Το μεγάλο ταξίδι του ντοκιμαντέρ για τη ζωή του Στρατή Ελευθεριάδη TERIADE σε σκηνοθεσία Σίμου Κορεξενίδη ξεκινά σε λίγες μέρες από το φεστιβάλ Θεσσαλονίκης όπου και θα προβληθεί για πρώτη φορά στο ευρύ κοινό την Κυριακή 13 Μαρτίου στην αίθουσα Τόνια Μαρκετάκη. Η ζωή του Λέσβιου τεχνοκρίτη και διάσημου εκδότη βιβλίων τέχνης (VERVE,Cahiers d’Art, Minotaure), προσωπικού φίλου των Πικάσο, Ματίς, Μιρό, Σαγκάλ, Τζιακομέττι, Λεζέ, Λε Κορμπιζιέ, Μπρακ, Ελύτη, Ελυάρ, Μιγιό,Τσαρούχη, Μπρεσόν και άλλων που ίδρυσε στον τόπο του δύο Μουσεία,αυτό του “Θεοφίλου”, τον οποίο και ανέδειξε και το “Mουσείο-Βιβλιοθήκη Τεριάντ”, ξεδιπλώνεται μέσα από τις διηγήσεις ανθρώπων που τον γνώρισαν και μοιράστηκαν το όραμα του.
Σκοπός των συντελεστών είναι αφενός να κάνουν γνωστό το έργο της μεγάλης αυτής μορφής του εικαστικού γίγνεσθαι της εποχής του που ένωσε όλα τα «ιερά τέρατα» της τέχνης στο Παρίσι και αφετέρου να αφυπνίσουν τους αρμοδίους ώστε να ανοίξει επιτέλους ξανά τις πόρτες το πρώτο Μουσεί0 Σύγχρονης Τέχνης που λειτούργησε ποτέ στην Ελλάδα (Αύγουστος 1979). Αυτή τη στιγμή, το υπερσύγχρονο Μουσείο που θα μπορούσε να λειτουργήσει ως πόλος έλξης τουριστών-σε μια περίοδο μάλιστα που οι φορείς διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους για την ενίσχυση του τουριστικού προγράμματος- παραμένει κλειστό καθώς ο χώρος δεν είναι ακόμη επισκέψιμος εξαιτίας της έλλειψης προσωπικού που απαιτείται για την επαναλειτουργία του, ενώ το Διοικητικό Συμβούλιο έχει παραιτηθεί σύσσωμο ως ένδειξη διαμαρτυρίας. Να σημειώσουμε πως το έργο επισκευής, εκσυγχρονισμού, διαρρύθμισης και προσθήκης κατ’ επέκταση του μουσείου που εντάχθηκε το 2011 σε πρόγραμμα ΕΣΠΑ έχει ολοκληρωθεί από το καλοκαίρι του 2014.Έτσι το «Παρίσι δίχως τέλος» του Αλμπέρτο Τζιακομέτι, το «Ποίημα της ορθής γωνίας» του Λε Κορμπιζιέ, το «Τζαζ» του Ανρί Ματίς, το «Τσίρκο» του Φερνάντ Λεζέ και το «Δάφνις και Χλόη» του Λόγγου από τον Μαρκ Σαγκάλ, το «Ασμα των νεκρών» του Πιέρ Ρεβερντί από τον Πάμπλο Πικάσο και άλλα πρωτότυπα χειροποίητα αριστουργήματα βρίσκονται «φυλακισμένα» στις ερμητικά κλειστές αίθουσες του Μουσείου…
Η εφημερίδα «ΠΟΛΙΤΙΚΑ» κάλυπτε ουσιαστικά όλα τα βήματα της πορείας του Μουσείου το οποίο αποτελούσε και αποτελεί ένας από τους ανεκμετάλλευτους θησαυρούς του νησιού του οποίου δεν του δόθηκε ποτέ η απαιτούμενη προσοχή. «Η συμμετοχή μας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης είναι μόνο η αρχή προκειμένου να βοηθήσουμε ,να ασκήσουμε πίεση , να διαδώσουμε και να διασώσουμε τον πολιτιστικό θησαυρό που δώρισε στο ελληνικό κράτος και στο νησί μας ο Στρατής Ελευθεριάδης TERIADE», λέει η εκδότρια των Πολιτικών και παραγωγός του ντοκιμαντέρ η οποία υπογράφει και την δημοσιογραφική έρευνα που ξεκίνησε με πείσμα πολλά χρόνια πριν.
«Στην προσπάθεια αυτή, επιχειρούμε ν’ αναδείξουμε την σημαντικότητα του Μουσείου τόσο στην επιλογή του μουσειακού χώρου, όσο και σκιαγραφώντας τον ίδιο τον Τεριάντ στην προσωπική του πορεία από την Μυτιλήνη στο Παρίσι, με τους διάσημους φίλους και προστατευόμενους του, μέχρι την τελική επιστροφή στα πάτρια εδάφη», λεει ο σκηνοθέτης Σίμος Κορεξενίδης: «Αυτός ο τόσο σημαντικός άνθρωπος για την Ευρωπαϊκή Τέχνη θεωρούμε ότι δεν έχει αναγνωριστεί απ’ την ελληνική κοινωνία ως θα όφειλε. Το μέγεθος της αξίας και της προσφοράς του Τεριάντ δυστυχώς παραμένουν στη σκιά. Ο αδιανόητος αυτός παραγκωνισμός στάθηκε η ουσιαστική αφορμή της ιδέας για το ντοκιμαντέρ μας. Μέσα από την σκιαγράφηση της προσωπικότητας και της καλλιτεχνικής δραστηριότητας του Τεριάντ, βουτάμε και σε μια από τις πιο σημαντικές περιόδους της ανθρώπινης πνευματικής δημιουργίας, αυτή του Μεσοπολέμου. Η δε ποιότητα των έργων το κατατάσσει αυτόματα σε απίστευτα ζηλευτή θέση μεταξύ των σύγχρονων Μουσείων, που αρκεί μόνο ν’ αναλογιστεί κανείς πόσο σημαντικό θα θεωρούνταν ένα Μουσείο αν είχε έστω κι ένα (1) έργο απ’ αυτά που κατέχει το Τεριάντ»…
Στο ντοκιμαντέρ που θα προβληθεί ξανά την Τρίτη 16 Μαρτίου στο φετινό 18ο φεστιβάλ ντοκιμαντέρ μέσα από συνεντεύξεις επώνυμων φίλων του καθώς και ανθρώπων που τον γνώρισαν ή συνεργάστηκαν με τον ίδιο , ξετυλίγεται η πολυσχιδής προσωπικότητά του. Στο ντοκιμαντέρ μιλούν για τον Τεριάντ οι:
-Κώστας Μανιατόπουλος (Ζωγράφος- Δ/ντής Μουσείου Βιβλιοθήκης Τεριάντ)
-Στρατής Πάλλης (Φαρμακοποιός-πρώην Δήμαρχος)
-Κώστας Κούμπας (Ιατρός-πρώην μέλος του ΔΣ του Μουσείου)
-Κατίνα Χαραλαμπίδη ( διαχειρίστρια Ιδρύματος Τεριάντ)
-Δημήτρης Νικορέτζος (καθηγητής Πανεπιστημίου-Συγγραφέας)
-Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα (Δ/ντρια Εθνικής Πινακοθήκης)
-Κατερίνα Κοσκινά (Δ/ντρια Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ))
-Κατερίνα Καμάρα (Γεν. Γραμ. Μακεδονικού Μουσ. Μοντερνας Τέχνης)
-Δημήτρης Χαλκιώτης (Καθηγητής Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου)
-Μάνος Στεφανίδης (Κριτικός-Ιστορικός Τέχνης)
-Ανη Κοντογιώργη (Ιστορικός Τέχνης Dr- Θεατρολόγος)
-Στέλιος Δασκαλάκης (Μουσειογράφος- Συντηρητής αρχαιοτήτων)
-Σοφία Πελοποννησίου (Μουσειολόγος)
-Νίκη Τσαρούχη Γρυπάρη (Δ/ντρια Μουσείου Τσαρούχη)
-Dominique Szymusiac(πρώην Δ/ντρια Μουσείου Matisse @ Cateau Cambresis)
-Κώστας Χαραλαμπίδης (ζωγράφος)
-Κωστής Ιωάννου (ανιψιός του Οδ. Ελύτη)
-Νίκη Ελευθεριάδη( ζωγράφος)
-Στρατής Φραντζέσκος (Αρχιτέκτονας)
Συντελεστές
Παραγωγή : WONDERSPOTMEDIA (www.wonderspotmedia.com )
& Σίμος Κορεξενίδης
Οργάνωση παραγωγής: Βαρβάρα Γκιγκιλίνη
Δημοσιογραφική έρευνα: Σίμος Κορεξενίδης & Βαρβάρα Γκιγκιλίνη
Δ/νση Φωτογραφίας: Κώστας Σταμούλης/Π. Αβαγιανός/ Γ.Χρυσαφάκης
Μοντάζ: Γιώργος Χρυσαφάκης
Μουσική : Δραμαμίνη
Μετάφραση (Αγγλικά): Ντέση Βερβενιώτου
Μετάφραση (Γαλλικά): Άννα Μαρία Λυρή
Σκηνοθεσία: Σίμος Κορεξενίδης