάννα Μαϊστρέλλη γεννήθηκε στις 22 Ιανουαρίου 1982 στην Αθήνα. Είναι πτυχιούχος Αγγλικής Φιλολογίας και εργάζεται στον εκπαιδευτικό τομέα από το 2006. Ξεκίνησε βιολί στην ηλικία των 12 και μαθήτευσε κοντά σε σπουδαίους δεξιοτέχνες του βιολιού όπως Γιάννης Ζευγόλης, Γιώργος Ψάλτης και Χαρίλαος Ρόδανος.
Υπήρξε μαθήτρια του Κέντρου Σπουδών Ανατολικής Μουσικής (ΚΕΣΑΜ) με δάσκαλο τον Νίκο Ανδρίκο από τη στιγμή της ίδρυσής του. Επίσης συμμετείχε σε αρκετές δράσεις του Αναγνωστηρίου Αγιάσου, καθώς και σε θεατρικές παραστάσεις ως μουσικός.
Το χθεσινό Ρεπερτόριο / Repertory
1. Uşşak Peşrev Zurnazen İbrahim Ağa (;-1715)
Οργανική σύνθεση της πρώιμης Οθωμανικής περιόδου, η οποία προέρχεται από
τις καταγραφές του Μολδαβού Πρίγκιπα και μουσικού Δημητρίου Καντεμίρη
(1673-1723), σε δικής του επινόησης σημειογραφικό σύστημα.
2. Uşşak Şarkı Gamzedeyim Kemani Tatyos Efendi (1858-1913)
Δημοφιλές κομμάτι που παραπέμπει στην ατμόσφαιρα των Meyhane – οινοποτείων
της Κωνσταντινούπολης (τέλη 19ου – αρχές 20ού αιώνα).
3. Uşşak Şarkı Gitti de gelmeyiverdi Hamamizâde İsmail Dede Efendi
(1778-1846)
Σύνθεση με εμφανή την χρήση μελωδικών και ρυθμικών προτύπων από την
Θράκη και την ευρύτερη Βαλκανική.
4. Uşşak Oyun Havası Kemani Haydar Tatlıyay (1890-1963)
Οργανική σύνθεση με έντονα λαϊκό χαρακτήρα ενταγμένη στο χώρο της λαϊκής
μουσικής διασκέδασης της Κωνσταντινούπολης.
5. Hüseyni Saz Semâisi Lavtacı Andon (;-1924)
Δημοφιλής οργανική σύνθεση με δεσπόζουσα θέση εντός του ρεπερτοριακού
corpus που απαρτίζεται από έργα Ρωμιών συνθετών της Πόλης.
6. Hüseyni Türkü Sinemde bir tutuşmuş Ανωνύμου
Φωνητικό κομμάτι το οποίο παραπέμπει στις ιδιωματικές εκδοχές της Ανατολικής
Ανατολίας, οι οποίες και εντάχθηκαν στον χώρο της αστικής μουσικής επιτέλεσης
στην Πόλη των αρχών του 20ού αιώνα.
7. Hüseyni Oyun havası Çeçen Kızı
(δισκογραφική αποτύπωση: Tanburi Cemil Bey (1873-1916)
Μουσικολογικό παράλληλο-εκδοχή του εξαιρετικά δημοφιλούς σκοπού στη Λέσβο
“Τα ξύλα” ή “Κιούρτικο”.