Αναφορά, προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κατέθεσε, ο Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ, Παναγιώτης Παρασκευαΐδης, με θέμα την διακοπή από μηνός, των σταθερών εμπορευματικών μεταφορών με πλοίο Ro-Ro Cargo, στα νησιά Λέσβο – Χίο – Λήμνο, και τις σοβαρές επιπτώσεις στην οικονομία των νησιών, επισημαίνοντας τον κίνδυνο οι 28 Ποτοποιίες του Βορείου Αιγαίου, που παράγουν το 52% της Ελληνικής κατανάλωσης ούζου και το 17% των εξαγωγών της χώρας, να αναστείλουν την λειτουργία τους, λόγω της αδυναμίας τους να προμηθευτούν την πρώτη ύλη (αλκοόλη) που μεταφέρεται από τα πλοία Ro-Ro Cargo.
Συγκεριμένα
Δεν προβλέπει δρομολόγια σε τακτική βάση
“….με την την από 20 Ιανουαρίου 2025, Επιστολή του Συνδέσμου Ποτοποιών Αποσταγματοποιών Λέσβου, σχετικά με την αδυναμία εκτέλεσης δρομολογίων, από τα τέλη του 2024, από το πλοίο “ΠΕΛΑΓΙΤΗΣ” (Ro/Ro Cargo), το οποίο εξυπηρετούσε σε τακτική βάση, τις εμπορευματικές μεταφορές στη γραμμή Θεσσαλονίκη – Λήμνο – Μυτιλήνη – Χίο – Πειραιά, και η προσωρινή αντικατάσταση του, μέσω πλοίου/ων της εταιρείας Creta Cargo Lines, δεν φαίνεται να έχει λύσει το πρόβλημα οριστικά, αφού δεν προβλέπει δρομολόγια σε τακτική βάση, παρά μόνο αυτά εξασφαλίζονται, όταν τα πλοία της εν λόγω εταιρείας, είναι φορτωμένα πλήρως, με εμπόρευμα.
Πλήγμα για την Τοπική Οικονομία και την Ποτοποιία
Το γεγονός, ότι τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, έχουν μείνει, από τα τέλη του 2024, χωρίς μόνιμο δρομολόγιο εμπορευματικών μεταφορών (Ro/Ro Cargo), πλήττει τη γενική τροφοδοσία των νησιών, πόσο μάλλον τις βιομηχανίες που είναι εγκατεστημένες σε αυτά, μεταξύ αυτών και τις 28 ποτοποιίες του Βορείου Αιγαίου, από τις οποίες οι 15 είναι εγκατεστημένες στη Λέσβο.
Όπως αντιλαμβάνεστε, η απουσία μόνιμου δρομολογίου εμπορευματικών μεταφορών (Ro/Ro Cargo), από το Βόρειο Αιγαίο, εδώ και ένα μήνα, έχει οδηγήσει σε σοβαρή έλλειψη αγαθών και προμηθειών, όπως η αλκοόλη, που είναι απαραίτητη για την απόσταση και την απρόσκοπτη λειτουργία των ποτοποιιών της Λέσβου και του Βορείου Αιγαίου, γενικότερα, με αποτέλεσμα να απειλείται η εξυπηρέτηση των εγχώριων και εξωχώριων παραγγελιών, η απρόσκοπτη λειτουργία τους καθώς και οι θέσεις εργασίας που προσφέρουν, τόσα χρόνια.
Παρακαλώ, για τις δικές σας άμεσες ενέργειες, για την άμεση δρομολόγηση πλοίου εμπορευματικών μεταφορών (Ro/Ro Cargo), ως αρμόδιος Υπουργός, και την ενημέρωσή μου για αυτές, στην κατεύθυνση άμεσης και μόνιμης επίλυσης του προβλήματος.
Νωρίτερα ο Σύνδεσμος Ποτοποίών αποσταγματοποιών Λέσβου είχε γνωστοποιήσει το πρόβλημα στου βουλευτές Χαράλαμπο Αθανασίου, Μαρία Κομνηνάκα και Παναγιώτη Παρασκευαίδη.
Μετά την αδυναμία εκτέλεσης δρομολογίων, που προέκυψε από τα τέλη του 2024, στο πλοίο “ΠΕΛΑΓΙΤΗΣ” (Ro/Ro Cargo), το οποίο εξυπηρετούσε σε τακτική βάση τις εμπορευματικές μεταφορές στη γραμμή Θεσσαλονίκη-Λήμνο-Μυτιλήνη–Χίο-Πειραιά, η προσωρινή λύση μέσω πλοίου/ων της εταιρεία Creta Cargo Lines δεν φαίνεται να λειτουργεί ώστε να ομαλοποιηθεί η κίνηση των φορτηγών για την απρόσκοπτη τροφοδοσία του Βορείου Αιγαίου.
Θα θέλαμε να σας επισημάνουμε ότι το πλοίο “ΠΕΛΑΓΙΤΗΣ” ήταν η μοναδική επιδοτούμενη γραμμή εμπορευματικών μεταφορών. Η λύση που δόθηκε με τα πλοία της εταιρεία Creta Cargo Lines, ιδιωτικών συμφερόντων, δεν προβλέπει δρομολόγια σε τακτική βάση, πάρα μόνο εφόσον εξασφαλιστεί η πλήρης φόρτωσή τους.
Η ανάγκη εύρεσης μόνιμης λύσης σε τακτική βάση είναι επιτακτική, τόσο για την γενική τροφοδοσία των νησιών, όσο δε για τις ποτοποιίες μας.
Μέσω αυτού του δρομολογίου, όλες οι ποτοποιίες του νησιού προμηθεύονται το οινόπνευμα τους, που είναι απαραίτητο για την διαδικασία της απόσταξης και επιπρόσθετα για την εξυπηρέτηση των παραγγελιών των πελατών είτε εντός είτε και εκτός της χώρας.
Ο κλάδος της ποτοποιίας αποτελεί έναν από τούς σημαντικότερους κλάδους της τοπικής κοινωνίας μας (αλλά και της Εθνικής) είναι δυναμικός και ανταγωνιστικός,
δημιουργώντας αγαθά με υψηλή προστιθέμενη αξία και θέσεις εργασίας. Στο Βόρειο Αιγαίο δραστηριοποιούνται 28 επιχειρήσεις, εκ των οποίων 15 είναι στη Λέσβο, που παράγουν κυρίως ούζο. Στο Βόρειο Αιγαίο παράγεται το 52% % του ούζου που καταναλώνεται στην Ελλάδα και το 17% των εξαγωγών. Ειδικότερα για την Λέσβο εξάγονται περίπου 6 εκατ. φιάλες «ούζου Μυτιλήνης» και «ούζου Πλωμαρίου» σε 40 χώρες, με μεγαλύτερη αγορά την Γερμανία.
Μειώνονται τα αποθέματα αλκόολης στο νησί
Ως εκ τούτου, ζητάμε να δοθεί μόνιμη λύση, ώστε να δρομολογηθεί σε εβδομαδιαία βάση πλοίο ειδικών φορτίων (Ro/Ro Cargo) που θα έχει τη δυνατότητα μεταφοράς εύφλεκτων υλικών π.χ. αλκοόλη προκειμένου να μην πληγεί αφενός μεν η οικονομική ζωή του νησιού, αφετέρου η ελληνική ποτοποιία.
Επισημαίνουμε ότι η παρέμβασή σας αυτή, θα πρέπει να είναι ΑΜΕΣΗ δεδομένου ότι, πολλές από τις Ποτοποιίες τού νησιού έχουν μείνει με ελάχιστα έως καθόλου αποθέματα αλκοόλης (πρώτης ύλης για την παραγωγή ούζου) και θα είναι υποχρεωμένες να διακόψουν ΑΜΕΣΑ την λειτουργία τους, επιφέροντας όλα τα δυσμενή επακόλουθα για τούς εργαζομένους, την τοπική οικονομία, τίς πωλήσεις τους και τίς εξαγωγές και την αξιοπιστία τους στις αγορές.