Τον Απρίλιο του 1946 η Piaggio χρησιμοποιώντας τα σχέδια του αεροναυπηγού και εφευρέτη Corradino D’Ascanio, τα οποία είχαν απορριφθεί νωρίτερα από τον Ferdinando Innocenti της Lambretta, θα δημιουργήσει μια θρυλική μηχανή που θα γράψει ιστορία. Το MP6 (Moto Piaggio No6) λέγεται πως πήρε το όνομά του από τον γιο του ιδρυτή της Piaggio, Ενρίκο Πιάτζιο ο οποίος στη θέα του σχήματός του και ακούγοντας τον δίχρονο κινητήρα του θα αναφωνήσει «Μοιάζει με vespa»! (που στα ιταλικά θα πει σφήκα). Από εκείνη την στιγμή η βέσπα, κερδίζοντας σταδιακά τις καρδιές ενός ευρύτατου κοινού στην Ιταλία που αναζητούσε μεταπολεμικά ένα οικονομικό μέσο μετακίνησης, θα βρει απήχηση παγκοσμίως και θα μετατραπεί σε ένα σύμβολο ελευθερίας και χειραφέτησης για πολλούς νέους και νέες. Σύντομα η βέσπα θα πλασαριστεί και στο γυναικείο κοινό που θα αγκαλιάσει την άνεση και της αισθητική της με μια καμπάνια που απογειώθηκε όταν η Όντρει Χέπμπορν την οδήγησε στην κλασική ρομαντική κομεντί του Γουίλιαμ Γουάιλερ «Διακοπές στη Ρώμη».
Όπως διαβάζουμε στην ελληνική έκδοση του επίσημου ιστοχώρου της Piaggio, το 1953 λειτουργούν περισσότερα από 10.000 σημεία πώλησης των σκούτερ της σε ολόκληρο τον κόσμο ενώ τα μέλη των Vespa club ξεπερνούσαν τα 50.000.Τη δεκαετία του 60 οι mods που συνδέθηκαν με το πανίσχυρο βρετανικό μουσικό κίνημα British Invasion και την pop κουλτούρα που το συνοδεύει θα κάνουν τη βέσπα αναπόσπαστο κομμάτι της αισθητικής τους και θα τη μετατρέψουν στο απόλυτο σύμβολο.
Στην Ελλάδα η βέσπα κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1953 ενώ σήμερα στα 77 της εξακολουθεί να βρίσκεται στην κορυφή των προτιμήσεων των νέων δικυκλιστών. Αυτή τη στιγμή ή Vespa Club Hellas (Ε.Ο.ΛΕ.Β) αποτελεί τη μεγαλύτερη ομοσπονδία στην χώρα «ενός μόνο οχήματος», αριθμώντας περίπου 38 λέσχες πανελλαδικά όπως μας εξηγεί ο Χρήστος Χανός, πρόεδρος της δικής μας Λέσχης εδώ στη Λέσβο, το νησί με τις περισσότερες βέσπες σε όλη την Ελλάδα!
«Στη Λέσβο είχαμε την τύχη να υπάρχει πριν από 40 χρόνια το συνεργείο του Μιχαήλ Λαγού που ήταν ο πρώτος που έφερε την Piaggio στο νησί. Ο ίδιος αγαπούσε τις βέσπες και φρόντιζε να υπάρχουν τα σωστά ανταλλακτικά. Έτσι με το να υπάρχει καλό σέρβις δημιουργήθηκε μια παράδοση στο νησί η οποία συνεχίζεται μέχρι σήμερα με τον γιο του Χριστόφορο. Η λέσχη βέσπας και κλασικής μοτοσυκλέτας Μυτιλήνης ιδρύθηκε το 2013 και σήμερα αριθμεί περίπου 50 μέλη, είναι μία από τις μεγαλύτερες στην Ελλάδα με παρουσία σε πανελλαδικές και πανευρωπαϊκές συγκεντρώσεις. Το μεγαλύτερο μέλος της είναι 81 ετών και το μικρότερο 18» μας λέει ο Χρήστος Χανός που μένει στη Λέσβο από το 2011 όμως κατάγεται από την όμορφη Σαμοθράκη η οποία εκπροσωπείται επίσης από τη λεσβιακή vespa club.
«Στόχος μας είναι να συνεχιστεί η ιστορία της βέσπα στο νησί. Σίγουρα είναι δύσκολο να πείσω εδώ τους Λέσβιους ότι η βέσπα είναι κάτι ξεχωριστό αφού για τους περισσότερους είναι απλά ένα καθημερνό μέσο μετακίνησης, όπως θα έπρεπε βέβαια να είναι. Όμως ταυτόχρονα πάνω στα χιλιόμετρά του γράφεται και η ιστορία του τόπου. Γι’ αυτό προσπαθούμε να τους πείσουμε να το φροντίζουν (σίγουρα να μην το πετάνε) αλλά να συντηρείται και να πηγαίνει από γενιά σε γενιά. Αν ακούσεις ανθρώπους μεγάλης ηλικίας θα σου πουν ότι με μια βέσπα πήγαιναν όλη τη οικογένεια στο Σίγρι, γιατί η βέσπα ήταν και είναι ένα όχημα με το οποίο μπορούσες να πας παντού χωρίς προβλήματα, αφού είναι ένα μέσο οικονομικό με μηδαμινή συντήρησή. Αν την πάρεις καινούργια θα σου ζητήσει «κάτι» μετά από δέκα χρόνια. Μόνο βενζίνη λαδάκι και αγάπη χρειάζεται. Και αντέχει και στις κακουχίες».
Σήμερα η Λέσχη βέσπας και κλασικής μοτοσυκλέτας Λέσβου, η μεγαλύτερη σε νησί και μία από τις πολυπληθέστερες πανελλαδικά, κλείνει 10 χρόνια δράσης και παρουσίας. Στη Λέσβο η βέσπα χρησιμοποιείται για τις καθημερινές μετακινήσεις μέσα στην πόλη αλλά και στα χωριά καθώς η 77χρονη πλέον κλασική μοτοσυκλέτα κρατάει τη δυνατή παράδοση που έχει στο νησί η οποία έχει την αφετηρία της στη δεκαετία του 70 όταν ο Μιχαήλ Λαγός άνοιξε το πρώτο εξουσιοδοτημένο συνεργείο της Piaggio στη Μυτιλήνη.
“Ο πατέρας μου το ξεκίνησε τη δεκαετία του 70 περίπου με την Piaggio του άρεσε η βέσπα και επίσης είχε μια καλή συνεργασία με τους Αθηναίους. Έτσι άρχισε να φέρνει ανταλλακτικά και ο κόσμος αγόραζε βέσπα γιατί είχε καλό σέρβις στο νησί. Τότε πήγαινε και στα χωριά, ήξερε τις μηχανές και τα κουσούρια τους και ήξερε να τα φτιάξει. Τώρα έρχονται νέα παιδιά που τους αρέσει αυτή η κουλτούρα της βέσπας και τους αρέσει πολύ και ο σκελετός καθώς το σκαρί αυτό έχει μεγάλες επιφάνειες οι οποίες αναδεικνύουν το χρώμα της μηχανής” συμπληρώνει ο Χριστόφορος Λαγός που σήμερα διατηρεί το εξουσιοδοτημένο συνεργείο της Piaggio στο νησί συνεχίζοντας την παράδοση της οικογένειας.
Τι κάνει όμως τη βέσπα ασυναγώνιστη;
«Κατά τη γνώμη μου μεγάλο ρόλο παίζει ότι δεν υπάρχει ανταγωνισμός μεταξύ μας καθώς δεν ανταγωνίζονται μεταξύ τους οι βεσπάδες για το ποιος έχει πιο γρήγορη μηχανή, μόνο ίσως για το ποια είναι η πιο όμορφη! Γι’ αυτό ο κόσμος συμπαθεί τα βεσπάκια γιατί είναι όμορφα, πολύχρωμα και φιλικά για τις γυναίκες. Η βέσπα είναι ο καλύτερος τρόπος για να δεις τη φύση του νησιού! Στις εξορμήσεις μας βλέπουμε τη φύση, τις ομορφιές του νησιού γιατί πάμε αργά. Όταν κινούμαστε σε επαρχιακούς δρόμους δεν κάνουμε θόρυβο δεν διαταράσσουμε την ησυχία βλέπουμε τα πουλάκια…τις αλεπούδες και ευχαριστιόμαστε το τοπίο. Φτάνουμε στα χωριά όπου κάνουμε μεζέ και πλοι μας υποδέχονται με χαρά και όρεξη να μάθουν για τη βέσπα. Η ασφάλειά τους είναι δεδομένη, οι παλιότερες πληρούσαν τα στάνταρ της εποχής ενώ οι νεότερες που εξακολουθούν να βγαίνουν ατσάλινες όπως οι παλιές, έχουν ABS, traction control και όλη την ασφάλεια που προσφέρουν οι καινούργιες μοτοσυκλέτες»
FUN FACT : Το μηχανάκι το οποίο οδηγεί ο Θανάσης Βέγγος στην ταινία «Τρελός, παλαβός και Βέγγος» του 1967, όπου ο Βέγγος πάνω σε μια μηχανή ρωτά τον απορημένο οδηγό ενός σπορ αυτοκινήτου αν ξέρει από βέσπα δεν είναι βέσπα αλλά μάλλον μια Φλορέτα πενηντάρα, (Florett 50cc), ένα επίσης διαδεδομένο δίτροχο στην Ελλάδα του ’60 και του ’70, γερμανικής κατασκευής από την Kreidler – στα γερμανικά, Florett σημαίνει «ξιφίδιο»!
“Είναι πολύ γνωστό πως οι οπαδοί της βέσπας προάγουμε τα ήπια μέσα μετακίνησης. Δεν θέλουμε να πηγαίνουμε γρήγορα, θέλουμε να πηγαίνουμε αργά, με ασφάλεια και με στυλ”
«Όχι μόνο είναι φιλικά για τις γυναίκες επειδή μπορούν να φορέσουν οτιδήποτε πάνω στη μηχανή», συμπληρώνει ο Αλέξανδρος Σπανός, φαν της συγκεκριμένης μηχανής και συλλέκτης μοτοσυκλέτας, «αλλά και επειδή μπορούν να νιώσουν ασφάλεια και ως συνεπιβάτες. Ουσιαστικά το 46 ο Piaggio δημιούργησε το πρώτο unisex μηχανάκι που εξακολουθεί να λατρεύεται ακόμη. Επίσης η βέσπα έχει το μοναδικό προνόμιο να ενώνει πολλούς και διαφορετικούς χαρακτήρες που ίσως σε άλλη περίπτωση δεν θα κάθονταν να τα πουν στο ίδιο τραπέζι», λέει ο Αλέξανδρος που κάθε Τετάρτη δίνει ραντεβού με τα υπόλοιπα άτομα της Λέσχης στο Μουσικό Καφενείο για τον «βεσποκαφέ»
«Στις συναντήσεις αυτές ανταλλάσσουμε γνώσεις και ιδέες συντήρησης αλλά κυρίως οργανώνουμε τα επόμενα ταξίδια μας. Με τη βέσπα μπορείς να πας παντού, όπως ο φίλος Στέργιος Γκόγκος που μαζί με την Αλεξάνδρα κάνουν τον γύρο του κόσμου πάνω σε μία βέσπα PX200.(τον Κίτσο). Ο Στέργιος έκανε τον γύρο της Αφρικής με μια βέσπα, έγραψε ένα βιβλίο και σήμερα συνεχίζει το ταξίδι του στην Αργεντινή.
Με τη Λέσχη έχουμε κάνει τον γύρο της χώρας με μια βέσπα, έχουμε ανέβει σε όλα τα βουνά της Ηπειρωτικής Ελλάδας ενώ το καλοκαίρι κανονίζουμε να πάμε στην Ιταλία. Όρεξη και υπομονή χρειάζεται. Τον περασμένο Σεπτέμβριο δημιουργήσαμε και το Aegean Rides για τους νησιώτες του Βορειανατολικού Αιγαίου καθώς παρατηρήθηκε το γεγονός πως στις θερινές συγκεντρώσεις της Ομοσπονδίας πολλοί νησιώτες είναι απασχολημένοι καθώς δουλεύουν σεζόν στο τουριστικό κομμάτι, Έτσι έπρεπε να κάνουμε μια βόλτα και για εμάς, που κάνουμε περιοδικά από το 2012 στην Λέσβο, Χιο Σάμο, Ρόδο και Σκιάθο.
Η Ομοσπονδία κάθε χρονιά διοργανώνει την Πανελλήνια συνάντηση (μια χειμερινή και μια καλοκαιρινή) την οποία αναλαμβάνει μια πόλη. Η τελευταία Πανελλήνια έγινε στην Καβάλα όπου εκεί συναντήσαμε σχεδόν άλλους χίλιους βεσπάδες! Εκτός από τα μέλη της ελληνικής ομοσπονδίας ταξιδεύουν γι’ αυτές τις συναντήσεις βεσπάδες από τη Γερμάνια, την Αυστρία από Τουρκία, τα Σκόπια, τη Βουλγαρία, τη Σερβία την Ιταλία την Κύπριο αλλά και την Ελβετία. Κάθε χρόνο γίνεται και η πανευρωπαϊκή συνάντηση στην οποία συμμετέχουμε ανελλιπώς. Φέτος θα γίνει στην Πάντοβα της Ιταλίας το καλοκαίρι.
“Η λέσχη μας είναι μια από τις πιο δυνατές με 50 μέλη τακτοποιημένα. Επιθυμίας μας είναι κάποια στιγμή να γίνει εδώ η πανελλαδική συνάντηση. Υπάρχει βέβαια η δυσκολία με τα μεταφορικά (έχουμε όμως το προηγούμενο των Χανίων) αυτό που λείπει σίγουρα είναι το κάμπινγκ γιατί η καλοκαιρή γίνεται πάντα σε κάμπινγκ όπου στήνεται η εξέδρα με συναυλίες. Πέρυσι είχαμε μια βοήθειας από την Περιφέρεια για τη διοργάνωση του Aegean Ride και προσβλέπουμε και σε μελλοντικές συνεργασίες. Χρειάζεται πλαισίωση γιατί όλο αυτό ειναι καλό και για τον τουρισμό”.
Η βέσπα είναι τρόπος ζωής
Μεγάλωσα πάνω στις βέσπες μου λέει ο Ιωάννης Εμμανουήλ. «Μου αρέσει σαν ιδέα σαν τρόπος ζωής γιατί η βέσπα είναι πρώτα απ’ όλα τρόπος ζωής. Αποφάσισα λοιπόν να συντηρήσω την πρώτη βέσπα που την είχε ο πατέρας μου από το 1969 , αυτή ήταν η μικρή που όμως ήταν δύσκολο να την μετακινώ και έτσι έφτιαξα και τη μεγάλη με την οποία κάνω τις καθημερινές μου μετακινήσεις. Η διαδικασία της ανακαίνισης και της επισκευής είναι και αυτό μέσα στην ευχαρίστηση που σου δίνει η βέσπα. Επίσης ταιριάζει σε όλους. Όπως σε εμάς εδώ που είμαστε μαζεμένοι αν δεις είμαστε όλοι διαφορετικοί μεταξύ μας όμως έχουμε κάτι κοινό που είναι η βέσπα».
Το μεγαλύτερο ταξίδι αυτό της ζωής
“Η βέσπα είναι συνυφασμένη με το καλό και πανελλαδικά οι βεσπάδες κάνουν τα λεγόμενα charity rides. Και εμείς όπως κάθε χρονιά έτσι και φέτος κάνουμε μια βεσπαδικη παρέλαση η οποία έχει φιλανθρωπικό χαρακτήρα. Την Κυριακή στις 11 θα συγκεντρωθούμε μπροστά στο χριστουγεννιάτικο δέντρο θα κάνουνε τη βόλτα μας μέσα στη πόλη με 35 βέσπες! Τα χρήματα που θα συγκεντρωθούν από τη πώληση των μπάνερ στις μηχανές που συμμετέχουν θα πάνε στην Συνεξέλιξη – Σύλλογος γονέων και φίλων ανθρώπων με αυτισμό?