: «Το επιχειρηματικό μέλλον είναι μπροστά μας»
«Υπενθυμίζω ότι, το 2023 στα νησιά του Βορείου Αιγαίου είχαμε αφίξεις 325.000χιλ. Τουριστών από Τουρκία εκ των οποίων οι 255.000 χιλ. ήταν Τούρκοι».
Το Ελληνοτουρκικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Ελλάδας (Ε.Ε.Β.Ε.) ιδρύθηκε με στόχο την προώθηση και ενίσχυση των οικονομικών, εμπορικών, και επιχειρηματικών σχέσεων μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Εδώ και δεκαετίες η δράση του βασίζεται στη στενή συνεργασία με κυβερνητικούς και ιδιωτικούς φορείς και από τις δύο πλευρές, συμβάλλοντας στην ενδυνάμωση της οικονομικής συνεργασίας και της ειρηνικής συνύπαρξης των δύο χωρών μέσω της οικονομικής ανάπτυξης. Ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες είναι ότι συμβάλλει στην ενίσχυση του τουρισμού μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας με μια σειρά από δράσεις και πρωτοβουλίες που στοχεύουν στην αύξηση της τουριστικής κίνησης και στην ανάπτυξη της τουριστικής συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών.
Σήμερα ο Πρόεδρος του Ελληνοτουρκικού Επιμελητηρίου Ελλάδος κος Παναγιώτης Κουτσίκος μιλάει για τη νέα εποχή συνεργασίας που διανύουμε ενώ τονίζει χαρακτηριστικά ότι ιστορικά, οι οικονομικές σχέσεις ήταν πάντα ανθηρές και για τις δύο πλευρές.
Πως η Λέσβος και το Β. Αιγαίο γενικότερα μπορούν να στοχεύσουν με σωστό και επωφελή τρόπο στην ανάπτυξη του τουρισμού από τα απέναντι παράλια;
Ο τουρισμός στη Λέσβο μπορεί να αναπτυχθεί με συγκεκριμένες ενέργειες οι οποίες θα στοχεύουν στην αύξηση των Τούρκων τουριστών από τα απέναντι παράλια. Αρχικά οι Επιχειρηματικές αποστολές Tour Operators μεταξύ των δύο πλευρών θεωρούνται αναγκαίες. Παράλληλα η δημιουργία κοινών τουριστικών πακέτων, π.χ. (δύο εβδομάδων στη Λέσβο και στα παράλια της Τουρκίας από Έλληνες, είναι ένας από τους στόχους που προωθούμε αφού αυτά τα πακέτα θα διευκολύνουν τους τουρίστες αλλά και τις τουριστικές οργανώσεις των δύο χωρών για να προτρέπουν Τούρκους να έλθουν στην Ελλάδα και Έλληνες να πάνε στην Τουρκία. Η συνεργασία των τοπικών Επιμελητηρίων των νήσων του Βορείου Αιγαίου με τα Επιμελητήρια της απέναντι πλευράς, με σκοπό μέσω ενημερωτικών ημερίδων, να γνωρίσουν οι Τούρκοι τουρίστες την Ελλάδα και οι Έλληνες τουρίστες την Τουρκία.
Η διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων μεταξύ των δύο πλευρών είναι επίσης βασικής σημασίας όπως και η συμμετοχή σε τουριστικές εκθέσεις Ελλήνων θεσμικών φορέων στις Τουρκικές Εκθέσεις και αντιστοίχως, τουριστικοί θεσμικοί φορείς να συμμετέχουν σε Ελληνικές εκθέσεις.
Βέβαια όλα τα παραπάνω θα πρέπει να γίνονται με συχνότητα και συνέπεια και όχι περιστασιακά ώστε να υπάρχει διάδραση και συνέχεια.
Σε τι μεγέθη αποτυπώνονται οι επενδύσεις από και προς την Τουρκία; Είναι ισοβαρείς αν όχι προς ποια πλευρά γέρνει η πλάστιγγα; Υπάρχουν διαφοροποιήσεις τα τελευταία χρόνια;
Οι επενδύσεις από την Ελλάδα προς Τουρκία είναι μεγαλύτερες σε όλους τους τομείς της επιχειρηματικής δραστηριότητας από τις επενδύσεις της Τουρκίας στην Ελλάδα.
Οι Τουρκικές επενδύσεις κυρίως έχουν εστιάσει στον Τουριστικό τομέα, στη Ναυτιλία & στην αγορά ακινήτων.
Οι επενδύσεις αυτές δυστυχώς δεν έχουν κάποια σταθερότητα.
Μεταβάλλονται ανάλογα με την πολιτική & οικονομική κατάσταση που επικρατεί στην Τουρκία.
Παράδειγμα, οι συμμετοχές της Τουρκικής εταιρίας Dogus στην εξαγορά ξενοδοχείων στην Αθήνα.
Μετά από λίγο χρονικό διάστημα προχωρούσαν σε μεταπώληση.
Το ίδιο και στη Ναυτιλία.
Η εξαγορά του 51% των μετοχών της εταιρίας ΚΥΡΙΑΚΟΥΛΗΣ – ΕΝΟΙΚΙΑΣΗ ΣΚΑΦΩΝ και αργότερα η μεταπώλησή τους.
Λίγες Τουρκικές επιχειρήσεις όπως η ενοικίαση της Μαρίνας της Λέσβου τυγχάνουν μακροχρόνια σταθερότητα.
Από την Ελληνική πλευρά έχουν γίνει σοβαρές επενδύσεις στη βιομηχανία, στις υπηρεσίες & στο εμπόριο.
Όπως η εταιρία ΤΙΤΑΝ με εργοστάσιο στην Τουρκία, η εταιρία ISNTRASOFT με μικτή επιχείρηση στην Τουρκία, ΜΕΤΑΛΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΚΡΗΤΗΣ με κοινή επένδυση στην Τουρκία καθώς και επιχειρήσεις παραγωγής SOFTWARE, προγραμμάτων κ.λ.π.
Πόσο μεγάλες είναι οι δυνατότητες ανάπτυξης των επιχειρηματικών συνεργασιών που διαφαίνονται; Υπάρχει προοπτική και αν ναι ποιες είναι οι προκλήσεις και οι δεσμεύσεις εκατέρωθεν που πρέπει να ξεπεραστούν;
Οι δυνατότητες ανάπτυξης επιχειρηματικών συνεργασιών είναι απεριόριστες και αφορούν όλους τους τομείς της επιχειρηματικής δράσης.
Θεσμικά εμπόδια στην πλειονότητά τους έχουν ξεπεραστεί τα τελευταία 25 χρόνια. Το κύριο εμπόδιο της περαιτέρω ανάπτυξης είναι το πολιτικό κλίμα, το οποίο πρέπει να σταθεροποιηθεί για να αναπτυχθούν οι επιχειρηματικές σχέσεις.
Κρίνετε πως μελλοντικά θα μπορούσαν οι δυο χώρες να αναπτύξουν τουριστικές συνεργασίες και πακέτα που να περιλαμβάνουν την προσέλκυση τουριστών σε παγκόσμια κλίμακα που να συνδυάζουν επίσκεψη και στις 2 χώρες;
Οι δύο χώρες, με πρωτοβουλία του Ελληνοτουρκικού Εμπορικού & Βιομηχανικού Επιμελητηρίου το 2010, είχαμε φέρει σε επαφή μεγάλους Tour Operators από τις δύο χώρες, οι οποίοι είχαν δημιουργήσει κοινές επιχειρήσεις, με σκοπό την προσέλκυση τουριστών από το εξωτερικό.
Το πακέτο που είχαν προτείνει ήταν: 1 εβδομάδα στην Τουρκία & 1 εβδομάδα στην Ελλάδα.
Η επιχειρηματική αυτή ιδέα προχώρησε και έφερε δεκάδες τουρίστες στις δύο χώρες.
Μετά από λίγα χρόνια σταμάτησε λόγω διαφωνιών των εταιριών των 2 κρατών.
Σαφέστατα, μπορεί να πραγματοποιηθεί σε ποιό στέρεες βάσεις με την εμπειρία και τη γνώση που διαθέτουμε σήμερα.
Το δε Ελληνοτουρκικό Εμπορικό & Βιομηχανικό Επιμελητήριο να αναλάβει πάλι δράση.
Από ποια πλευρά αντιμετωπίζεται η επιχειρηματική συνεργασία μεταξύ των 2 χωρών με μεγαλύτερη κρατική ή και κοινωνική επιφύλαξη; Το μεταναστευτικό ή οι εκάστοτε πολιτικές αντιπαραθέσεις σε ποιο βαθμό επηρεάζουν τις επιχειρηματικές συνεργασίες;
Και οι δύο πλευρές έχουν επιφυλάξεις στην ανάπτυξη των επιχειρηματικών σχέσεων.
Π.χ. Το μεταναστευτικό, αυτό το ίδιο, δεν φαίνεται να επηρεάζει την ανάπτυξη των επιχειρηματικών σχέσεων.
Όμως, δευτερογενώς δημιουργούνται πολιτικές αντιπαραθέσεις όπως στην περίπτωση πριν από λίγα χρόνια των συνόρων του Έβρου που ήρθαν οι 2 χώρες κοντά στον πόλεμο.
Αυτή η δευτερογενής επίδραση, προκάλεσε μεγάλες αναστολές στην μετέπειτα πορεία των επιχειρηματικών σχέσεων.
Τι είναι αυτό που μπορεί να μας συνδέει επιχειρηματικά εν τέλει και ποια είναι η πρόβλεψη σας για το μέλλον;
Η Τουρκία είναι η χώρα με πληθυσμό 85 εκ. Κατοίκους, με το ΑΕΠ το 2023 να φθάνει το 1,15 τρις δολ. Κάνοντας ένα άλμα τον τελευταίο χρόνο 250 δις δολ.
Οι γεννήσεις ξεπέρασαν το 1.350.000 εκ. παιδιά το χρόνο ενώ οι νέες οικογένειες ξεπέρασαν τις 500.000 χιλ.σε ετήσια βάση.
Τα ανωτέρω στοιχεία μας οδηγούν στο να αντιληφθούμε τη μεγάλη σπουδαιότητα της αγοραστικής δύναμης της Τουρκίας.
Από την άλλη πλευρά, η Ελλάδα είναι χώρα της ΕΕ και οι Τουρκικές επιχειρήσεις που θα επενδύσουν στην Ελλάδα με Ελληνικές επιχειρήσεις, θα έχουν όλα τα πλεονεκτήματα μιας Ευρωπαϊκής εταιρίας.Επίσης η πληθώρα των νησιών μας που τόσο πολύ αγαπούν οι Τούρκοι, θα αναπτύξει τον τουρισμό μας σε πολύ υψηλά επίπεδα.
Τελειώνοντας, υπενθυμίζω ότι, το 2023 στα νησιά του Βορείου Αιγαίου είχαμε αφίξεις 325.000χιλ. Τουριστών από Τουρκία εκ των οποίων οι 255.000 χιλ. ήταν Τούρκοι.
Συνεπώς το επιχειρηματικό μέλλον είναι μπροστά μας.